Jeg kan ikke ride....

User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Jeg kan ikke ride....

Post by MinnaN »

Jeg har det simpelthen, som om jeg sidder på Prinsekamelen som en klump splatAnna. :graed:
Jeg der før har haft en nogenlunde smidig lænd, bumper nu rundt i sadlen. Jeg hiver i tøjlerne for at sidde fast og laver generelt samtlige nybegynderfejl hele timen igennem. Mine ben flyver rundt og er ikke der de SKAL være (underschenkelen er foran, bagved men ikke lige "der"). Mine hænder er hårde, mine halve parader er noget lort, mit knæslut er slut, jeg kan ikke rigtig få fat "i ham" med schenklerne og jeg synes bare ikke jeg kan ride mere. ØV ØV ØV ØV!!!

Det eneste gode er at galoppen kan jeg stadig følge smidigt med i. Og skridten er blevet væsentlig forbedret efter jeg har været hos fys.
Men trav? Jeg blir nødt til at lave letridning, for ellers gør det ondt i lænden og hoften... :graed:

Jeg vil gerne ha noget eneundervisning, men det kan jeg godt skyde en hvid pind efter. :brok: Rideskoleholdet jeg er på er en flok klaphatte og det smitter af på vores underviser (som ellers er skidegod). Men hvad gør jeg ikke får at få "min hest". :elsk:

Nogen der har gode tip til en der kun kan sidde ned i galop og skridt? :nej:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Jeg kan ikke ride....

Post by Lena »

Da jeg så overskriften tænkte jeg; "Aha, dét kan jeg heller ikke........ "

Men hvad med at gøre dét du har det godt med......... indtil du får overbevist din underviser om at du SKAL have noget eneundervisning. Bare 10-15-20 minutter af gangen - det må underviseren kunne afse..... efter holdundervisning, så er du og hesten varmet op.

Hvis ikke, må du smøre underviser lidt............ en gang kanelsnegle, god chokolade............ Held og lykke!!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Jeg kan ikke ride....

Post by annetteB »

[quote:ec2237e5e6]Nogen der har gode tip til en der kun kan sidde ned i galop og skridt? [/quote:ec2237e5e6]

Herunder to løsningsforslag:

1) Rid letridning.
Der er så vidt jeg kan se intet til hinder for at ride hesten korrekt, fordi du rider letridning?

2)Lad være at trave.
Der er ingen lov om, at man SKAL trave.

- og pas så på dig selv!
:-)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Jeg kan ikke ride....

Post by 99E »

Ja, et par tips:
Prøv at holde skuldrene rette men flexe udad i lænden - og sidde på r*ven i stedet for det her trekantssæde, folk fabler om.
Prøv samtidig at "cykle" med fødderne - dvs. hold fodballen på stigbøjlen men vip op og ned med hælene (der skal ganske lidt til) i takt med traven. Lad hele benet + sædebenene "vippe" med, når du "cykler" - forestil dig at dine hofter skal bevæge sg i en lille bitte cirkel for at følge med hesten.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Jeg kan ikke ride....

Post by MinnaN »

Ninnie: Det er jo det jeg prøver på. Sidde på røven (hvilket jeg åbenbart kun kan når jeg rider uden sadel) istedet for på mit skamben (som jeg edderondelyneme godt kan mærke hvis jeg sidder på det). Jeg kan i skridt og galop, men trav? Jeg læner mig forover med det vuns. SUK!
Det er mine brysters skyld, jeg prøver hele tiden at kigge på Prinsens ører, men de kommer sgu i vejen... :viben:

Men cykle med? Den er ny. :tommelop:
Problemet er nok at jeg ikke kan rotere med i hoften endnu. Det hele låser hvis jeg prøver og så gør det stjerne ondt i korsbenet/lænden/sacrosoidal leddene bagefter.

Flexe i lænden?? Hvordan det? Sådan skubbe lænden op og ud eller bare rette mig i bækkenet?

Det ser ud til at Prins kan se frem til at blive redet frem og ned i letridning i et godt stykke tid fremover.
Pokker ta utålmodighed og mine egne ambitioner!!! :-(
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Jeg kan ikke ride....

Post by Lone Beck »

[quote:c4a37e079a]Nogen der har gode tip til en der kun kan sidde ned i galop og skridt?[/quote:c4a37e079a]

Ja: rid letridning indtil din lænd er i orden igen. Man kan altså godt ride dressur i letridning. Man kan IKKE ride dressur i nedsidning, hvis man sidder ad H. til :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Jeg kan ikke ride....

Post by 99E »

Hvis du ikke kan flexe udad i lænden kan du ikke ride nedsidning på en "stor hest" - fordi dér er du nødt til at kunne flexe rundt i alle mulige retninger.
På sådan en lille p*spony som min (eller på en islænder) kan man faktisk slippe afsted med at være noget stivere - fordi bevægelserne er så små.

Med flexe i lænden mener jeg: Forestil dig, du har en hale på halebenet - stik så halen mellem benene så du roterer bækkenet lidt - så du kommer mere NED på måsen.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Jeg kan ikke ride....

Post by Stutteri Highmoor »

Som jeg forstår Ninie' råd, mener hun, at du skal udligne dit lændesvej!

Men hvorfor har du problemer, hvad er der galt??


hilsen Belinda
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Jeg kan ikke ride....

Post by MinnaN »

Belinda: Jeg har en låst lænd, det vil sige mit sacroidal led/korsled i lænden låser i tide og utide. Jeg er skæv i mit bækken og har en skæv ryg. Læg dertil at jeg er hypermobil og ikke lægger mærke til når jeg overflexer. Der er forskel på længden i mine ben (et hul i stigbøjler).
Det er blevet MEGET bedre efter jeg er startet hos fys. Nu er jeg ikke længere så skæv, jeg er ikke låst hele tiden og jeg er gået fra tre huller til et hul i forskel. Men mit bækken er heller ikke så skævt igen. :lol:
Var jeg en hest, var jeg blevet aflivet! Med mindre jeg var en mega dyr avlshoppe... :viben: :lol:

Skaden, mener både læger, fysterapeuter og jeg, stammer fra den gang, jeg var gravid med den første for over 13 år siden (uopdaget bækkenløsning). Det er så blevet værre og værre, fordi jeg er hyperHYPERmobil. Med den mindste blev jeg sygemeldt, da jeg var 5 måneder henne med bækkenløsning

Ninie: Du har ramt hovedet på sømmet, for jeg kan ikke sidde ned på Prins, da jeg kan ikke følge smidigt med længe af gangen, for så gør det ondt. Jeg kan fint følge med i en halv volte, så gør det naller. Og du har helt ret, jeg kan ikke komme ned på halen! Kanon beskrivelse! :tommelop:

Lone: Dressur i letridning? Jeg har ingen anelse om at man kan sådan noget. Herude blir det brugt til opvarmning af hesten eller i skoven. Fantasiforladt, ved det godt.

Taksaha alle sammen.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Jeg kan ikke ride....

Post by 99E »

Jeg ville nok bede fyssen om at hjælpe med at træne "ridebevægelserne" - man kan med fordel sidde på en Pilates-bold og træne lændesmidighed og -styrke.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply