dressurens hemmlighed

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

dressurens hemmlighed

Post by 99E »

Jeg abbonnerer ikke på konceptet "alderssvarende uddannet".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

dressurens hemmlighed

Post by aribeth »

Jeg rider ikke seriøs engelsk dressur... men jeg forsøger så godt jeg kan at ride seriøs westernsk dressur. Princippet er det samme, få hesten til at bære sig og få ryggen op. Så hesten arbejder rigtigt når jeg sidder på ryggen af den.

Og hvordan opnår man så det??
Jo man forsøger vel så godt som muligt at sætte sig ind i hvad det drejer sig om og hvad teknikken er inden for den gren man vil ride??

Nå, men det jeg egentlig ville var at fortælle jer om sidst jeg var ude at ride, altså for et par dage siden. Det var en noget useriøs tur, men jeg forlanger altid en vis form. Men på et tidspunkt på rideturen traver vi raskt fremad, jeg slipper tøjlen og følger med og lader Basse selv bestemme form og tempo, og det han gør er at ligge sig frem og ned og ryggen kom godt op under mig. En rigtig fed fornemmelse, især fordi jeg ikke selv gjorde noget som helst ved det. Da jeg red hjemad travede jeg ham af på en lang græsmark og gav ham igen lov til selv at vælge form og tempo, ryggen kom op, hovedet ned og tempoet var flydende og fremadgående.
JEg gjorde ingenting, hesten gjorde det selv, men det er vel egentlig også en teknik, at lade være med at forstyrre når hesten gør det rigtige!! Og det er egentlig det jeg godt kan lide ved western, eller i hvert fald den western jeg rider, ikke at pille ved hesten eller forlange noget så længe det den gør er korrekt.

Katrine
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

dressurens hemmlighed

Post by annetteB »

[quote:820ee3b527]Nå, men det jeg egentlig ville var at fortælle jer om sidst jeg var ude at ride, altså for et par dage siden. Det var en noget useriøs tur, men jeg forlanger altid en vis form. Men på et tidspunkt på rideturen traver vi raskt fremad, jeg slipper tøjlen og følger med og lader Basse selv bestemme form og tempo, og det han gør er at ligge sig frem og ned og ryggen kom godt op under mig. En rigtig fed fornemmelse, især fordi jeg ikke selv gjorde noget som helst ved det. Da jeg red hjemad travede jeg ham af på en lang græsmark og gav ham igen lov til selv at vælge form og tempo, ryggen kom op, hovedet ned og tempoet var flydende og fremadgående.
JEg gjorde ingenting, hesten gjorde det selv, men det er vel egentlig også en teknik, at lade være med at forstyrre når hesten gør det rigtige!! Og det er egentlig det jeg godt kan lide ved western, eller i hvert fald den western jeg rider, ikke at pille ved hesten eller forlange noget så længe det den gør er korrekt. [/quote:820ee3b527]

Den oplevelse har jeg osse haft flere gange med Cooper - og det ER altså fantastisk.
:elsk:

LoneB: Hvis du synes galopbilledet er fælt, så kig lige på travbilledet!?
:avav:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

dressurens hemmlighed

Post by Lone Beck »

[quote:e40f8acd87]LoneB: Hvis du synes galopbilledet er fælt, så kig lige på travbilledet[/quote:e40f8acd87]

Jaha, det er også stygt. Men galopbilledet -synes jeg- illustrerer bedre dét jeg skrev i mit første indlæg om ryttere, der bare skal have hesten til at gå ned med hovedet og så skal der ellers rides "dressur" :tommelned:

[quote:e40f8acd87]Men på et tidspunkt på rideturen traver vi raskt fremad, jeg slipper tøjlen og følger med og lader Basse selv bestemme form og tempo, og det han gør er at ligge sig frem og ned og ryggen kom godt op under mig. [/quote:e40f8acd87]

Det bør ske på enhver hest, der ikke er fejlredet!! Det er ikke spor anderledes end at skridte hesten for lange tøjler. Der skal de også gerne strække halsen frem og ned og løfte ryggen :ide:

Jeg kommer til at tænke på en anden tråd for længe siden, hvor vi snakkede om, hvordan man kan se, om folk kan ride (så hut jeg hvisker). Jeg skrev at jeg ville bede dem ride et ottetal i trav for lange tøjler. Hvis hesten er fejlredet og rytteren ikke kan ride, vil ekvipagen falde håbløst (pinligt) igennem i denne enkle øvelse.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
aribeth

dressurens hemmlighed

Post by aribeth »

Ja det skal helst ske ved alle heste, men for søren hvor ser jeg mange hvor hesten falder på snotten, løber og taber formen generelt...

