Når ulven kommer!

User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Når ulven kommer!

Post by HeidiO »

Og hvis ulvene kommer, så pudser vi min pittbullfjordbolle på dem :hhansen:

Jeg vil gerne se dem, før jeg tror på det.
Heidi
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Når ulven kommer!

Post by annetteB »

[quote:801d05827e]pittbullfjordbolle [/quote:801d05827e]

Shit, mand - dén tør jeg ikke møde en mørk aften!
:-o
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Jeanie

Når ulven kommer!

Post by Jeanie »

[quote:9a1a90d122]for det er faktisk LOVLIGT at holde ulve krysninger i dk. rene ulve er ulovligt men krydsninger er lovlige, [/quote:9a1a90d122]

Det tror jeg nu ikke helt det er !!

I Sverige findes der Hybrider som det hedder, ulv blandet med hund !! oG det gør der sikkert også i Norge. Men eftersom ulven i visse dele af norge anses for at være et stigende problem, er det forbudt at avle disse Hybrider.
Jeg har en fjerne bekendt i Sverige, som har en Hybrid, den er det der kaldes 80/20 % , altså 20 % ulv og 80% hund. Hundens del skal overstige ulvens , da det ellers er alt for farligt at avle dem, da de let bliver avlet med brist til bidskhed, og da det er Hybrider og ikke rene ulve der har begået størstedelen af de få anfreb der har været på mennesker i bla. Norge.

I Norge og Sverige lever ulven frit og det går rimeligt. Nogele steder er ulvene til størrer gene end andre, men for det meste er det i fred og fordragelighed, mennesket og ulven lever side om side.

Steder som Wärmland , hvor koncetrationen af ulve er størrer end i andre dele af sverige, kan der ryge et får eller to, men det er ikke et hverdags problem. Ulve jager ja, men de jager de svage, da det giver bedste chance for bytte.

Jeg har gået i ulvens spor !! Op til flere gange, og aldrig set en eneste...de putter sig når vi kommer med rygsækken, og står sikkert godt i ly af træer og buske og lader os vandre forbi, så de igen får fred til deres liv i skoven.

En ældre herre havde på vores sidste tur, observeret to meget tæt ved vores shelter, vi havde intet set eller hørt, manden mente det var grundet bålet, at de ikke kom tættere på, han så dem fra den anden side af søen, og ville skyde på at de var ca 50m fra vores shelter...jeg blev ikke ædt, i denne omgang...tror heller aldrig jeg bliver det, da der intet er så sky som en ulv !!

Iøvrigt har Hybrider gul/ grønne øjne, ulven har gule !..eller klar blå ! Mørke ulve har brune øjne..Der findes også røde ulve !!..men om de så her røde øjne...( ha ha) det ved jeg sgu ikke !!
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Når ulven kommer!

Post by HeidiO »

[quote:e3d7bd7573]Shit, mand - dén tør jeg ikke møde en mørk aften!
Overrasket[/quote:e3d7bd7573]

Det er også en ret bister herre, den ser nogenlunde ligeså skrækindjagende ud som Hannibal der er flyttet ind hos Aribeth

:jeanie:
Heidi
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

Når ulven kommer!

Post by Armani »

til Katiekat: der har heller ikke været talt om at de har krydset en motervejs bro, kun at muligheden er der.

til jeanie: selvfølig er hybrider farligere end rene ulve, efter som (tidligere nævnt) at hunden ikke er bange for mennesker.
og JO det er lovligt at ha ulve kryds i dk. rent faktisk er der ulvekrydsnings AVLERE i dk, nærmere betegnet KBH. det er bare ikke særlig populært at ha dem og ikke spicielt kendt at de eksistere i dk.
ham vagabondens ulve kryds havde han købt af en AVLER på sjælland, ( lidt uden for byen, mod nord) og de havde fået tilladelse af politiet til at de måtte både ha dem og avle dem, så længe de kun avlede på bestilling.
så jo.

