Fulfoder og lucerne???

Post Reply
laiseee
Posts: 9
Joined: Sat 22. Sep 2007 09:05

Fulfoder og lucerne???

Post by laiseee »

Hej hej med jer :-)

Jeg søger råd og vejledning ang fodring!

Jeg er begyndt og starte med at fodre mine 2 hypper, som er lidt nøjsomme, de får fuldfoder fra marstall den der hedder freizeit,som er lav på energi, som de skal have 2-3 kg af om dagen pr hest!

Her til vinter kommer jeg ikke til at ride så meget som om sommeren, da jeg kun har udendøres bane!

jeg er ikke så glad for haver til dem, da lunten bliver kort på dem!

Men jeg høre så meget godt om lucerne, men at det også har en stor protien kilde, 1kg haver = 1kg lucerne! ´

Ville jeg kunne bruge lucerne til dem, jeg mangler ikke ekstra energi, og vil lucernen smutte til hovedet på dem ligesom haveren?

Jeg tænkte på lucerne til at forlænge tyggetiden, men vil ikke bruge det hvis det har samme virkning som havre??

Og hvordan ville i evt mene sammensætningen på en "foderplan" ville se ud, i så fald jeg jeg bruger lucerne??

Begge heste er varmblodsheste, vallak på 11, og 1,67 i stang, den anden en hoppe på 13, og 1,62 i stang! husk og tag højde for at de er nøjsomme!

Håber nogen vil fortælle og forklare mig om lucernen, og evt en foderbeskrivelse med freizeit fuldfoder og lucerne!

Mvh Lise...
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Fulfoder og lucerne???

Post by annetteB »

Min datters hest får lucerne som tilskud af hensyn til hans hove.
Han får op til 500 g om dagen og vi har ikke oplevet, at det skulle "gå ham til hovedet" på nogen måde.

Lucerne øger hesten lysfølsomhed, så heste med store hvide aftegn/felter er yderligere i risikozonen for soleksem, hvis de fodres med (meget) lucerne.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

Fulfoder og lucerne???

Post by Mansemor »

Slettet.
[b]Hvis hesten ikke f
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Fulfoder og lucerne???

Post by Stutteri Highmoor »

Du har fuldstændig ret Lise!
Der er mange meninger om fodring og diskussionerne bliver ofte ret følelsesladet, da alle jo fodre efter deres bedste overbevisning, uanset om de følger en anvisning fra en gammel bondemand, eller om de følger tidens trend.

Vedr. havre så har Mansemor ret i at det er stivelsen de bliver "varme" af.

Lucerne har mange gode egenskaber og jeg har da også engang brugt det for at forlænge tyggetiden. men så var det lige jeg en dag tænkte, hvorfor i alverden da det?
Mine får jo hø/wrap sv.t. omkring 10 kg pr krikke, så de kan for den sagsskyld tygge hele dage og natten, hvis det er det de ønsker.
Og da de ikke havde behov for lucerne i foderberegningen, så droppede jeg det.

Jeg synes at 2-3 kg lyder af meget når dine heste nu er nøjsomme. Jeg tror altså du kan spare rigtig mange penge, hvis du ser dig lidt om på markedet.

Jeg har også lige som dig benyttet et lavenergi fuldfoder. Men når hestene er nøjsomme, så kan du sagtens finde gode (og meget billigere) alternativer.
De fleste heste kan jo nøjes med godt og rigeligt grovfoder og dertil et tilskudsfoder og måske lidt roepiller.

hilsen Belinda
Post Reply