Slikstens-flip

User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Slikstens-flip

Post by Lone Beck »

Jeg fik lige snøvlet mig sammen til at hænge en ny sliksten ind til Fie - hun er VILD med sliksten.

Spørgsmålet er, om hun kan få for meget?

I foråret havde jeg de små sliksten på 1 kilo. Dem åd hun 2½ af i løbet af 3-4 dage :shock: , og så tog jeg altså resten fra hende...

Jeg troede kun de slikkede efter behov, men en hest kan da ikke have behov for så meget - eller kan de ??? (selv om det godt nok var længe siden hun sidst havde fået) :oops:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Jeanie

Post by Jeanie »

Lad krikken slikke det den vil !! Den holder nok igen...og jeg har aldrig hørt at de har kunnet få overdosis slikkesten !! :roll:

Don't worry !!....Hun sys' sikkert det er dejligt, med noget salt !! :D
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Så får hun da lov til det. :P

Nu stod jeg forresten og studerede slikkeriet og blev ganske forbløffet over at se, at en hest kan slikke med begge sider af tungen - eller begge veje, om man vil :shock:

Det har jeg squtte lagt mærke til før :lol:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Post by 99E »

Hvis det bare er saltsten ville jeg ikke være bekymret, men vitamin/mineralsten ville jeg ikke lade hesten æde uhæmmet af uden at få tjekket om den blev overdoseret (blodprøve).

Salt-indtaget kan din salt-glade hest drikke sig ud af.

Og så er der jo nogen, der bare godt kan lide salt - jeg kan også sagtens sidde og fiske store saltkrystaller op af saltskålet og spise dem "bare sådan".
Lone

Post by Lone »

Det er da fordi hun er i underskud!!!!

Hvis man blander foder selv skal man altså være opmærksom på, at de hele tiden har adgang til salt.

Amocca - og andre mispassede heste jeg har haft - har gerne lagt ud med, at æde en saltsten - nogle af dem endda en af de store - men derefter har de bare slikket almindeligt.

Pina slikker på sin hver dag, fakstisk på samme tidspunkt af dagen - med både for- og bagsiden af tungen - sikkert osse kanterne :mrgreen: - hun elsker den, men Schannon slikker diskret på sin - den forsvinder langsomt men støt og roligt, men ingen af dem er maniske.

De skal bare have adgang til én hele tiden - sommer og vinter -

Kan man overhovedet få dem uden mineraler?
det kan jeg da ikke?!

Man kan osse bruge fodersalt, men jeg synes bedre om, at lade dem slikke selv.
Lone

Post by Lone »

Saltmangel:

[i:59bcd35f43]
Salt (natrium) er viktig for kroppens væskebalanse og kroppens syre/base likevekt. Påvirker dyras fôropptak og tilvekst
Dyra skal alltid ha fri tilgang på Pluss saltslikkesteiner

Salt kan være et alternativ[/i:59bcd35f43]
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Jeg ved da godt at Fie (men åbenbart ikke de andre?) har været i underskud, men der må da være grænser for galskaben - tænkte jeg :roll:

Men faktisk gik hun ikke helt over gevind denne gang, så stenen bliver hængende.

Jeg er vist desværre blevet lidt efterladende på saltstensområdet :oops:
Madigan har aldrig interesseret sig for de sliksten, jeg har givet hende, så jeg har tænkt, at der måtte være salt nok i foderet.

Behovet for salt er åbenbart individuelt - eller også kan Madigan ikke fornemme, at hun har behov for det? :roll:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

det er nok en oldenborger-ting?!
Måske har de et gen for manglende salt-følelse?
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Tjaeh, joeh...Fie er godt nok 25 procent oldenborger, men det kan jo være fuldblodet og pinto-generne, der slår igennem hos hende og gør hende vild med salt :roll:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Post by jytteh »

her hos os:

Amadeus synes de er Ok bruger den lidt.
Viddi æder dem med største velbehag kan slet ikke undvære en.
Zeus er glad for den og bruger den næsten hver dag.
Pelle vil kun have Likit og de holder 10 min så de er på rationering
Bonnie ÆDER alle slags har flere forskellige af gangen, det er taktisk fordi så holder stenene længere når hun skifter mellem dem og ikke bare har en slags, lyder underligt men såden er det...


Så den med oldenborg den holder ikke helt.
Post Reply