iøvrigt har jeg set en af de røde ulve i tv (godt nok) de skulle være temlig sjældne og ikke så store som sine slægtninge de grå, men jeg kan da fortælle at den de viste havde brungule øjne, eller grøngul deromkring, der hvar intet mørkt over dem men heller ikke helt gul. flot ulv ellers.
:elsk:

hvad ang. sverige og norges ulve så lyder det til du ikke har læst det indlæg om ulvefakta jeg har lagt ind, grundigt nok. der stor netop at de er uenige i sverige og norge om ulvene den ene part har skudt ulve uden den anden parts tilladelse og ulovligt efter som de er fredet. den eneste grund var at de var "for tæt" på oslo. dårlig undskyldning får en NEDSLAGTNING efter min mening.
selvfølig har du da også ret med det andet du skriver om at de nok gæmmer sig div steder når i kommer, men det gør vel ikke turen mindre spændene :-D personligt ville jeg elske et liv hvor man bare kunne gå ud af døren og direkte ud i naturen, har da også været i både norge og sverige på grøndland og i szweits og jeg elsker det hele, bjergende, duften, udsigten, dyrene og menneskerne osv.

Du skriver din vinindes hybride er 80/20% hvordan får du det til at hænge sammen hvis ikke at ulvee siden også er en hybride, for havde den været ren burde det da være 50/50% gør det ikke????
har ikke forstand på avl og gener osv. den kan da kun være halvt af hvert hvis det er en kryds uls altså ulv på hele ulve siden og hund på hele hunde siden= ulv/hund ergo 50/50%
hvis det er sådan må der jo være en større procent hund på ulve siden for at lave en rundkørsel der hedder 80/20% evt sådan
ulv/hund=hybride (på ulvesiden og hund/hund=hund på hundesiden.
og så er det jo ikke en krydsning længere men en rundkørsel.

skal det forstås sådan,????? er ikke god til sådan noget så det er et rent gæt. :ehh:

mvh mig
Jeg er altid fair,
Jeanie

Når ulven kommer!

Post by Jeanie »

[quote:af9fefa6a2]Du skriver din vinindes hybride er 80/20% hvordan får du det til at hænge sammen hvis ikke at ulvee siden også er en hybride, for havde den været ren burde det da være 50/50% gør det ikke????
har ikke forstand på avl og gener osv. den kan da kun være halvt af hvert hvis det er en kryds uls altså ulv på hele ulve siden og hund på hele hunde siden= ulv/hund ergo 50/50%
hvis det er sådan må der jo være en større procent hund på ulve siden for at lave en rundkørsel der hedder 80/20% evt sådan
ulv/hund=hybride (på ulvesiden og hund/hund=hund på hundesiden.
og så er det jo ikke en krydsning længere men en rundkørsel. [/quote:af9fefa6a2]

Jeg har ikke sat mig dybere ind i hvordan det hænger sammen, men denne fjerne bekendte, som er en ven af en ven, avler hybrider i Sverige !!

Han har avlet i en del år, efter hvad jeg har fået fortalt.
Med hensyn til det du skriver om "nedslagtning af ulve", så er der altså skyde kvoter på ulve lige som der er på Bjørne og Elge !!

Det er noget med max 3 ulve i året , men hvordan kvoten nøjagtigt er fordelt, det ved jeg ikke man vil da gerne researche lidt i det, da jeg har gode forbindelser til et af de områder i skandinavien, hvor koncetrationen af ulve er størst, nemlig i Finnskogen, i wärmland sverige og mod Norge, samt op mod Dalarna. Jeg har en bekendt der sammen med en anden, mærker ulve spor op, for at se hvor de færdes og hvordan flokken bevæger sig.

I Norge har men gjort ulven til et Problem, og dette fænomen har bredt sig ind i Sverige. Dog ser de fleste bjørnen som et problem...så måske skulle man istedet kigge lidt til den side.
Senest er der blevt henholdsvis en slået ihjel af bjørn, samt en lemlæstet, i forbindelse med Elgjagt.

