Foder som altid eller hyppig skift

User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

Foder som altid eller hyppig skift

Post by Mansemor »

Slettet.
[b]Hvis hesten ikke f
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Foder som altid eller hyppig skift

Post by gukuvi »

Hvis vi taler om en plag synes jeg godt man må kunne se de midterste ribben en smule, men det kommer også an på hvilken race vi taler om.

Mine arabere er jo meget mere tørre i det end din pony, så derfor er det svært, men du skal med lethed kunne føle dem.

Der er andre ting der indikerer hvornår en plag er i orden, hvis den samtidig med, at den er slank eller direkte tynd også er ulden og langhåret så er det ikke rigtigt, skulderbladet må heller ikke stikke for voldsomt frem, så er den for tynd.

Risikoen ved en for tyk plag er problemer med bentøjet når den bliver voksen og skal bruges, modsat, hvis den er i underkanten er der ikke så meget at gøre godt med , hvis den bliver syg.

Jeg synes også at man kan se det på halsen, hvis plagen er for tynd, den vender den forkerte vej, ikke at jeg mener den skal være i bedste dressurstil, men den skal ikke bue nedad.

Det er så mange ting der viser hvornår det er som det skal være, ret beset kan en plag også virke tynd af mangel på motion, musklerne fylder jo de pæne steder.

Til dit spørgsmål om hvor mange ribben man skal kunne mærke er mit svar, under alle omstændigheder de midterste med lethed.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Foder som altid eller hyppig skift

Post by gukuvi »

Nå Mansemor vi postede samtidig, så ovenstående er ikke skrevet til dig, men til Tigerbaby.

Stakkels lille Fille med så mange hjem på så kort tid.Nej jeg tror heller ikke på at vores kulturgræs indeholder alt hvad en hest har behov for, jo foderenhedsmæssigt, men der skal vitaminer og mineraler til.

Danmarks jord er meget fattig på Selen f.eks.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Foder som altid eller hyppig skift

Post by gukuvi »

Jillow, hvis dit foder ikke er fyldt med spindemider og ellers lugter godt nok kan du da sagtens anvende det. Vitaminerne er flygtige, men de fleste reklamerer med at de holder ca.4 mdr mindst.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

Foder som altid eller hyppig skift

Post by Mansemor »

Slettet.
[b]Hvis hesten ikke f
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Foder som altid eller hyppig skift

Post by KatieKat »

Vi skifter heller ikke ud i foderet med mindre der er en grund til det. Lige nu går jeg og arbejder på at finde en bedre løsning da Fanny ikke synes at trives så godt på det vi har brugt hidtil som jeg kunne ønske. Så må man jo prøve at finde noget bedre.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Foder som altid eller hyppig skift

Post by Jillow »

[quote:8db7adc359]hvis dit foder ikke er fyldt med spindemider[/quote:8db7adc359] tjekkede det igen idag og det ser oki ud, så bruger jeg det. der er vel en 12 kg tilbage vil jeg tro.

Da jeg havde dyrlæge her forleden til Matti sagde han at en god regel var
[quote:8db7adc359]under alle omstændigheder de midterste med lethed. [/quote:8db7adc359] præcist som gukuvi beskriver det.

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Foder som altid eller hyppig skift

Post by Tigerbaby »

Tak for svarene begge to.

Jeg troede det kun var de bagerste man måtte kunne mærke, men nu i begge siger sådan, tror jeg faktisk at hun er i okay stand.

Det er sgu lidt af en balancegang, at fodre sin hest korrekt. Men hun er rigtig pæn og glat i pelsen, selvom hun fælder en del, så jeg tror egentlig jeg gør det rimeligt nok.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Foder som altid eller hyppig skift

Post by Stimata Doamna »

[quote:18771f5133]Vi fodrer stort set efter øjet, frygtelig gammeldags, men det virker her.[/quote:18771f5133]

Det er et godt princip - jeg prøver også at overføre det på mig selv, men det er tilsyneladende mere besværligt :lol:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Foder som altid eller hyppig skift

Post by gukuvi »

Så sandt, så sandt, :viben: :viben: :viben: :viben: :viben: :viben:

Gunni.
Post Reply