Når ulven kommer!

Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

Når ulven kommer!

Post by Armani »

jeg sad lige og tænkte på, hvad der vil ske når ulvene kommer til dk.
den første har jo tråd grænsen, en stor flot ung hanulv, men de fandt ham nedkørt....og så var det jeg kom til at tænke på hvor velfodret han egentlig var... personlig er jeg ret hook på ulve og har nok undersøgt mere om det end mange hundeejere jeg kender. men grunden til mit indlæg kommer så her.

begrundelse. Flokulve er somreglt fra 2 alfaer og deres hvalpe eller en søster, flokken er somreglt på omkring 5 i gode hvalpeår flere, de jager sammen, vilket vil sige at de nedlægger ca 60% af det de jager, så de er velaneret.
en aleneulv eller strejfer er i de fleste tildfælde en alfa han/hun der er blevet jaget væk fra flokken, i nogle tildfælde en ung han alfahannen har jaget væk i kamp, alene ulve har somreglt meget få cancer for at nedlægge større dyr som hjorte vilket er nødvendigt, medmindre der er rigtig mange gnavere i området, men det er somreglt aldrig nok til at holde ulven ved hull, altså beholde en kropsvægten og ernæringen i top plan. vilket vil sige at størstedelen af strejfere altid vil være i dårlig stand, altså magre, pjuskede og sky.

Det der så slog mig i hovedet var at den Hanulv de fandt i dk v grænsen var en meget VELANÆRET han på omkring de 4 år altså en sund og rask og blank glat pels, store muller og kraftig bygget. vilket vil sige at det IKKE er en strejfer og at den hæjst sandsynligt IKKE har været alene i omkrådet.
det er så i forhold til hvad alle forskerne både skriver og viser om ulve i diverse tv og vidensbøger osv

men hvis den ikke har været alene, hvor er de andre så, en ulveflok bevæger sig i strakt galop med ca 50 km/t. i trav 30 km/t (på jagt)
ulvene i alaskas største territorie er målt til 1000 km i diameter(tror jeg det var) og lille danmark er jo ikke satans stort. måske var der ingen med men om ikke andet ja så er den første altså kommet.( og kørt ned i dk) og kommer 1 kommer flere.

Hvad vil i gøre når de kommer, med hestenes hegn altså?
heste kan klare en ulv (stort set) men ikke en flok.

lave et ulve sikkert hegn, er min ide.
fyren syntes de skal pløkkes, det samme syntes hans ven (er jæger)

hvad gør i,
holder hesten inde,
laver hegn der kan holde ulven ude.

i ukraine har de hunde til at vokse op i fåreflokkende de jager ulvene væk og beskytter fårene som deres egne. så det var også en mulighed at ha en hund ude på folden når hesten var ude.ellig.

MVH mig
Jeg er altid fair,
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Når ulven kommer!

Post by MetteboDeluxe »

Hmm det tror jeg, at jeg vil vente med at bekymre mig om til det bliver et reelt problem..

Noget helt andet er, at jeg så en dame med en ulv i snor da jeg var på interrail i sommers :respekt: Den havde mundkurv på og lå ved hendes fødder på banegården i Prag.. Det er blær :ok:
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Når ulven kommer!

Post by KatieKat »

Jeg kan ikke helt forestille mig hvordan de der ulveflokke skulle komme til Sjælland.... Jeg håber de bliver stoppet ved broen. Så mine heste burde være sikre...
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Når ulven kommer!

Post by annetteB »

Jeg vil egentlig slet ikke bekymre mig.
Ulve lever (og lever GODT) af meget andet og nemmere bytte end 200-600 kilos tamheste.

Var jeg derimod fåreavler ville jeg nok overveje at trække et ekstra hegn.
:linski:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Når ulven kommer!

