Må man linke til andet forum herinde??

User avatar
Pilevadgaard
Posts: 464
Joined: Sun 18. Nov 2007 22:14

Må man linke til andet forum herinde??

Post by Pilevadgaard »

...og bede andre om en kommentar til det??
aribeth

Må man linke til andet forum herinde??

Post by aribeth »

Altså hvad mener du helt bestemt? Herinde må man det man vil (næsten da, se adfærdsreglerne :linski: )

Katrine
User avatar
Pilevadgaard
Posts: 464
Joined: Sun 18. Nov 2007 22:14

Må man linke til andet forum herinde??

Post by Pilevadgaard »

... i et andet forum lagde jeg nogle billeder af mine hestes nye udstyr (hvilket jeg glæder mig til at få).. hvortil jeg får afvide at friesere er til kørsel og show... de er ikke egnede til dressur... bla. bla.
(_nu har jeg købt frieseren fordi jeg syntes den er smuk... og har et dejligt sind... dressur kan man ride på den hest man vil.. vi red hyggestævner på vores belgier)
aribeth

Må man linke til andet forum herinde??

Post by aribeth »

spørger du om du må linke til det andet forum? Ja da selvfølgelig må du det :-) Det er der vidst ingen der kan bestemme :-)

Katrine
User avatar
Pilevadgaard
Posts: 464
Joined: Sun 18. Nov 2007 22:14

Må man linke til andet forum herinde??

Post by Pilevadgaard »

[url=http://vildhesten.dk/forum/viewthread.php?forum_id=10&thread_id=1240&pid=8436#post_8436]andet forum[/url]
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Må man linke til andet forum herinde??

Post by Tigerbaby »

Jeg synes det samme som Jillow og Mulle.

En frieser er nok ikke det man skal investere i hvis man vil til ol.. Men jeg er da rimelig sikker på den vil kunne klare sig fint på distrikts og klubplan.

Det gør den ikke til en ringere hest, det er bare nogle andre ting den er egnet til.

Den tråd minder utroligt meget om de evindelige traver tråde på hn, det er latterligt at der altid er nogen der forsøger at trække misundelseskortet frem.

Selvom jeg elsker min lille brogede fjordhesteblanding utroligt højt, så ved jeg da også godt at det nok ikke er os man ser til grandprix..
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Må man linke til andet forum herinde??

Post by HeidiO »

Jeg synes at det er nogle utroligt elegante og smukke heste, men for mig er det ikke hvad jeg forstår ved en dressurhest.

Jeg synes at bevægelserne er meget specielle for racen, dermed ikke sagt at den ikke kan starte dressurstævner.

Jeg tror bare, at man skal indstille sig på , at folks meninger er meget delte netop fordi racen virker så bombastisk i bevægelserne.

Til fjordhestehingestekåringen på Vilhelmsborg, hvor vi var ovre og kigge, var der en - i mine øjne - meget flot opvisning med galoppiruetter og mange andre spændende øvelser, naturligvis udført af de små gule.

Men derfor er jeg godt klar over at jeg nok ikke lige ser dem komme susende til et landsstævne for "almindelige" heste og blive højt bedømt.
De hører til, til fjordhestestævnerne - EM DM og NM for gule basser, hvor de klarer det flot.

BTW - så er det noget flot udstyr du har fået, det kan jeg meget bedre lide end hvidt udstyr til friserne.
Heidi
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Må man linke til andet forum herinde??

Post by annetteB »

Dressurhest og dressurhest og dressurhest.
Ind imellem bliver jeg tosset af at høre om at dén eller dén eller dén hesterace eller type "ikke er en dressurhest" - for hvad MENER folk egentlig med dét??
:hva:

Hvis man med begrebet [b:9cd34e41db]Dressurhest[/b:9cd34e41db] mener: Hest der med en tilstrækkeligt dygtig rytter vil kunne spadsere igennem diverse S-klasser og alt dérover og have sølvtøj med hjem - så er der dæleme MANGE heste der ikke er dressurheste?? Faktisk omkring 98% af den samlede danske hestepopulation..
:hhansen:

