Fagpersoner til din hest

User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Fagpersoner til din hest

Post by Ane »

Spørgsmålet går på: Hvilke fagpersoner bruger du til at holde din hest sund og rask?

Massør, sadelmager, særligt uddannet tandlæge, kiropraktor, healer, clairvoiant, foderekspert, smed/trimmer osv..

(jeg går ud fra at alle bruger dyrlægen)


Jeg bruger sadelmager.. men bruger lige så meget min egen fornemmelse, jeg plejer at være ret skrap til at lure hvad der ligger og hvad der ikke ligger på min hests ryg, sadelmageren plejer at bakke mig op :-)

Massør: aldrig, men kunne måske godt finde på det..

Tandlæge: dyrlæge med speciale i tænder - har grumme erfaringer med bak-hesten-ind-i-et-hjørne-og-fil-lidt-på-de-forreste-tænder-standarden - jeg vil have mundspærre, bedøvelse og hele baduljen.

Kiropraktor: har brugt flere forskellige til kræets skæve haleføring. Jeg havde engang et princip med at kiropraktoren skulle være dyrlæge, men er fraveget det - og hende jeg senest har brugt, som ikke er dyrlæge, har givet den største forbedring nogensinde

foderekspert: plejer at købe mig til en foderplan, men det er ikke nødvendigt fordi staldejer har 100% styr på det.

Jeg har haft både clairvoiant og healer til hesten, men som forsøg (testhest til clairvoiant"studerende") .. for jeg tror ikke en dyt.. er ikke så overnaturligt indstillet :-). Skulle være meget desperat og have prøvet alt muligt andet før jeg gav mig i kast med den slags.

hmmm - det lyder egentlig voldsomt når jeg lister det op sådan. :lol:

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Fagpersoner til din hest

Post by 99E »

Tjahm, dyrlægen er en selvfølge - og han er også kiropraktor, ham vi har nu...
Har tidligere brugt Tove Due en enkelt gang - men det varda vi boede på Sjælland, Hende var jeg rigtig godt tilfreds med også. Det er bare nemmere at dr. dyr lige tjekker dem over, når han alligevel er ude til et eller andet, fx vaccinationer.

Det plejer også at være vores dyrlæge (både på Sjælland og her) der ordner tænder - med bedøvelse, mundspærre og det hele. Men vi var alligevel ikke helt sikre på om vores dyrlæge gjorde det "godt nok" sidste år, så i år prøver vi at få en tid hos Mai Nicholaisen i december.

Massage har vi prøvet et par gange - da vi stod opstaldet med en massage-elev. Det var udmærket til at løsne spændte muskler - hvilket Sorcha havde brug for i en periode.

Vi beregner selv foderplaner - jeg stoler ikke på foderproducenternes beregninger, og jeg "tør" ikke fodre på slump. Vi har et udmærket lille Excell-ark, der beregner ditten og datten, inklusive diverse forholdtal. Var det ikke en mulighed ville jeg klart købe mig til det - medmindre jeg stod hos Christina Keppie...
:respekt:

Hove klarer vi selv - sadeltilpasning klarer vi i vid udstrækning selv på baggrund af læsning af div. artikler og den slags (og med vores "omstoppelige underlag"). Healing og Clairvoyance har jeg ikke den store fidus til, når det gælder heste. Dér tror jeg mere på kærlig omsorg og nusning.
Tove Due laver også akupunktur, så det har været prøvet en enkelt gang - men hvor stor forskel det gør, når hesten nu lige havde fået vrikket diverse led på plads - er svært at sige. Akupressur og "lys-terapi" overvejes - vi kender flere, der har rigtigt gode erfaringer med "The Photonic Torch".

Vi prøver generelt at minimere brugen af "enevældige eksperter" - men i stedet selv have basisviden nok til at indgå i en fornuftig dialog med "eksperterne".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Fagpersoner til din hest

Post by aribeth »

Dyrlægen er som du siger en selvfølge.

