Avlsmål - og realiteter

Post Reply
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Avlsmål - og realiteter

Post by Lone Beck »

[quote:c302b792df]det BLIVER bare et hesteproblem, når rytter A vedblivende hefler rundt i manegen på en mere og mere frustreret hest[/quote:c302b792df]

Naturligvis :lol:

Der er en sørgelig mangel på overensstemmelse med de krav ryttere stiller til deres heste og de krav de stiller til sig selv :tommelned:

Men problemet bliver jo ikke mindre, hvis avlere i stort tal sender deres hopper til Michellino og lignende hingste (HVIS man kan påvise at mange af disse hingstes afkom "har knald i låget").

Egentlig synes jeg ikke det er acceptabelt bevidst at fremavle heste, der kun kan håndteres af professionelle/eksperter, så længe man ikke kan garantere at disse heste rent faktisk kommer i de rette hænder.

Det kan vel sammenlignes med at producere kamphunde og sælge dem til snothvalpe, der IKKE kan håndtere dem.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
aribeth

Avlsmål - og realiteter

Post by aribeth »

Det kan du helt sikkert have ret i Lone, men det er bare ganske urealistisk. Som en skriver så har de fleste avlere nok i dag en eller anden idé om at lave noget rigtig godt, eventuelt en ny avlshingst eller et OL håb, og det synes jeg sådan set heller ikke der er noget galt i som sådan... hvorfor skulle man som avler ikke stræbe efter at avle det ypperste?

Det jeg ser som problemet er de folk som ikke sætter sig grundigt nok ind i HVAD det er de vil avle, hvad de rent faktisk KAN avle og hvad de BØR avle. Og om de overhovedet SKAL avle.
Hvad er hoppen for en, har de nok viden om hingstene der er at vælge imellem kontre deres hoppe, hvad skal et eventuelt afkom bruges til.
Når jeg skriver noget som at hoppernes kvalitet er vigtig, så er det ikke fordi jeg mener at man ikke kan avle på andet end præmiehopper og elitehopper. Jeg mener bare at man, når man måske har en middelmådig avlshoppe, så skal man overveje om ikke man burde "nøjes" med at avle på det sikre valg, altså for eksempel vælge en hingst som har nogle kvaliteter der passer til hoppen.

Årh nu vrøvler jeg, jeg er forkølet og træt, jeg håber det giver en smule mening.

Katrine
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Avlsmål - og realiteter

Post by Stutteri Highmoor »

Nu er problemet vist heller ikke så stort som vi får det til at lyde til! :ehj:

Når vi er ude og se på hest for kunder, så møder vi langt oftest en "trunte", der hverken er selvgående eller har tænd/sluk knappen installeret.
Langt den største del af hestene er helt almindelige, så der må da være nok "trunte"heste til de ryttere, der bevidst vælger efter dette -og det er jo dejligt!

Nu er avl jo også mange ting.
Nogle ønsker at putte B.H. Don Schufro på deres hoppe der er 155 i stg og afstamningen fuldstændig ukendt. Hvis de er glade og tilfredse med det, så er det jo fint!
Personligt ville jeg aldrig putte så mange penge i numsen på sådan en hoppe. Det er svært nok at avle, og tro at man kan lave lort om til lagkage, er meget naivt og dyrt!

Vi avler selv med henblik på at lave afkom som kan gøre sig rigtig godt til såvel kåringerne som på konkurrencebanerne.
Det betyder at vi drømmer om at lave højtstillede, ædle rideheste med korrekt fundament, taktfaste bevægelser og med installeret tænd/sluk knap.
Vi ønsker heller ikke at avle en tidsindstillet bombe, men noget tænding skal der altså være!

[quote:f4919a6b3a]Hvad er hoppen for en, har de nok viden om hingstene der er at vælge imellem kontre deres hoppe, hvad skal et eventuelt afkom bruges til. [/quote:f4919a6b3a]
Nu skriver jeg jo udfra vores avlsmål, og dertil kan jeg kun tilslutte mig Katrines kommentar. Vi oplever hvert år mange som er loyale overfor hingsteholderen, istedet for at se på, hvad der er bedst at tilføre hoppen.
Så får man altså et problem med sin avl, med mindre man bare slår sig til tåls med hvad der kommer ud af det!

hilsen Belinda
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Avlsmål - og realiteter

Post by Lone Beck »

Næh, jeg tror nu ikke problemet er særlig stort. Jeg hører ikke til dem, der mener at DV'ere generelt er alt for varme...

