Dækken-løse

Post Reply
Lone

Dækken-løse

Post by Lone »

I år har jeg forsøgt at lade mine heste gå uden dækken. Dette uagtet at de to store plejer at stå og skælve af kulde ved den mindste regn.

Og det er lykkedes helt over forventning.
Alle går nu uden dækken og fryser aldrig. De har tykke pelse og hvis de kunne rides ville jeg være nødt til at ride på en anden måde.
Når det regner er de lidt våde på dækhårene, men aldrig i bund.
De beder ikke om, at komme ind i utide - de vil først ind når det er mørkt og de udtrykker de helt fint, ved at hamre på stalddøren og løfte dørklinken - hvilket de osse kunne gøre, hvis vejret ikke bekom dem.
De er alle meget gladere og friere og stalden er meget mere varm.
Jeg har ladet dem have madras i boksene og så har jeg bare givet dem lidt ekstra hø, når det var rigtig koldt - men det gjorde jeg nu også da de gik med dækken og så har den en-årige nok fået lidt mere havre end jeg ellers ville have givet.

Dette får mig overbevist om, at jeg ikke vil have dækkenheste mere og at min ridning skal tilrettes dette, når jeg nu får mig en ny ridehest.
På den anden side, så kan jeg alligevel ikek ride hård dressur om vinteren, eftersom vi rider udendørs, så der vil givetvis slet ikke være et problem.
Mudder - tja - man kan vel altid børste dem lidt i sadellejet - eller ride i en ridegjord - eller -
Det glæder mig, at mine heste trives endnu bedre - så de 25 dækkener vi har, får lov at ligge fremover.

Så nu skal jeg bare osse have omdannet dem til barfodsheste - og også den kommende - de to af dem går uden sko nu, så det skal resten osse.
Jeanie

Post by Jeanie »

Her er alle hestene ( hjemme) dækkenløse, og det er bare dte bedste der er blevet besluttet for denne vinter !! Fine blanke i pelsen og slet ikke nullermænds langhårret...pelsen er tykkere men ikke strittende..

Alle hestene går desuden altid uden sko om vinteren her, da der ikke rides så meget !!

Men de der rides får sko på igen hen på forårret.

Mine heste har intet fejlet..ikke en eneste snot klat eller host !! Og de er ude det meste af dagen... :D
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Post by KatieKat »

Vores heste er alle barfodede. Og de gik indtil for nylig også alle uden dækken. Shetterne og belgieren er ikke noget problem, de fryser aldrig, men araberblaningen gør. Lige så snart hun bliver våd så ryster og bæver hun af kulde. Hun har gået i alle sine 10 år på en enorm mark og hun har aldrig haft dækken på før. Der hvor hun boede er der ikke engang et skur de kan gå ind i, men en lille skov hvor der er læ. De andre heste er islændere, så de fryser jo ikke, men jeg tror hun må have frosset. Når man tænker på hvor meget hun fryser her og her er hun endda inde om natten. Hun blev møgforkølet første gang hun blev våd og det var den mindste smule koldt. Så nu har hun fået en regnfrakke. Der er ikke meget varme i den men den forhindrer hende i at blive våd. Hun har fin ulden vinterpels og hun er aldrig svedig når vi tager dæknet af om aftenen. Omvendt er hun heller ikke iskold og frysende mere. Og forkølelsen er væk. Så hun får sin regnfrakke på og de andre nøjes med vinterbetrækket.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Post by gukuvi »

.............
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
Lone

Post by Lone »

Mine har forresten heller ikke snottet eller hostet - hvor de faktisk sidste år havde lidt løbenæse og et enkelt host!
Post Reply