At de heste man ser i topdressuren oftest er højtstillede brune varmblodsheste med få eller ingen aftegn gør jo ikke nødvendigvis enhver hest af samme type til dressurhest og alle andre typer til det modsatte, gør det???
:hva:

Den kendsgerning, at næppe mange papirløse fjordheste eller kasserede travere ses på dressurbanerne, skyldes sikkert mindst lige så meget dét faktum at disse hestetyper (primært pga den billige handelspris) som regel købes af mennesker uden den store ridetekniske kunnen og uden den store økonomiske formåen (således er der osse sjældent råd til undervisning hos de RIGTIG gode undervisere...eller egen trailer til transport til og fra træning og stævner og...og...) som det skyldes at de af natur og tilbøjelighed ikke skulle være [b:9cd34e41db]Dressurheste[/b:9cd34e41db]

Langt de fleste heste, således osse friesere (og for den sags skyld osse fjordhestekrydsninger,arabere, travere og andet sjovt) ville jo kunne rides til en placering i LA-klasserne i det mindste på distriktsplan, forudsat at de var korrekt redet hjemmefra og bar en tilstrækkeligt kompetent rytter....men stadig hævder man at de "ikke er dressurheste"???
:hva:

Naturligvis vil der ske en selektion efterhånden som vi bevæger os op i klasserne: fx. vil heste med kort, tyk, lavtansat hals, dårlig ganashefrihed og ringe evne til at vinkle de store bagbensled i sagens natur få mere end almindeligt svært ved at gennemføre dressurøvelser i høj samling, men så er vi jo tilbage til selve dét at DEFINERE hvad der egentlig menes med begrebet [b:9cd34e41db]Dressurhest[/b:9cd34e41db]?

Er en [b:9cd34e41db]Dressurhest[/b:9cd34e41db] en hest, der i teorien er sat sammen til at ville kunne samles og udføre øvelserne til S-klasser og højere?
Og er den så stadig en [b:9cd34e41db]Dressurhest[/b:9cd34e41db], hvis dens rytter er en spade der aldrig vil kunne gennemføre en LC på klubplan til mere end 45% om så vedkommendes liv afhang heraf??

Efter min mening er den største hæmsko for en hvilken som helst hests muligheder for placering i en hvilken som helst dressurklasse dén hæmsko der sidder i sadlen.
:linski:

- og mens vi taler om denne hæmsko: hvor stor en procentdel af de ryttere vi møder på banerne mon egentlig er at betegne som Dressurryttere, hvis vi definerer begrebet Dressurrytter som én der kan ride [b:9cd34e41db]Dressurhesten[/b:9cd34e41db] til placering i S-klasserne og derover??
:viben:

Og tæv mig så bare. Jeg rider alligevel som en skovl og har en papirløs traver/araber/fjordhest krydsning som jeg har tilredet i en gulvspand på en lørdag eftermiddag, så jeg taler givetvis som jeg har forstand til.
:lea:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

Må man linke til andet forum herinde??

Post by aribeth »

Nej Annette du taler da fornuft i mine ører...

Det er det samme inden for westerngenren, hvad er en westernhest?!?!
Hvad er en dressurhest, hvad er en springhest??

En hest kan vel have præg af en westernhest/dressurhest/springhest
Den kan have evner som en westernhest/dressurhest/springhest
Og den kan blive redet som en westernhest/dressurhest/springhest

Om en race er det ene eller det andet kan man ikke rigtig diskutere synes jeg, men man kan kigge på racen og se på hvad dens evner som regl ligger indenfor og så kan man igen kigge på den enkelte hest og se hvor dens evner ligger...

Katrine
User avatar
Pilevadgaard
Posts: 464
Joined: Sun 18. Nov 2007 22:14

Må man linke til andet forum herinde??

Post by Pilevadgaard »

ja, atengstedt... du fik sagt det jeg ville på en super måde... Tak..

-Og igen, vi har slet ikk købt friesere for at nå OL i dressur på dem.. (fnis eller hvad det nu hedder)... Men ridning / avl / kørsel / og hygge...
Post Reply