Og så lige til sidst, jeg gemmer mig ikke i såfald jeg skulle være så heldig at se ulven, jeg ville ikke lade den chance passerer uden at få det hele med....men det er en chance ud af tusinde...da der ER meget sky...de ser os vi ikke dem !...så skal du bo der hvor de færdes. Iflg en gammel jæger jeg kender, som bor i Sysselbäk i Sverige, en rigtig vildmarks mand, så skal man være ekstrem heldig hvis man får synet af en ulv !!..og han lever i det område hvor koncetrationen, af nordens ulve er størst.

Og igen, har jeg aldrig hørt at det skulle være lovligt at avle hybrider i dk...det er da forbudt i Norge...??...Og såfremt det var lovligt i DK...HVorfor har vi så ingen vilde ulve ???..Mean kan da ikke avle hybrider, på lovligvis, såfremt der ikke er enighed om hvorvidt der skal indføres ulve til Dk igen...hvis du forstår...det hæger da ikke sammen !!
Muligt jeg ikke har formuleret mig helt konkret, men jeg tror ikke på at det er lovligt, der er noget som ikke stemmer overens !
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

Når ulven kommer!

Post by Armani »

Jeanie: hvad ang. skyde kvote på ulvene, det ved jeg ikke noget om, da jeg har forstået det sådan at alle ulve i noreroupa er fredet, men hvis kvoten kun er på 3 om året ja så bliver den jo tydeligt ikke overholdt og mange ulve dør for ulovlig skydning, som der også står i mit tidligere indlæg om norge og sverige.
at det er ulovligt at avle hybrider i dk, er forkert, mange hunde avlere siger også at det er lovligt, men de tager lang afstand fra det, hvorfor må de selv om. vargabonden der havde KING havde da også kigget alle papirene igennem hende avleren viste ham, men selvfølig de kan jo være falske, han havde dog søgt om tilladelse hos politiet og de sagde god for det, så helt ulovligt er det ikke.

hvad ang. at gemme sig mente at at ulven gemmer sig for jer som du også selv siger og din ven. så der er jeg ganske enig. men kan goddt forstå at du ville blive stående det havde jeg også helt klart gjort, surt hvis man bare blinkede 1 gang og den så var væk når man åbnede øjnene. rigtig rigtig mega meget øv...

hvad angår det med at det ikke stemmer overens med at det er lovligt at avle ulve, så kan du jo selv læse at det er noget jeg kun har hørt fra andre personer som har sagt det, men jeg skal da lige undersøge det nærmere, for du gør mig lidt i tvivl, men ved det jo ikke selv før det er undersøgt, så det skal jeg da lige gøre.
har du nogle forslag hvor der ku stå sådan noget, ud over i lovgivningen om dyrehold, (selvom jeg tvivler på det står derinde.) jeg har egentlig aldrig tvivlet på det var rigtigt før nu. hehe men det er da vær at undersøge selv også.

MVH mig
Jeg er altid fair,
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

Når ulven kommer!

Post by Armani »

tja til at starte med fandt jeg lige dette, til dem der stadig ikke tror på at ulven er på vej til dk/ er her (lidt ihvertfald)
det er et 5 år gammelt indlæg.


Den sidste ulv i Danmark blev skudt 1813 ved Estvadgård nær Skive. Nogle kilder hævder at der var enkelte strejfere fra Tyskland senere hen og dette kan ikke udelukkes, men det kan også have været store hunde. Ulven har været meget almindelig i Danmark og var en stor plage for datidens bønder, disse forsøgte derfor energisk at udrydde dyret. Ulven overlevede dog takket være sin gode tilpasningsevne meget længe efter andre store pattedyr blev udryddet, det var især ulvene på de jyske heder og i moserne som var svære at få buk med. De fleste danskere kender udtrykket "Ugler i mosen" som egentlig stammer fra ordene "Ulve i mosen", den gang var betydningen lidt mere bokstavlig. På Sjælland var ulven sandsynligvis udryddet 1513, for da blev ulveskatten til at dække jagtudgifter ophævet.

