opsparing til hyp!

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

opsparing til hyp!

Post by 99E »

[quote:86556895d5] så vid jeg ved er blue horse ikke lige dem der rider dårligst[/quote:86556895d5]

Måske ikke dårligst - men er det givet, at hvis man vinder sløjfer er det fordi man rider korrekt?

Igen: Anky van Grunsven vinder også sløjfer...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

opsparing til hyp!

Post by Mansemor »

Slettet.
[b]Hvis hesten ikke f
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

opsparing til hyp!

Post by Stimata Doamna »

[quote:92675f09fb]Hvor kommer de fra? (vilken avler altså), så vidt vides skulle der kun være 1 lovende Hingst i dk. (alså til avl) men der er jo nok nogle stykker ud over den, vil de ikke ha dem kåret, det ville næsten være ærgeligt at det kun er 1 der bliver kåret hvis der er flere, der har valgt at beholde deres som hingste. [/quote:92675f09fb]

Jeg ved ikke, hvilken avler de kommer fra, men det er en/nogen, som det belgiske akademiske rideakademis ”maître” kender (se http://www.abe-bar.com/), idet han hjalp ejeren med at udvælge hestene. Begge hingstene står her i Luxembourg, så kåret i DK bliver de næppe :-)

Jeg skylder dog at sige, at vi for et par år siden havde en træningssamling i vores stald med netop det belgiske akademiske rideakademi, hvor et par af hingstene havde en solid underhals – men de gik så heller ikke under ryttere, der havde det helt iøjnefaldende ryttertalent (de bar mere præg af at have anskaffet sig et statussymbol).

[quote:92675f09fb]Armani skriver:

Det med underhalsen gir ikke nogen mening, jo måske ved større heste som dv,holstener osv, men der har mange hingste altså stadig underhals og heste under 160 er altså alt efter bygning også udbredt med underhals, hvordan vil du freksempel ride en underhals væk på en fjordhest.
nu har jeg kendt et utal af fjordheste og ryttere og nogen der red rimelig godt og alle bollerne havde alligevel underhals.

ved de små racer tror jeg nu mere det har noget med bygningen at gøre end hvordan ridningen er. [/quote:92675f09fb]

Læser jeg, at du mener, at underhals er udbredt blandt alle heste og ved små racer har det noget med bygningen at gøre?

[quote:92675f09fb]Armani skriver:

feks har de fleste oldenborg af den gamle type underhald, krys den med en fullblod og halsen forsvinder eller bliver mindre, jeg tror nu mere det har noget med typebygningen at gøre, feks har jeg ALDRIG set en fullblod eller en REN araber med underhals [/quote:92675f09fb]

Jf. mit spørgsmål ovenfor, hvor store arabere taler vi så om?? For mig hører araberen til blandt de små racer, hvis små her skal tolkes som havende noget med stangmål at gøre.

Jeg kan så også sige, at jeg har set både fuldblod og arabere – 100% rene af slagsen – med en underhals, man simpelthen ikke kunne overse (selv ikke med den bedste vilje).

Igen, Armani, synes jeg altså, at du får generaliseret lige rigeligt – eller du har måske bare ikke været ude og se heste nok, inden du drager konklusioner?? Jeg vil ikke påstå, at jeg er en kloge-åge, hverken hvad underhalse eller omgang med heste angår, og derfor er jeg meget forsigtig med at drage konklusioner.

[quote:92675f09fb]Mansemor skriver:

Blue Hors? Hvorfor kan de ikke ride dårligt på Blue Hors? Jeg siger ikke, at de gør det, men man kan da ikke vende argumentationen om og sige, at fordi en hest på Blue Hors har underhals, så kan det ikke skyldes dårlig ridning. I øvrigt havde jeg opfattelsen af, at du mente, den danske ridetradition ikke er optimal, og det er da i høj grad den, de benytter sig af på Blue Hors. [/quote:92675f09fb]

Du skriver det så smukt, Mansemor :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

opsparing til hyp!

Post by Armani »

Mansemor: nej det skulle nu heller ikke forstås sådan at jeg ikke stoler på hvad folk herinde siger, grunden til jeg syntes han ser spinkel ud, må være forde billede er lille, jeg har jo ikke set ham før, det var derfor jeg sagde at jeg syntes han lignede en traver, men det store billede viser tydeligt at han ikke er det. men flot er han helt klart, han ser ud til at være i god kondi, bruger du ham til dressur, aka eller er han hygge hest.

:elsk: han er da skøn.

MVH mig
Jeg er altid fair,
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

opsparing til hyp!

Post by Mansemor »

Slettet.
[b]Hvis hesten ikke f
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

opsparing til hyp!

Post by Armani »

Randi:

okay det lyder spændene, jeg kender ikke avleren, men skal da nok lige læse lidt, det ser spændende ud ihvertfald.

det med underhalsen...både nej og ja, jeg siger ikke at de alle har underhals, men jeg tror at alle kan få underhals, alligevel tror jeg der er større changer for at en lille rund hest for underhals end en stor og spinkel. det der for mig til at tænke sådan er nok mest det at, ja det kan trænes væk, det ved jeg godt, men jeg jeg syntes bare det er lidt rundforvirrende at folk mener det er så slemt at nogle har underhals, for det lyder for mig lidt som om det er et bandeord og det er fyfy hvis hesten har underhals. det er det jeg ikke rigtigt kan sætte mig ind i, for heste stærstedelen af vilde heste har jo underhals og en hest er imog væk født til ligevægt, så den bære sig Altid i ligevægt på bagparten i naturen, det er først nå man sidder sig op på hesten at ligevægten forsvinder, og efter manges mening er det hvis hesten bliver REDET FORKERT at de (hestene) udvikler underhals og det kan jeg så ikke få til at hænge sammen med at en vild hest ALTID bære sig korekt som den er bygget til. det forstår jeg altså ikke.
Det er jo im og væk os mennesker der kommer og ødelægger hestens ligevægt og siger at nu skal du gå sådan og sådan til du ser sådan ud.

det må i lige forklare mig lidt nærmere, for det fatter jeg så rimelig DYT af. :hva:
Jeg er altid fair,
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

opsparing til hyp!