Post by Stimata Doamna »

[quote:37e9d53ebb]Var jeg derimod fåreavler ville jeg nok overveje at trække et ekstra hegn. [/quote:37e9d53ebb]

Shh, ikke så højt - det kan være, at fåreavlerne læser med herinde og hegner fårene ekstra godt inde, hvorefter det næste bytte kunne blive

[quote:37e9d53ebb]200-600 kilos tamheste. [/quote:37e9d53ebb]

:hhansen: :hhansen: :hhansen:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Når ulven kommer!

Post by MinnaN »

TJaeh, jeg ville få fat i en god ordentlig bamse ala dem som der går med fårene i Italien (kan aldrig huske hvad de hedder). Jeg ville hegne godt ind, men ulve kan jo hoppe.

Men ulve til DK? Det tror jeg ikke, der er for mange mennesker, for meget larm og for meget leben i det hele taget. Selv i Jylland. :lea: De vil ha store skove at gemme sig i, det har vi ikke meget af her i DK. Og selv vores skove er overrendt. Næeh, de tar båden videre til Sverige eller Norge. :linski:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

Når ulven kommer!

Post by Armani »

jeg ku ikke lade vær med at grine af den med båden videre til norge og sverie. men ulvene der er også begyndt at brede sig, der blev set en i nærheden af OSLO for nogle mdr siden så de rykker altså også tættere på dk og Sjælland, den der bro der skulle gå fra sverig til sjælland er den egentlig bygget, for så er der jo nok nogle der syntes det kunne være spændene at gå over den til Sjælland, men der går rigtig nok noget længere tid før det sker. men i jylland, har der som sagt været en og mon ikke der har været nogle med den.

ang skovene ja det kan du ha ret i, men ulve er jo tråsalt overlevelses dygtige og nogle store skove har vi da endnu så mon ikke de bare bosætter sig i dem.

hegn: der tænker jeg 3 meter højt med 1 meter under jord og stød til, det kommer selvf til at se åndsvagt ud men er hestene ikke det vær og ville man mon ikke være pænt sur på sig selv hvis der forsvandt en hypog ejeren af stalden bare havde lænt sig tilbage og sagt det sker aldrig alligevel.

hvad ang at heste vejer 200-600 kg, sja men en ulveflok på omkring 5-6 dytr kan nedlægge en elg og den er lige en anelse stærre en det og den kender til ulve, jeg tror ærlig talt først en hest vil begynde at løbe når ulven sidder i benet på den, de er for vandt til hunde skal du lige huske og hunde angriber ikke hestene de kender og hesten vil bare tro det er en flok hunde der kommer og græsse vidre.

ulvene lever godt, det er jeg helt enig i, men et nemt bytte er im og væk et nemt bytte og en hest vare MANGE dage.

Minna: en ulv har allerede krydset grænsen, den eneste grund til at man fandt ud af det var at den var kørt ned. så de ER i dk. og er der 1 er der flere.

MVh mig
Jeg er altid fair,
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Når ulven kommer!

Post by 99E »

OK, first things first: Hvordan h.... kan man bo i Sanmark og ikke have opdaget Øresundsbron? (Og ja, sådan staves det. Ikke ØresundsbroEn...)
:ehh: :ehh: :ehh:

Ulve: Jeg er sikker på ulve kan spise heste - og at hvis man bor ude på heden med langt til naboerne og der kommer en reel ulvebestand i DK, ja så SKAL man da overveje ulvebeskyttelse af pruh-dyrene.

Jeg tror den nemmeste måde at ulvesikre hestene på er at have et par får i tøjr ved siden af hestefolden...
:lolskilt:

På den anden side så er der både pumaer og bjørne i Colorado - og deres hegn kan ikke holde nogen af delene ude, og hestene overlever alligevel.
(Nej, bjørne spiser ikke heste...)

I Sverige, hvor der jo ER ulve gør man da helle rikke noget særligt ud af det med hegnene? De, jeg kender derovre har bare "almindeligt el-hegn".