Den europæiske ulv breder sig fra Polen ind i Tyskland og det kan ikke udelukkes at ulven finder vej tilbage til Sønderjylland. Danmarks natur ser imidlertid anderledes ud end den gjorde for 3 generationer siden og spørgsmålet er om den kan/vil leve her.
Ulven har som art vist sig utrolig tilpasningsdygtig, men den stiller dog visse krav til området:

Der skal være ro til at opfostre ungerne. Øde naturområder i Danmark er i forhold til andre nordiske lande få, men gennem de sidste år er der arbejdet på sikring af naturlige levesteder og større biologisk mangfoldighed. Et politisk mål om at skovarealet skal fordobles vil samtidig give plads til flere dyr og muligvis også ulven, men det vides ikke om den vil være her.

Der skal være rigeligt med hjortevildt. Rådyret er foruden den mest udbredte hjorteart i Danmark også talrig. Arten vil derfor sandsynligvis blive ulvens primær bytte, men ulven æder også mindre pattedyr, tamdyr og affald. Begrænsning af jagt på rådyr kan blive en nødvendighed og der vil gå tid før økosystemet stabiliserer sig og giver plads til en levedygtig ulvebestand.

Det vigtigste krav til at ulven kan leve i Danmark er danskernes accept. Mennesket er i dag de fleste steder den direkte eller indirekte regulerende faktor af bestande og ulvens tilbagevenden i Danmark vil uden tvivl rejse en debat for/imod. De fleste i den danske befolkning mener at det er godt med et rigere dyreliv i dansk natur, men gælder det kun for nuttede dyrearter som bæveren? På trods af at ulve ikke angriber mennesker er mange bange for risikoen og det kan være svært for en fåreavler at accepterer at ulven tager får. Hvis danskerne skal have ulven som et element i en mere spændende og varieret natur er omfattende oplysningsarbejde nødvendigt. Vi må acceptere konflikterne der følger med, men først og fremmest må vi skille myter fra fakta. Min fornemmelse er at danskerne har levet uden større rovdyr for længe til at kunne håndtere fritlevende ulve. Men måske er lossen velkommen (?)

MVH mig
Jeg er altid fair,
Jeanie

Når ulven kommer!

Post by Jeanie »

Ulvene i Skandinavien er fredet !! Og lige netop derfor kvoterne, hvilket kan lyde mærkeligt, nmen det har vel noget at gøre med , at der kan opstå situationer, hvor det er og kan blive nødvendigt at skyde ulve,så da dette så med de få "situationer" der kunne komme, ikke bliver til krypskytteri !!

Krypskytteri på ulve såvel som Bjørn og Elg findes i Norge og Sverige, såvel som Krypskytteru forekommer herhjemme på råvildt, ræv og andet !

der er råbt "ulven kommer" adskillige gange i danmark !1 Vi skal nok se dette som enten ønske tænkning eller gisninger, afhængigt af hvem man er , og om man ønsker ulven tibage til vores skove.

Det er ikke kun Danskernes accept der skal til for at ulven kan overleve, det afhænger i den grad også af det miljø vi tilbyder ulven at leve i!!
I danmark har vi meget skov, men ikke nok "vildskov" til at tilbyde ulven de optimale betingelser for overlevelse, uden at de vil blive nød til at søge føden uden for deres naturlige territorier.
Netop pga, de store vildskovs arealer i Sverige og Norge har ulven overlevet, men der er / og har den også været truet idet folk også er begyndt at bygge og bosætte sig der !!

Ja, Det kunne være fint nok at have dem i Danmark, men indtil videre, er det nok Løveparken i Givskud, der kan tilbyde dem de bedste betingelser, beskyttet for dumme mennesker og i et miljø der ligner mest muligt det de overlever bedst i !
Lad ulven blivehvor den trives, der er ingen grund til at udsætte dette smukke myte omspundne dyr for mere "terror" end det i forvejen bliver udsat for, de steder hvor den måtte fremstå som en gene for mennesket !
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Når ulven kommer!

Post by KatieKat »

Så vidt jeg umiddelbart kunne googlemig frem til, så er hybrider lovlige i Danmark. Sikkert fordi der ikke er nok af dem til at de udgøret problem... Endnu.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Post Reply