Post by Armani »

Randi: hvad andgår at drage konklusioner aner jeg egentlig ikke hvad ordet betyder, men hvis det er hen i retning af at man er en kloge åge der "ved " alting, så har i misforstået mig gevaldig meget, jeg er ikke klogere ind så mange andre og er ikke ekspert i hverken det ene eller det andet, i har sikker mere forstand på det her end mig og det er jeg såmæn ikke i tvivl om det er jo derfor jeg sidder spørgsmålstegn, ellers bliver man jo aldrig klogere og jeg vil gerne vide og forstå ting jeg ikke forstår, så hvis i har forstået det sådan at det jeg skriver er det jeg tror er rigtigt så er det forkert, det jeg skriver er kun min synsvinkel det er derfor jeg skriver det for at finde ud af hvorfor tingene er som de er....jeg er bare ikke så god til at forklare ting, men skal nok øve mig på det. jeg vil såmæn bare gerne vide hvorfor ting er som de er og det er vel ikke så forkert :randi:

MVh mig
Jeg er altid fair,
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

opsparing til hyp!

Post by Armani »

Hvad angår Araber er det en af dem jeg vil kalde Lette typer (altså en forædler) og dem har jeg såmæn ikke haft så meget at gøre med, jeg hjalp en avler engang et par timer om dagen, men ingen af hender 7 arabere havde underhals så jeg har aldrig set en araber med underhals, det er jo bare interresandt at de også kan få det. man bliver klogere hver dag.

Hvad ang. Blue horse så sagde jeg ikke at de simpelthen bare rider perfekt for det gør INGEN, det jeg mente var at der er mange der rider dårligere end dem, det var såmæn det hele, jeg tænkte bare at når nu det var dårlig ridning der kan skyldes underhals, så må Feks uffe korshøj jo være dårligt redet efter som han havde underhals...eller også er det forde han er oldenborg ku det tænkes at det ikke altid har noget med ridningen at gøre men noget med typen af hesten måske?????
jeg tvivler bare på at det ALTID er Ridningens skyld, i må lige forklare mig det bedre, for jeg tror ikke den holder. for det er jo egentlig sådan i skriver at underhals ALTID er ridningens skyld.:randi:

MVH mig
Jeg er altid fair,
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

opsparing til hyp!

Post by Armani »

[quote:5767d4955a="Mansemor"]Nu er han hyggehest pga. ringfod og spat, men dengang var vi to, der red ham, så han blev redet ca. 1½ time om dagen i skoven og klassisk dressur.

Lige pt. er han absolut ikke i god form, men nu har jeg vist endelig fundet en løsning, der kan fungere for hans ben, så jeg håber, at vi nu kan komme rigtigt i gang igen. Han kommer dog aldrig op på det niveau, han var på, da jeg tog billederne. Selv hvis jeg kunne træne ham så godt, som hans tidligere ejer kunne, ville hans ben ikke kunne holde til det.

Men ja, han er virkelig skøn! :elsk:[/quote:5767d4955a]

åhh det er da noget trist noget, ku han godt finde ud af klassisk er den ikke tung at ride sådan en stor krop.????

Nu ved jeg selvf heller ikke hvornår billederne er fra men han ser da ud til at være i fin form, han er da ikke overvægtig eller noget.
det er noget værre noget med de ben, hvor gammel er han nu.???

MVH mig
Jeg er altid fair,
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

opsparing til hyp!

Post by 99E »

Mustanger: Læg mærke til, at de heste, der her viser underhals OGSÅ er dem, der (i situationen) smider ryggen og er anspændte:
[url=http://www.blm.gov/wo/st/en/prog/wild_horse_and_burro/0.html]BLM's Mustang Gallery[/url]

En "veltrænet" underhals af den slags der ALTID ses (også når hesten tår og slapper af) kommer kun af kontinuerlig brug af netop denne muskel. Det vil sige ridning hvor hesten i meget stort omfang smider ryggen og/eller bruger underhalsen til at trække hovedet ned (i stedet for at lade det falde naturligt "på plads") og/eller rides med en sadel, der klemmer bag skulderbladene.

Enhver hest, der v. utryghed, anspændthed eller decideret frygt smider hovedet i vejret vil vise en eller anden grad af underhals.

Men Blue Hors-hestene BØR jo ikke være i en tilstand hvor de af utryghed eller frygt spænder op så underhalsen "popper frem" på konkurrencebanerne - eller træningsbanerne, for den sags skyld.

Som med så meget andet er der nogle heste, som nemmere kommer til at gå "klassisk på den klassiske og renaissanceagtige måde" end andre.
Men den klassiske dressur er god træning for alle typer heste.
Bent Branderup, for eksempel, har en del forskellige typer heste genem sine og sine elevers kurser. Fjordheste, Nordsvenske, koldblodstravere, Frederiksborg/Knabstrupper, enkelte varmblodsheste...
Post Reply