Jeg "tror" bare at en rytter som bare kan sidde der uden at genere hesten faktisk godt kan ride et ottetal i trav korrekt, såfremt hesten selv finder det naturligt at gå der. Rent faktisk har jeg nogen gange oplevet at folk der aldrig har siddet på en hest før kan fremvise en hest der går betydelig bedre end folk der har redet i længere tid.

Katrine
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

dressurens hemmlighed

Post by Stutteri Highmoor »

[quote:21bf8ac393]Jeg abbonnerer ikke på konceptet "alderssvarende uddannet". [/quote:21bf8ac393]
Tiltrods for at vi er flere der ikke gør det. Så ændre det jo altså ikke ved resultatet af den undersøgelse som Jørgen Falck-Rønne referere til!

[quote:21bf8ac393]Det er ikke spor anderledes end at skridte hesten for lange tøjler. Der skal de også gerne strække halsen frem og ned og løfte ryggen [/quote:21bf8ac393]
Ideelt set ja :tommelop: :tommelop: !
Men det kommer jo blandt andet an på hesten bygning, altså om den fra naturens hånd har let ved at træde op under sig.

Når man ser rundt om på rideskoler og til stævner, er der rigtig mange som tror, at deres hest arbejder korrekt blot den går med mulen nede :fy: .
Dette er jo meget fejlagtigt!

Såfremt hesten bare har lidt travlt når den skridter, så sker det bare ikke. Det kan godt være at den sænker hovedet men dette er jo ikke ensbetydende med at den ren faktisk også løfter ryggen.
For at gøre det skal den træde ind under sig og skubbe af. Desværre så arbejder langt de flest heste bagud og bliver lange istedet og så strækker de ikke korrekt i halsen, men træner underhalsen istedet.

Det er derfor jeg mener at ryttere der forsøger, at lægge et godt stykke arbejde i deres grundridning, faktisk rider seriøst og velovervejet :tommelop: :tommelop: :tommelop: .

hilsen Belinda
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

dressurens hemmlighed

Post by 99E »

Næh, men Falck Rønne ser helle rikke heste som min - på 17, har været redet meget lidt korrekt (men i mange år på løs tøjle og i fri holdning og LANGT) og har det fint.
Hendes skader kommer af andre ting. (Dårlig beskæring + et fald)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

dressurens hemmlighed

Post by gukuvi »

Jeg skynder mig at sige at jeg beundrer de ryttere der når langt med deres heste i den ene eller anden diciplin, det må man ikke tvivle på. :tommelop:

Jeg siger som 99E, at de mennesker der laver undersøgelser og statistikker jo ikke ser de heste, der stort set ikke er problemer med. :ehj:

Falck Rønne har da aldrig været på Nordfeldt og set alle de oldgamle heste der gik dernede, som der ingen problemer var med, selvom de blev redet og kørt for vogn. :fy:

De fleste af hopperne rundende de tyve år inden de døde og Niarchos, ja han blev 32 år, det gjorde lille Yksi også.

Fru Haubroe tilred ALDRIG hestene før de var fire år ofte lidt senere, inden da gik de i løsdrift og blev håndteret meget lidt, kun en opbinding ved fodringstid, hvor der blev efterset hove og andet.

En gang om ugen blev de striglet og fik ordnet man.

Det år de fyldte fire startede longeringen og først hen på efteråret blev der sat en rytter på.

Alle hestene var utroligt medgørlige, selvom smedebesøget kunne være lidt anstrengende med plagene.