HVis jeg reelt var bange for at ulve skulle æde mine heste ville jeg lære hvordan man skyder dem, sørge for foldene var store nok til hestene kunne bevæge sig omkring og så i øvrigt sørge for at området ikke var "ulvevenligt" - dvs. ingen madrester, ingen mulighed for at snige sig ind på hestekrikkedyrene og mest mulig "menneskelugt" over det hele.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Når ulven kommer!

Post by aribeth »

Det er godt nok en underholdende tråd det her!!!!

Men jeg tror jeg vil aftale med naboerne at vi skiftes til at holde vagt og så råber vi "PULVEN KOMMER" når den kommer forbi.
Og æder den alle vores heste så råber vi i stedet for "PULVEN VAR HER"!!

Katrine
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

Når ulven kommer!

Post by Armani »

[quote:bb6b8bd888="MetteboDeluxe"]Hmm det tror jeg, at jeg vil vente med at bekymre mig om til det bliver et reelt problem..

Noget helt andet er, at jeg så en dame med en ulv i snor da jeg var på interrail i sommers :respekt: Den havde mundkurv på og lå ved hendes fødder på banegården i Prag.. Det er blær :ok:[/quote:bb6b8bd888]

jep den har garen teret været ren, vi har da også mange ulve blandinger i dk, for det er faktisk LOVLIGT at holde ulve krysninger i dk. rene ulve er ulovligt men krydsninger er lovlige, jeg mødte en vagabond i odense banegård da jeg var 13 som skulle til københavn med sin ulve kryds, nøj han var lækker, han lignede en ren ulv var lys men blev mærkegrå længere ude på pelsen og han var ret stor, men kælen, jeg kan huske min mor var lidt forsigtig, men jeg fik da lov til at gå hen til vagabonden og høre om det ku passe at det var en ulv ( den lignede seriøst en ren ulv) jeg fik så afhvide at det var en blanning af svensk ulv og schæfer og fik lov at snakke med den, så jeg sad der og kælede for "vovsen" og så spurgte han mig om jeg ville gå en runde på banegården med King som den hed og det ville jeg selvfølig frygtelig gerne og så fik jeg ret uforberedt rækt en stor kæde i hånden og king rejste sig med i samme bevægelse som jeg fik rækt kæden, fuldstændig lydlæst fuldte han mig rundt, med hovedet sænket ned foran brystkassen og ørerne fremad rettet, jeg kunne bare ikke få øjnene fra ham han var fanme ulve agtig, det var først da jeg hørte et gisp og nogen sige det er sku en ulv at jeg kiggede op og så 3 drenge på 15-16 nærmest hoppe ud til siden, jeg spurgte om de ville hilse på ham,(han havde jo ikke gjort mine til mig så hvorfor skulle han gøre noget ved dem) men de stod bare og trykkede sig op af en cd holder og rystede på hovedet, så jeg begyndte at kigge lidt på de andre og det havde undret mig at jeg ikke var gået ind i nogen da jeg holdt øje med king, men det sagde sig selv for når folk så på king fik de store øjne og nærmest sprang til side for ham( og dermed mig) ingen tænkte over at han intet gjorde, der gik en lille puige på 13 sammen med "ulven" men kun en stoppede og spurgte mig ud med hensyn til ham og hun kendte king og vagabonden, hun var mere interasseret i hvordan jeg havde fået fingre i ham og om jeg ikke syntes han var sød, hun havde selv 2 søstre til ham derhjemme i valby, veldig flink dame, som sad og snakkede med vagabonden og min mor da mig og king kom tilbage, uha det er svært at få turen til at trække ud på så lille en banegård, da vi kom tilbage lagde King sig ned i samme bevægelse som jeg rækte vagabonden kæden igen og lå så der og kiggede på folk, ikke et piv havde han sagt, en rigtig ulvagtig atmosfære var der over ham ingen overnødig energi blev spildt. de kørte en time senere og jeg har ikke set dem på banegården siden, men jeg er stadig så ufattelig glad over det møde. det var ufatteligt.
:respekt:

MVH mig
Jeg er altid fair,
Post Reply