Smeden er dygtig, ikke uddannet i Danmark, men i USA, men er altså ikke registreret beslagsmed herhjemme.

Foder regner jeg selv ud og fodrer også på gefühl, samt forhører mig hos venner og bekendte som ved noget om det.

Sadler tilpasses hesten individuelt ved hjælp af kompetente fagfolk, sadelmager kan man ikke rigtig bruge når man har med westernsadler at gøre, men jeg har fået målt hestene af fagfolk og derfra fået lavet sadler.

Katrine
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Fagpersoner til din hest

Post by Stimata Doamna »

Dyrlæge: Fast mand/kvinde på listen - jeg har en af hver :-) Og har 7-9-13 ikke så tit brug for nogen af dem.

Smed: Hesten SKAL have sko på, og det kan kun en god smed ordne - og heldigvis har jeg så fundet sådan en!

Tandlæge: Jeg har egentlig brugt dyrlægen (den mandlige), men jeg synes, at han overdriver det med bedøvelsen. Derfor prøvede jeg sidste gang en fransk hestetandlæge, som arbejder med mundspærre og uden bedøvelse, hvor det kan lade sig gøre. Det var rigtig godt :tommelop:

Massør/osteopat: Hvis jeg synes, at der er behov, har jeg 2, jeg kan trække på. Desuden havde jeg min japanske shiatsu-massør til at give hesten et par moxa-behandlinger - og det var den vældig glad for.

Sadelmager: Har jeg ikke brugt i årevis - måske burde jeg, men sadlen ligger fornuftigt på hesten, generer den ikke og trykker den ikke. Jeg kan ikke se andet, end at det ville være penge ud af lommen til ingenting?

Foder: Beregner det selv efter forhandlerens anvisninger på pakken. Jeg har også for nylig snakket med en foderekspert fra Marstal - og han kom til det samme resultat som jeg, og så er det nok heller ikke helt skævt. Hesten ser i det store hele også godt ud, både hvad angår "taljemål" og pels. Omstændighederne taget i betragtning er hovene også OK, men jeg tror nu, at jeg vil prøve "Fortissimo" fra Marstal, bare for at se, om det kan gøre en forskel på så gammelt et krikkedyr som mit (og så hedder Alfas far jo Fortissimo - bare hun nu ikke synes, at det bliver det rene kanibaleri?? Må hellere gemme bøtten godt).
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Fagpersoner til din hest

Post by HHansen »

Hmmm - ikke mange hvis de skal tælles:
Dyrlæge hvis det er nødvendigt og til vaccination. Bruger ikke forebyggende helbredsundersøgelser eller noget i den stil.
Smed - ponyen går med 4 sko. Har skiftet en del pga flytninger af hesten, har været godt tilfreds med de fleste smede. Vores krikke er ikke vanskelig bare den har sko på. Den sidste der har skoet er dog ikke sluppet SÅ godt fra det, vi ønsker mere overrul på forhovene så hun ikke slår hovene sammen for hvert skridt. Så ny smed på næste gang.
Tænder??? Hun har fået raspet tænder 2 gange, og da er det blevet gjort af en gammel travmand i stalden. Tror i virkeligheden ikke hun trænger, hun spiser og er ikke tynd, og ikke vanskelig i munden.
Sadel.. har haft en sadelmager ude. Vistnok en ikke uddannet.. Har siden købt to andre sadler som jeg ikke har fået tilpasset eller tilset. Onde mig.
Men MIN holdning er at de ligger godt og hesten har ikke ondt og går godt med dem.
Massør og kiropraktor er sikkert rart for hesten - og hvis jeg får mistanke om at den trænger til det så får den det. Men indtil videre har den ikke sagt at den trænger :hhansen:
Foder beregner vi selv - undtagen lige for tiden hvor det beregnes af opstaldningsstedet.
Så det bliver ved dyrlæge og smed.. og ikke mere..
Stakkels hest :ehj:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Fagpersoner til din hest

Post by Lone Beck »

Også kun dyrlæge og smed her. Nu er sidstnævnte endda kun én, der kommer på konsulentbasis og retter til. Jeg filer selv løs på hovene med jævne mellemrum :minna:

Dyrlægen kigger på deres tænder engang imellem, men har aldrig raspet en eneste af mine heste.