Den går ikke i dag, men det lader så også til at det har sin pris. :smaek:

At hesten i følge sin alder skal kunne en del øvelser er da for dårligt, det må da alt andet lige være sådan, at den skal kunne sine ting som følge af den uddannelse den har. :ond:

Jeg synes der er gået meget guru i tingene, også at man skal gøre som andre, ellers er alt forkert og man er nærmest uegnet til at omgås hestene idet hele taget, for slet ikke at tale om at kravle på ryggen af den, så er den ødelagt for tid og evighed. :brok:

Den rytter der vil nå langt i dressur skal da selvfølgelig kende sin besøgstid, det er et hårdt program der venter hesten fremover, med en stor risiko for, at det koster den liver i en ung alder. :ninie:

VH Gunni.
aribeth

dressurens hemmlighed

Post by aribeth »

hmm med hensyn til det der galopbilled, så har jeg et spørgsmål...

Rent faktisk ser jeg ikke at hesten er tvunget i den holdning, tøjlerne virker til at være forholdsvis løse og jeg synes faktisk ikke hendes hænder hviler på lårene, de er lave hænderne, men de hviler bestemt ikke på lårene synes jeg, Hesten går da klart under lod og med det der knæk (som i dressurryttere gerne vil have), det helt forkerte sted på halsen, men det jeg synes er mest grelt er da at hun nærmest vælter ind i volten og ja som du skriver Lone, så ville hun da i den grad vælte hesten hvis hun vejede en halv elefant. :linski: Jeg synes det er enormt svært at udtale sig om hestens indundergiben ud fra dette ene billed, vinklen er dum når man skal se på det.
Travbilledet er alt for dårligt til jeg tør udtale mig om det... men umiddelbart er den forholdt fortil og mangler lidt bagbensaktion...

Katrine
aribeth

dressurens hemmlighed

Post by aribeth »

Jeg tror lidt i misforstår det Stutteri Højmosen skriver, så vidt jeg kan læse er hun ikke fortaler for at pace hestene frem i en ung alder fordi de skal kunne det ifølge sin alder. Tværtimod skal man højst belaste hesten det den fysisk og psykisk kan holde til.

Jeg hørte engang Hasse Hoffmann sige noget jeg synes lød ganske fornuftigt, han sagde at det tog minimum 8 år at uddanne en grand prix hest. Såfremt der ikke tilstødte skader med medførende genoptræningsperioder og så videre til. Derfor mente han at en hest burde være færdig uddannet som 12-13 års (altså hvis man arbejder koncentreret som sådanne folk gør med deres heste). Ideelt set altså!!

Det betyder IKKE at hesten først skal eller kan startes som 4-5 årig, men derimod betyder det at hvis man starter hesten som 2½ eller 3 års så kan man KUN forlange det af hesten som den har kapacitet til i forhold til dens unge alder. Giver det mening?

En hest på 3 kan ikke yde det samme som en hest på 5, men den kan dog yde noget og det er DET man skal forlange af den og Nichts Weiter.

Og det synes jeg jo lyder ganske fornuftigt. Og vi må da indrømme at eftersom vi ønsker at bruge hesten til noget som for den er ganske unaturligt, nemlig ridning, så er det engang lettere for os MEN også for hesten at den bliver startet tidligt, hvor dens sind stadig kan præges og den ikke helt har fået sine egne meninger om tingene endnu. Det gør også at man nok kan undgå "slåskampe" med hesten.
Faktisk synes jeg ofte der er nogen der gør deres heste en bjørnetjeneste ved at lade dem gå i lang tid. Det vi gør med hestene er jo trods alt at præge dem udi i noget der ER unaturligt for dem på sin vis og jo hurtigere disse ting bliver en del af hestens hverdag jo hurtigere bliver det en del af dens "natur"....
Og det betyder SELVFØLGELIG ikke at man kan forlange en hel masse af hesten når den er ung!!!! Man skal kun forlange det der er alderssvarende for den.
Men jeg ved godt at der er folk der synes det er "synd" at hesten ikke fårlov at være føl og unghest og lege... men hvorfor skulle den egentlig ikke stadig få lov til det? man rider jo ikke rundt på den og arbejder med den 24 timer i døgnet :-)

Og her er det så tit problemet kommer for de ældre heste der er blevet tilredet sent, for jeg synes desværre ofte man hører om at folk forlanger meget af dem, den er jo 5 eller 6 år, så hvorfor kan den ikke det og det... Derfor bliver der desværre overbelastet mange af den slags heste og det er synd!!

håber det giver en smule mening

Katrine
Post Reply