Parelli Horsenalities...

Post Reply

Dette indl

No way, Jos
9
90%
Enkelte fnug m
1
10%
n
0
No votes
 
Total votes: 10

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Parelli Horsenalities...

Post by 99E »

Vel vidende at det er begrænset hvor mange strigler, der sidder klistret til computerskærmen for at opdage de seneste Parelli-opdateringer før alle andre kommer her et service-indlæg!
[align=center:fbde0cfec3]
[size=18:fbde0cfec3][b:fbde0cfec3]Horsenalities[/b:fbde0cfec3]
[/size:fbde0cfec3](Et ordspil over "horse" og "personality", naturligvis...)[/align:fbde0cfec3]

Parelli'erne har forsøgt at udtænke en måde hvorpå man kan italesætte og systematisere sine observationer af hestens adfærd, så man kan "bruge det til noget" - dvs. så det kan give de klarest mulige indikationer af hvad der er en frugtbar strategi at vælge for at "få noget ud af" hesten - uanset om det er ridning, kørsel eller gåture i skoven.

Nu har de udgivet en ny DVD (som faktisk er ganske interessant - og forefindes her på matriklen til såvel gennemsyn som udlån - til personer, hvor vi tror vi får den igen, i hvert fald...), og med denne DVD fulgte et lille hæfte, i hvilket der er trykt et nysseligt lille "analyse-skema" til hesten.

Dette skema er tilfældigvis til fri download på deres hjemmeside:
[url=http://files.parelli.com/HorsenalityChart.pdf]Parelli Horsenality Profile[/url]

[color=darkred:fbde0cfec3](Her vil den interesserede læser åbne PDF-filen som reference til den følgende tekst...)[/color:fbde0cfec3]

Som man kan se udgøres skemaet af to akser, der deler en cirkel ind i fire kvadranter.
Og så er der en masse adfærds-typer, man kan krydse af at hesten har i enten MILD, MODERAT eller EKSTREM grad.
Hvis hesten IKKE udviser en given adfærd lader man bare feltet stå tomt...

[color=darkred:fbde0cfec3]Det vil være sjovt, hvis den utroligt interesserede læser gør dette FØR resten af teksten læses - bare for sjov![/color:fbde0cfec3]

De to akser, der løber gennem skemaet er hhv. Left Brain/Right Brain og Extrovert/Introvert.

"Left Brain" er Parelli'sk for en hest, der er tryg (confident) og sandsynligvis enten dominant eller legesyg, og som "kan tænke".

"Right Brain" er Parelli'sk for en hest, der er utryg eller bange og derfor har "svært ved at tænke" - og som reagerer mere instinktivt end "logisk tænkende" for at slippe væk fra den puma/sabeltigersommerfugl, der lurer.

"Extrovert" betyder - ganske enkelt - at hesten er udadreagerende. "Introvert" er så - til alles overraskelse" - det modsatte - hesten er IKKE udadreagerende, men kan virke "sløv" eller "kedelig", eller ligefrem "doven" eller "stædig".

Når man har krydset af i skemaet vil man sandsynligvis se en overvægt af krydser i 1 eller 2 kvadranter, sjældnere i 3 og meget sjældent ligeligt fordelt i 4.
Jo flere kvadranter ens hest befinder sig i, desto mere "kompleks" er hesten.

Hvis man er meget avanceret kan man prøve at fylde den ud for hesten i flere forskellige situationer: Hvordan er hesten hjemme i stalden og på den hjemlige ridebane? Hvordan er hesten på skovtur med 15 fremmede heste - og så videre.
Dette kan - en gang imellem - gøre at hesten virker mere "overskuelig" - måske er den fx Left Brain Extrovert på folden, Left Brain Introvert når man rider og Right Brain Extrovert når man er på tur med 15 fremmede heste.

Nu har man lært sin hest bedre at kende - men man mangler stadig strategierne for "hvad man så gør ved det".
Dem kan man ENTEN få ved at anskaffe/låne DVD'en (fordi det skal være NUUU) eller ved at vente til jeg får skrevet et indlæg mere i denne tråd.
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Parelli Horsenalities...

Post by HeidiO »

Jeg kan ikke få afstemningen til at virke - der sker ikke noget når man trykker på knapperne.

Så her er mit svar: Interessant, og jeg vil udfylde skemaet.

Specielt fordi jeg aldrig nogensinde havde forestillet mig et sådant skema for heste - og så fordi jeg selv lige har været i gennem en nogenlunde tilsvarende test, så er det da lidt sjovt at prøve på hestene.
Heidi
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Parelli Horsenalities...

Post by CXEC »

HeidiO du skal trykke opdater når du har trykket på knapperne!

Har udfyldt så godt jeg kunne. Putte er mest tryg, men har nok lidt af en kompleks natur, hvilket ikke kommer bag på mig :linski:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Parelli Horsenalities...

Post by Godzilla »

Jeg kan heller ikke få det til at virke?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

Parelli Horsenalities...

Post by Mansemor »

Slettet.
[b]Hvis hesten ikke f
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Parelli Horsenalities...

Post by annetteB »

Jeg kunne heller ikke få det til at virke i går aftes?

Men jeg kunne osse godt finde på at udfylde skemaet - selv om jeg nok ikke har så meget NYTTE af det?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

Parelli Horsenalities...

Post by Mansemor »

Slettet.
[b]Hvis hesten ikke f
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Parelli Horsenalities...

Post by Lone Beck »

Det lyder jo meget sjovt, men jeg kan heller ikke få skemaet til at virke (jeg kan slet ikke komme til at udfylde?).
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

Parelli Horsenalities...

Post by Mansemor »

Jeg har bare printet ud og udfyldt det i hånden - er det ikke det, der er meningen?

Det fungerer i hvert fald fint! :viben:
[b]Hvis hesten ikke f
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Parelli Horsenalities...

Post by MinnaN »

Med det jeg kender til Kamelen er han LB introvert og LBextrovert. Han er en rolig hest, der gerne vil stimuleres til at lave noget.
Han laver gerne dominans overfor dig, han vil gerne skræmme dig til at gøre som han siger. Specielt mht andre heste og opsadling.
Men han er ikke en hidsigprop og han er absolut ikke letantændelig. :viben:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Post Reply