Jeg har ikke fået tilpasset en eneste af mine sadler til en eneste af mine heste. Madigan fik engang i tidernes morgen ondt i ryggen. Dyrlægen sagde jeg skulle få min sadel stoppet om, hvilket jeg gjorde, og dyret havde aldrig siden ondt i ryggen. Ingen af de andre har ømmet sig...

Kiropraktor og massør kunne jeg godt finde på at bruge, hvis jeg mente, at hestene kunne have gavn af det.

Tandplejerne er jeg altså lidt mistroisk overfor. Jeg er ret overbevist om at de rasper en hel masse, som ikke burde være raspet.

Healer, clairvoyance og andet i den boldgade, kommer jeg sandsynligvis ikke til at benytte mig af.
Tænk hvis jeg begyndte at tro på det :minna:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Fagpersoner til din hest

Post by Lone Beck »

Hov - jeg glemte jo foderberegning :ide:

Jeg tjekkede engang en hulens masse muligheder af i Foderplan Hest og fandt ud af at bare hesten får tilstrækkeligt med hø/wrap og vitaminer/mineraler, er det revnende ligegyldigt hvad man "fylder op" med. Så jeg fodrer med dét, jeg føler for!! I år er det havre, grønpiller og roepiller. Men jeg overvejer at droppe roepillerne. Jeg hentede lige nye forsyninger på foderstoffen i går, og da var roepillerne sgu blevet dyrere end havren :fy:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Fagpersoner til din hest

Post by Stutteri Highmoor »

Her på stutteriet har vi en "lang" liste over vores dyrlæger :viben: Ja, de fleste af vores venner synes, vi er godt tossede.

Men det fungerer fint for os. Vi bruger en dyrlægerne som vi finder dem kompetente til, så vi bruger:
en til de almindelige rutinemæssige ting.
en til kolik.
en til haltheder.
en til reproduktion.

Og en enkelt gang har vi været i Tyskland med en halt hest som hverken dyrlægerne i jylland eller på sjælland kunne diagnostisere.
Nu lyder det som om vi bruger dem konstant, dette er heldigvis ikke tilfældet.

Fast smed, uddannet.

Massage er efter min mening fin nok hvis man ikke selv gider at gnubbe eller dybdestrigle, eller hvis pengepungen trænger til at blive lettet lidt.

Kiropraktor har vi prøvet en gang, hende vi benyttede var utrolig kompetent.

Vi tror ikke på alternative behandlere, så dem yder vi ingen økonomisk støtte :skoer:

hilsen Belinda
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Fagpersoner til din hest

Post by MetteboDeluxe »

Hmm en dyrlæge og en smed.. ind i mellem når han trænger (han slider dem rigtig pænt).. Jeg har en dyrlæge til alt muligt og en anden hvis jeg tror hesten er ved at dø :linski:

Jeg fodrer efter øjemål og hvad der står på pakken.. Han ser ikke ud til at have ondt nogen steder, så bruger ingen massør.. og han går med westernsadel, så ingen sadelmager (den er dog blevet tjekket til at ligge ordentligt da jeg så på den første gang)


Men nu har jeg også pt "bare" en foldbums. Til Damen forsøgte jeg mig med både healer, Tove Due, massører, sadelmagere og foderplansberegnere :-)
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Fagpersoner til din hest

Post by KatieKat »

[quote:2c616e3e3d]Til Damen forsøgte jeg mig med både healer, Tove Due, massører, sadelmagere og foderplansberegnere [/quote:2c616e3e3d]
Hvad? Ingen clairvoyant? Hvordan kan du så vide hvad der er galt, når du ikke spørger dem der kan tale med heste og universet og sådan? :skoer:
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Post Reply