opsparing til hyp!

User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

opsparing til hyp!

Post by Stimata Doamna »

[quote:8b29397be5]i siger at portugal og spanien ikke rider på hestens primisser[/quote:8b29397be5]

Det er vel heller ikke konklusionen. Den er nok nærmere at man ikke kan generalisere - hverken om danskere, spaniere, portugisere eller andre :ide:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

opsparing til hyp!

Post by Armani »

At tage derned og kigge og følge med på sidelinien vil de godt have selv, så vidt jeg har forstået. og det er da helt klart også det rigtige at gøre men indtil at jeg har penge til at komme ned og kigge, så kan jeg jo kun fortælle hvad jeg har hørt fra folk der allerede har været der, nogle flere en en gang og ind til vidre lyder det da som du selv siger rosenrød, men tvivler nu alligevel stærkt på at folk ville lyve om det de har set eller købe hest derfra hvis det de havde set var uhensigtsmæssig omgang med heste.

MVH mig
Jeg er altid fair,
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

opsparing til hyp!

Post by annetteB »

[quote:7e44c9bed3] men tvivler nu alligevel stærkt på at folk ville lyve om det de har set eller købe hest derfra hvis det de havde set var uhensigtsmæssig omgang med heste. [/quote:7e44c9bed3]

Næh, men de fleste folk taler som de har forstand til.
(således osse mig, så du skal heller ikke ukritisk tage MIN viden for gode varer! :lol:).

Men hvis alle spanske og portugesiske ryttere uden undtagelse virkelig red så fornuftligt og "bagfra" og alt det der, hvorfor pokker er der så SÅ mange heste dernede (og importede derfra og til DK) der har enorme, spændte og "rullepølseagtige" muskuløse underhalse??

I og med de ikke har sådanne halse FØR tilridningen starter fristes man jo til at tro at underhalsene kommer af......fejlridning!
:linski:

Jeg synes det lyder som en rigtig god ide at tage derned - ferier i portugal koster ikke alverden - og se dig om FØR du begynder at sætte for meget kød og blod på drømmene.
:ide:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

opsparing til hyp!

Post by Mansemor »

Slettet.
[b]Hvis hesten ikke f
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

opsparing til hyp!

Post by annetteB »

[quote:e89e320d9c]Det spring kan jeg ikke helt følge, må jeg indrømme. [/quote:e89e320d9c]

Heller ikke her.
Ligeseom jeg heller ikke kan forstå hvorfor man ikke kan ride klassisk dressur uden samtidig at klappe i sine små hænder over samtlige nutidige portugisiske eller spanske rytteres formåen?

Det skal vel ikke komme en metode til ulempe at såvel stjerner som klaphatte angiveligt bekender sig dertil?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

opsparing til hyp!

Post by Armani »

Uddybe...har ikke forstand på at uddybe ting, jeg syntes bare ikke jeg kan få det til at hænge sammen det i skriver, altså ikke det hele, men nogle få ting.

Feks. det med underhals, hvordan skal en hest kunne få underhals af ridning, det fatter jeg så ikke, det er sku da en muskel der gir underhals, hvis man kigger på anatomien altså.

det kan såmæn godt være at jeg ikke har forstået det rigtigt, det i skriver, det er der jo så ikke noget at gøre ved, jeg har bare ikke hørt om den såkaldte "sorte side" af ridningen dernede fra.

den med at klappe i sine små hænder, hvis man ikke rider akademisk, må du lige forklare nærmere, den forstår jeg sku ikk lige.???
Jeg er altid fair,
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

opsparing til hyp!

Post by 99E »

Altså: "Underhals" er når hestens muskler på undersiden af halsen er "for store" i forhold til vores ideal.
Muskler bliver større af at blive brugt (...) og hvis hesten går "ukorrekt" (i dette tilfælde: Med hovedet "trukket ind" uden "rigtig samling) vil hesten bruge kroppen forkert og bruge musklerne i underhalsen til at "trække forbenene frem" - og så får heste underhals af forkert ridning.

Den med at klappe i hænderne:
At man rider klassisk er ikke det samme som at man synes spansk/portugisisk ridning er cool.
Lidt ligesom western og rodeo IKKE er det samme.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

opsparing til hyp!

Post by Mansemor »

Slettet.
[b]Hvis hesten ikke f
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

opsparing til hyp!

Post by Armani »

jeg ku forestille mig de små mussegrå er sorrair.
de skulle være ret sjældne, efter som man troede at de var uddæde, men senere blev fundet af en som så begyndte at avle dem, for at redde racen, siden er de brugt som rideheste af stutteriet, så vidt jeg har løst mig til på Lusitano.dk om det passer????

Det med underhalsen gir ikke nogen mening, jo måske ved større heste som dv,holstener osv, men der har mange hingste altså stadig underhals og heste under 160 er altså alt efter bygning også udbredt med underhals, hvordan vil du freksempel ride en underhals væk på en fjordhest.
nu har jeg kendt et utal af fjordheste og ryttere og nogen der red rimelig godt og alle bollerne havde alligevel underhals.

ved de små racer tror jeg nu mere det har noget med bygningen at gøre end hvordan ridningen er.

der er da også en masse internationale hypper der har underhals, både af dressur og springheste og jeg regner da ikke med at de er dårligt redet.

så den tror jeg sku ikk på, måske kan man ved nogle hypper, men man kan sku ikke ved dem alle.


Mansemor: hvad sagde de så???
Jeg er altid fair,
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

opsparing til hyp!

Post by annetteB »

[quote:d82398981b]Det med underhalsen gir ikke nogen mening, jo måske ved større heste som dv,holstener osv, men der har mange hingste altså stadig underhals og heste under 160 er altså alt efter bygning også udbredt med underhals, hvordan vil du freksempel ride en underhals væk på en fjordhest. [/quote:d82398981b]
Faktisk er det nemmere at forhindre underhalsen i at opstå: korrekt ridning er løsenet.
Kan sagtens finde dig et billede eller to af fx. korrekt redne fjordheste UDEN underhals.

Det andet er altså - undskyld mig - noget pølseævl.
Små racer - herunder lusitano og lignende - behøver IKKE få pølseagtig underhals bare fordi de er hingste.
At mange af dem HAR en sådan siger mere om rytterne end om hestens karakteristika.

Men jeg er godt klar over, at du ikke VIL høre noget sådant om de portugisiske ryttere..
:linski:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply