dressurens hemmlighed

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

dressurens hemmlighed

Post by 99E »

Jeg synes det giver fin mening at starte hestene tidligt - også med at få sadel på og at man måske sidder på dem nogle gange om ugen i 5 min mens de spiser hø som 2års.

Det, jeg IKKE tror på er at hesten går i stykker af at man "bare" tuller rundt på den i skoven uden at "formgive" og "samle" og "sørge for den bærer bagfra og hen over ryggen".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

dressurens hemmlighed

Post by aribeth »

Det tror jeg heller ikke, men hvis man rider laaaange ture, jagter og lignende på den måde med 14 dages intervaller, så kan det godt passe i mit hoved at hesten ikke holder i længden måske...

Katrine
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

dressurens hemmlighed

Post by gukuvi »

Synes bestemt de sidste to indlæg giver mening og vil slet ikke gøre indvendinger.
Heste er forskellige og nogle bliver måske mere selvstændige med alderen.
Min egen Lenny er klar NU, han er færdigudviklet, han er medgørlig, han inviterer nærmest til at man kravler på ryggen af ham. Han er fyldt fem år og har bestemt været meget umoden indtil nu.

Sådanne heste skal der da også være plads til, jeg er næsten sikker på at han var blevet ødelagt af, at komme i gang som treårs, da kunne han dårligt nok finde ud af at bedække, var meget føllet.

Hvorfor jeg blander mig her, hvor jeg ikke kan komme med noget, andre reelt kan bruge, er simpelthen den tendens til, at skære alle heste over een kam og dømme dem ud, hvis de ikke er kommet igang med ridningen, til den tid folk mener er den rigtige.

Jeg er så så optimistisk, at jeg tror man får det igen i den anden ende.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

dressurens hemmlighed

Post by Stutteri Highmoor »

Tak, Katrine, jeg bukker og nejer :-D

Jeg mener bestemt ikke at unge heste skal paces frem. Men faktum er, også selvom der er flere brugere herinde der kender mange gamle og raske heste, at mange sportsheste der får overblastningsskader, ofte er dem der er startet i sen alder med deres uddannelse.

Vi red på et tidspunkt for en hingstestation, hvor ejeren spurgte os om, hvorfor kan den ikke kontragalop eller changementer - den er jo 9 år! Hvortil jeg svarede, at hvis alder var det eneste kriterie for uddannelses niveauet, så syntes jeg vi skulle vente med at tage dem frem før de var 10 år, så kunne vi jo ride grand prix med det samme!

Heste fungerer jo fysisk ligesom mennesker. Så vil man gøre sine knogler, muskler, led og sener stærke og holdbare, så må man træne i lang tid.
Det er jo bedst at være fysisk aktiv fra barnsben og det gælder også hesten.
Jeg siger ikke, at man skal ride som på en udvokset hest!
Men hvis knogler, sener og muskler skal styrkes til at kunne honnore de krav som ligger længere ude i fremtiden, så er det klogt at bruge ung hesten regelmæssigt.

Vedr. billederne på HN, så vil jeg ikke kommenterer dem, når rytteren ikke er informeret og har mulighed for at komme med uddybende kommentare om hestens uddannelse. Det er ikke fair!

Jeg giver jer ret i at hesten ikke er i egen balance, men det er der jo nærmest ingen heste der er fra rytteren sætter sig op, til hun stiger af igen. Billeder repræsentere sandheden for en brøkdel af et sekund og viser intet andet end det!
Der står jo heller ikke i teksten at hesten er uddannet til hverken M niveau eller blot en LC.
Når det er sagt, så ville jeg måske personligt enten have fravalgt billeder i annoncen, eller fået taget nogle nye. Men det er jo smag og behag!

hilsen Belinda
aribeth

dressurens hemmlighed

Post by aribeth »

Ja min egen Stråbær var jo bestemt heller ikke klar som 2½ års, så derfor havde hun sadel på og mig på et par gange og så var det det. som treårs var hun heller ikke klar, men nu som 4 års er hun der. :-D

Så det er meget meget individuelt fra hest til hest, men jeg er glad for at hun blev vænnet til sadel og havde haft rytter på før i år.

Katrine
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

dressurens hemmlighed

Post by Lone Beck »

[quote:fbcde1fbe3]Vedr. billederne på HN, så vil jeg ikke kommenterer dem, når rytteren ikke er informeret og har mulighed for at komme med uddybende kommentare om hestens uddannelse. Det er ikke fair! [/quote:fbcde1fbe3]

At diskutere et billede der er lagt ud på internettet til offentlig beskuelse er der altså ikke noget unfair i. Rytteren er forhåbentlig indforstået med at billedet er blevet offentliggjort og dermed vil blive bedømt af dem, der ser det.

Og der er jo ingen, der skriver at rytteren ikke kan ride eller at det er en bovlam krikke. Det kan være at ekvipagen har mange bedre momenter end dét på galopbilledet viste :ide:

Det eneste jeg ville sige med det billede, er at når rytteren selv er i dårlig balance, skal hun/han ikke forlange "samling" af hesten, for det kan ikke lade sig gøre. Derfor går hesten på billedet også i helt forkert holdning. Det havde været bedre, om rytteren fjernede fokus fra hestens hals/hoved til sin egen opstilling. Så kunne hesten få frihed til at indtage en naturlig holdning og forsøge at komme i balance. Dét gælder uanset om ekvipagen hele tiden er i så dårlig balance eller om det kun sker momentvist.

[quote:fbcde1fbe3]så syntes jeg vi skulle vente med at tage dem frem før de var 10 år, så kunne vi jo ride grand prix med det samme[/quote:fbcde1fbe3]

Genial idé :lol:

Aribeth: Jeg er meget enig i dét du skriver :ok:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply