opstalnings Priser!

Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

opstalnings Priser!

Post by Armani »

Hvad forlanger i af et opstalnings sted.

altså hvad syntes i feks at man skal betale for i en fuld forplejning, inkl halm hø foder, fold ind og ud lukning og halkort.

og ved en opstaldning på feks en gård, inkl halm og hø.
hvor man så passer hesten selv, altså muger lukker ud og ind selv og selv køber forder.

håber på nogle gode svar.

MVH mig
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

opstalnings Priser!

Post by Stimata Doamna »

Tja, det kommer vel bl.a. an på, hvor man bor?

Jeg betaler 310 EUR (ca. 2300 kroner) for fuld forplejning, dvs. 2 x foder om, hø/wrap, halm, udmugning, ind- og udlukning, udendørs ridebane, ridehus, roundpen, vandspiltov og staldejerens vågne øje (hvis der nu er noget galt med krikkedyret).

Det er en OK pris, synes jeg. Jeg mener i hvert fald, at jeg får noget for pengene - og havde jeg ikke mulighed for fuld forplejning, kan jeg ikke rigtig se, hvordan jeg skulle kunne have hest...
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

opstalnings Priser!

Post by Jillow »

Jeg giver 800 kr for en boks med fri halm.

* Luk ud og ind i hverdagene

* foder morgen og aften

* døgnfold fra sommer til efterår

* ridebane

* ridehus (lille men oki)

Man muger selv og sørger selv for foder og hø/wrap
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

opstalnings Priser!

Post by annetteB »

Cacao: 1100 kroner for en boks, inkl ind- og udlukning på græsfold, dækkenskift påsætning af klokker osv, 4 baller spåner om måneden, tre fodringer dagligt, dog skal man selv måle foderet af og stille det frem-
Fri frøgræs på stald/i boks. Adgang til skov og til oplyst ridebane. ridehus ti minutters skridtgang derfra.

Coy: 400 kroner for en boks inkl ind- og udlukning, fri halm, to fodringer dagligt, hvis man selv sætter foderet frem. Adgang til lille ridebane. Skov tæt ved.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

opstalnings Priser!

Post by Armani »

[quote:90653968c9="Jillow"]Jeg giver 800 kr for en boks med fri halm.

* Luk ud og ind i hverdagene

* foder morgen og aften

* døgnfold fra sommer til efterår

* ridebane

* ridehus (lille men oki)

Man muger selv og sørger selv for foder og hø/wrap[/quote:90653968c9]





Okay

Har i så en kontrakt, eller en ordning om evt at holde øje med hinandens heste eller lukke ud for andre eller sådan.

MVH mig
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

opstalnings Priser!

Post by Armani »

Grunden til jeg spørg om at dette er at en af mine vininder har lejet en stald på en gård og lejer så boksene ud til private.

så vidt jeg forstod fik de hø og halm med i prisen, foder køber de selv og så har hun en kontrakt som de skal skrive under på
den indholder bla. regler om at hestene skal passes hver dag og de generelle regler der nu er i en stald, så har de en ordning med at en rytter freks. lukker ud og ind en dag eller en uge og så skiftes de alle til det, overholdes den ordning ikke, som hun siger, må hun så regne med at det er forde at ejeren IKKE er interreseret i at hverdagen i stalden er optimal og ejeren for så enten en advarsel eller hvis hesten ikke bliver passet som den skal,bliver behandlet dårligt eller på anden måde ikke passet hver dag, fodret optimalt eller dr dyr ikke bliver tilkaldt ved evt skader eller underanering, så bliver ejer af hest bedt om at flytte hendes dyr til et andet sted. er ejer på ferie skal der være en anden til at passe hesten under ferien sker dette ikke er det også væk eller der kan laves en ordning med en af de andre i stalden eller hende selv hvis det ikke er mugligt at ejer kan finde nogen til at passe hendes hest.

men generelt så misholdning eller manglende dyrlæge er bortvisnings grund, min vininde tilkalder dog dyrlæge hvis hun selv opdager noget og rytter/ejer ikke er der pt. for ejers regning selvf. men manglende behandling af hesten bliver informeret til dyrlæge og politi og sker der så intet skal ejer fjerne hesten med kort varsel da hun ikke vil ha det i sin stald.

Virker det ikke meget rimeligt. hun tager vist også 800 for en boks med fri halm og hø, men har så den kontrakt og stald ordning der skal overholdes.

hun lejer som sagt selv stalden af gårdejer og betaler så et bestemt beløb for hele stalden men skal selv betale lys og vand i stalden. hun får så bokslejen til sig selv og veligeholdelse af stalden, hun har pt selv 2 heste, som hun også selv betaler boksleje til sig selv af,( de ryger så til veligeholdelse af stalden,) da hun syntes det er mest rimeligt at alle betaler på ligefod altså også hende selv. det syntes jeg er okay.
når alt er betalt strøm, vand halm,hø foder og det der skal i veligelhols kassen så har hun stadig 5000,- til overs. det er selv følig ikke meget men det bevidner da at det kan lade sig gøre.

MVH Mig
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

opstalnings Priser!

Post by Jillow »

[quote:1dbf0bb175]Har i så en kontrakt, eller en ordning om evt at holde øje med hinandens heste eller lukke ud for andre eller sådan. [/quote:1dbf0bb175]

* Staldens ejer gider ikke kontrakter da de aldrig har haft brug for dette. Stalden har heste stående i gennemsnit 4 år så der er ikke det store ryk ind/ud

* Vi havde en fast til at lukke ud morgen og ejer kom selv og lukkede ind aften. det er med i de 800 kr også. Nu skal en ny morgenvagt træde til og hvem det så bliver ved vi ikke endnu.

* Ja vi holder øje med hinandens heste når vi alligevel er dernede, er der en eller flere der er på ferie så snakker vi sammen internt og hjælpes ad.

* Vi har staldvagter = Weekendvagter hvor vi alt efter hvor mange der står opstaldet i boks (der kan stå 12 heste). også har vagt. Dem der har hest i løsdrift har ingen stald weekend vagt. Sidste år havde jeg weekend vagt hver 4 weekend.

* Vi er ret gode til at hjælpe hinanden på kryds og tværs syntes jeg. der vil altid være nogen som falder udenfor med at hjælpe eller med andet, sådanne heste mennekser findes jo alle steder.

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

opstalnings Priser!

Post by Stimata Doamna »

[quote:c138487ade]Har i så en kontrakt, eller en ordning om evt at holde øje med hinandens heste eller lukke ud for andre eller sådan. [/quote:c138487ade]

Vi har ingen kontrakt - staldens ejer synes, at det er for besværligt og går som hovedregel ud fra, at folk kan finde ud af at opføre sig ordentligt.

Vi kigger naturligvis efter hinandens heste, når vi nu er der alligevel. I forbindelse med ferie plejer jeg at lave en aftale med en af de andre piger i stalden, så hun lige kigger efter, at Alfa stadig har benene ned og hovedet op - og at hun ikke har skrammer. Hvis det er nødvendigt, bliver hun også lige striglet over. Alfa synes selv, at det er meget nødvendigt, at hun lige får en kop müsli og vitaminer, så det sørges der også for :-)

Staldejeren går i øvrigt en runde hver aften kl. 11 og checker, at der ikke er noget galt med hestene og at der er lukket og slukket.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

opstalnings Priser!

Post by Armani »

Grunden til at hun har lavet en kontrakt er at der i den tidligere stald hvor hun selv stod opstaldet med sin datters pony, var nogle der ikke kom og passede deres heste, nogen betalte ikke for evt foder de tog, ting blev stjålet og en var sur på en anden og smed Møtrikker i den andens foder og en masse andet, en hest blev misrøgt og kom ikke til dyrlæge en unge på 14 gad ikke sin hest længere og kom kun hvis hun blev kørt af sin mor osv.

Det gad hun ikke hvis hun skulle stå for en stal og derfor besluttede hun at få lavet en kontrakt der omhandler disse ting.

er det ikke fair nok, at alle skal kunne være der og at dyrene bliver behanlet godt.

MVH mig
Jeg er altid fair,
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

opstalnings Priser!

Post by annetteB »

[quote:f724a93386]Har i så en kontrakt, eller en ordning om evt at holde øje med hinandens heste eller lukke ud for andre eller sådan. [/quote:f724a93386]

Ja, hos Cacao har man en detaljeret kontrakt og et månedligt nyhedsbrev ang smedebesøg, gødningsprøver og fx.sociale tiltag på opstaldningsstedet.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply