Slikstens-flip

Lone

Post by Lone »

Øv, jeg troede lige der var basis for en ny opdagelse vi kunne tage patent på og som kunne gøre os alle rige :mrgreen:
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Her i huset er der også voldsom forskel fra hest til hest:

Cooper ÆDER salt og (især) mineralsten...og de der grønne mineralbaljer fra Salvana.

(mht sidstnævnte har jeg ham kraftigt mistænkt for kun at æde mineralerne for at få BALJEN at lege med: når den er tom, så kaster han rundt med den, står i den og bærer den rundt i munden, indtil den efter en uges tid kun har en meget fjern lighed med en balje)

Gisseren smånipper til dem, og Tokke har jeg endnu aldrig taget på fersk gerning i at slikke på hverken sliksten eller mineralbaljer??

Absolut "faldt i gryden som barn" = ÅD sliksten som plag, og er nu komplet uinteresseret i dem, pånær et enkelt slik i ny og næ.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Æslerne har også forskellige slikstensvaner.

Pytte bed simpelthen af dem. Ikke længe, han skulle bare have sit behov dækket i en fart?

Fenne kunne nærmest stå og falde hen i meditation over en mineralsten. Slikkede længe i en langsom rytme.

De tre små brugte stenene on and off. Jeg kunne se at de også bed af kanterne. Nikos kunne også stå og nyde at slikke i kængere tid.

Nogen anbefalede mig Himmalayasaltsten, og jeg prøvede, men dem var de ikke vilde med. Så dem åd jeg selv.

Baljerne er de også glade for.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Post by 99E »

Altså de der alm. store, hvide nogen - de er da uden mineraler (som i: uden tilsatte mineraler og vitaminer så en vis mændge sten dagligt dækker hestens behov). :?

HELT uden mineraler er det jo nok svært at lave den slags... :lol:

Men til sammenligning, så har Sorcha for eksempel en riiiimligt fancy mint/mineral/vitamin/salt-sten - egentlig indkøbt pga. mintsmagen (hun er også ret vild med mintpastiller).
Den er tilsat div. vitaminer og skulle kunne dække hestens behov hvis den slikker en eller anden bestemt dosis hver dag. :wink:

Da jeg købte den tænkte jeg netop, at jeg skulle holde øje med om hun åd uhæmmet af den - og evt. skifte den ud med en alm. saltsten, hvis hun åd den smarte grønne for hurtigt. :D

Nu får vores heste så også en del salt gennem foderet - for tiden er der salt i roepillerne (1 spsk) så de ikke fryser så let på staldgangen...
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Post by MinnaN »

Prins har fået en lille mineral sten. Og den er væk. Så fik han en lik-it. Den er også væk. På mindre end en 14 dage! Det er altså meget når man er Prins.
Okay, lik-it 'en var i æble-mint smag, såe. Jeg bad nok selv om det. :D

Om sommeren er han vild med sin store saltsten i krybben, men ellers guffer han ikke ufæmmet af den. Han er mest til appelsiner, mandariner, bananer, æbler og gulerødder for at få lidt "vitaminer". Om vinteren er han MEGET til citrusfrugter!!! Han nærmest småhviner og nipper for at få dig til at skrælle den hurtigere.

Han er også til kød, men så skal det være pinto og/eller pony. *fnis*
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Post Reply