LUS NU! Hjælp!!

Post Reply
User avatar
LineogPiv
Posts: 40
Joined: Tue 13. Dec 2005 21:54

LUS NU! Hjælp!!

Post by LineogPiv »

Hejsa alle striglere!!!

Begge mine de små´(Shetter og miniature) på 1 år begge, har fået lus, og de er VIRKELIG angrebet, den mindste taber håret og den store klør sig store sår til!

HVAD POKKER GØR JEG!

Jeg kan ikke vaske dem i lusemiddel, det er jo vinter.

Og klippe dem og give dækner på, er jo heller ikke godt på denne årstid...!


Jeg har hørt om et pulver middel man drysser/maserer ned i pelsen, kender en af jer til dette? I så fald hvor kan jeg få det?

Og ellers modtages andre gode råd med KYSHÅND!!!
Mvh Line og hendes hyppere!
Lone

Post by Lone »

Lusepulver drysses godt i dyret - og ellers hyppig strigling herefter.

Lusemidlet kan enten fås i rideudstyrsforretninger, foderstofforretninger, Matas, eller apoteket.

Følg brugsanvisningen.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Den ene gang, hvor Tokke har haft lus (minder mig om, at han måske burde "endevendes" igen: dit indlæg vækker min luseparanoia! :shock: )
Benyttede jeg mig af en kombination af to midler: tættekam/showshine og Frontline.

Frontline fåes både som pipette til at dryppe direkte på huden og som en spray til jævn fordeling i pelsen - og er egentlig beregnet til utøjsbehandling hos hund og kat - men er altså også fremragende til heste.

Desværre kan jeg ikke længere huske doseringen - men jeg kan ringe og spørge dyrlægen imorgen, hvis det har interesse. Frontline forhandles i foderstoffer, apoteker og hos doktor dyr - køber du hos sidstnævnte kan du jo selv spørge om doseringen.

Forresten kan visse typer af lus bekæmpes af dyrlægen vha en indsprøjtning. Jeg mener, at det er de SUGENDE lus man på denne måde kan få skovlen under?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
LineogPiv
Posts: 40
Joined: Tue 13. Dec 2005 21:54

Post by LineogPiv »

Hej begge!
Tusind tak!

Lone: De er begge løsdrifts heste og må ikke strigles "sådan i bund agtigt" kun på overfladen med en blød børste, vil dette gøre nogen forskel?


Anette: Mange gange tak, vil have doresingen , hvis du kan skaffe den.
Mvh Line og hendes hyppere!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Sidste vinter havde flere af mine dyr lus. Jeg prøvede med noget pudder jeg fik hos dr.dyr. Det virkede ikke godt nok, og det var noget rigtig l..... at stå med. JEG var ihvertfald afluset, også i lungerne, selvom jeg stillede mig ude i let medvind.

Jeg blev anbefalet Advantage, som er noget af det samme som Frontline, til hunde. Det virkede. Advantage var billigere end Frontiline, og jeg skulle jo bruge meget til 5 æsler og 1 hest. Så det vil jeg også anbefale. Jeg behandlede bare, striglede ikke mere end ellers. Midlet var billigere på apoteket end i foder/rideudstyrsbixen.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

så afventer jeg svar fra doktor dyr: Laila, som normalt passer telefon og véd den slags, er syg. Vikaren ved ingenting, men har lagt besked til dyrlægen selv: Han ringer så hurtigt han kan....og så vender jeg tilbage med svar!
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

OK, så er der svar: benytter du Frontlinepipetter, skal du bruge 2 stk i størrelse STOR HUND.

Benytter du spray, skal du regne med ca 90-100 pumpeslag jævnt fordelt i pelsen.

Så vidt jeg husker, så kæmmede jeg først alle de levende lus væk, som jeg overhovedet kunne vha en tættekam i metal (og uadr, hvor kan der være MANGE lus i en skindpels af shetlænderstørrelse)

Dernæst "frontlinede" jeg hesten: spray imod hårretningen og træk fingrene igennem hårene imens ( - også IMOD hårretningen..og husk at bruge handsker)

God jagt på de samfundsskadelige små bæster!
:twisted:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
LineogPiv
Posts: 40
Joined: Tue 13. Dec 2005 21:54

Post by LineogPiv »

Tusind tak alle sammen!
Jeg vil straks gå igang med skadedyrsbekæmpelsen.
Og HOLD DA OP hvor jeg ikke glæder mig ;)
Men det er til deres bedste!

Tak igen alle!
Mvh Line og hendes hyppere!
Post Reply