Når jeg skriver, at jeg synes at der er en tendens til at affærdige ethvert problem som et rytterproblem, kunne jeg egentlig illustrere det med Brittas indlæg om Lisette. Hvis vi tog det, ændrede navnene og smækkede det ind på HN med spørgsmålet "hvordan træner I andre jeres sensible heste", vil jeg godt vædde på, at der kommer følgende svar:

- Din hest respekterer dig [i:ccf8a4a012]bare [/i:ccf8a4a012]ikke som leder
- Du har [i:ccf8a4a012]bare [/i:ccf8a4a012]ikke installeret start- og stopknappen ordentligt
- Jaja, vi ved jo alle at 90 af fejlene sker over sadlen
- Der findes ikke problemheste, kun problemryttere
- Hvor er det bare typisk at give hesten skylden

Og mere af samme skuffe, hvor hovedbudskabet er: "Din hest ville ikke være sensibel, hvis den blev redet af en ordentlig rytter".

Disse svar ville komme, selv om Britta ikke har skrevet, at hun har problemer med at ride hesten. Og der er en rimelig sandsynlighed for at der ikke ville komme ét eneste konstruktivt svar med bud på, hvordan en sensibel hest bør trænes.

Det er dén tendens, der irriterer mig. Hvis en hest kun kan rides af 1 procent af alle ryttere, synes jeg det er temmelig fjoget at insistere på at "der findes ikke problemheste - kun problemryttere".
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Avlsmål - og realiteter

Post by MinnaN »

Jamen, det er jo den lærdom man får "banket ind" i knolden når man starter på rideskole, læser bøger om ridning (både trunteridning og høj dressur). Det er altid rytterens fejl 9 ud af 10 gange.
Aldrig hestens, for den kan ikke hitte ud af det, man "fortæller" den.

At nogen heste så ER fejlopdragede eller over rytterens evner, det ville en dårlig rytter aldrig tage på sin kappe. En god rytter, i mine øjne, kigger på sig selv først (mere end en gang) og får hjælp til at vurdere hvor det går galt i kommunikationen.

Men dertil skal siges at nogen heste er bare ikke til almindelige trunte ryttere. Lisette er heldig hun er hos Britta, der har en fin empati for sin hoppe. :tommelop:

Men det kan da ikke være rigtigt, at der er så mange heste der er "egne" på den måde i beskriver det? Eller hvad? Er der virkelig så mange heste der ikke er til trunteryttere?


:ehh:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Avlsmål - og realiteter

Post by annetteB »

[quote:4096f6f93e]Egentlig synes jeg ikke det er acceptabelt bevidst at fremavle heste, der kun kan håndteres af professionelle/eksperter, så længe man ikke kan garantere at disse heste rent faktisk kommer i de rette hænder. [/quote:4096f6f93e]

Men dét synes jeg.
:linski:

INGEN kan gardere sig imod hvor deres "produkt" ender og INGEN kan gardere sig imod folk der i dén grad overvurderer deres egen kunnen - men faneme om man kun skal fremstille trehjulede elscootere og folkevognsrugbrød fordi der bevisligt er nogen der ikke kan håndtere en porsche!?!
:tommelned:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

Avlsmål - og realiteter

Post by aribeth »

[quote:7c5e6f04a7][quote:7c5e6f04a7]Egentlig synes jeg ikke det er acceptabelt bevidst at fremavle heste, der kun kan håndteres af professionelle/eksperter, så længe man ikke kan garantere at disse heste rent faktisk kommer i de rette hænder. [/quote:7c5e6f04a7]

Men dét synes jeg.
:linski:

INGEN kan gardere sig imod hvor deres "produkt" ender og INGEN kan gardere sig imod folk der i dén grad overvurderer deres egen kunnen - men faneme om man kun skal fremstille trehjulede elscootere og folkevognsrugbrød fordi der bevisligt er nogen der ikke kan håndtere en porsche!?!
:tommelned [/quote:7c5e6f04a7]

Jeg er ganske enig.
HVORFOR skal det være de seriøse avlere som skal begrænse deres avleri og ikke rytterne derude der skal vende blikket mod sig selv og erkende hvor meget eller hvor lidt de kan og hvortil deres evner rækker. Med mindre man som seriøs avler har bestemt sig for at det man vil lave er en nem og omgængelig truntehest. Det kan jo være lige så seriøst et mål som en top elite hest med masser af tænding.


Katrine
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Avlsmål - og realiteter

Post by MetteboDeluxe »

Bare ikke helt så profitabelt :linski:
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Avlsmål - og realiteter

Post by MinnaN »

Jeg nuppede den gerne, hvis der var nogen der decideret avlede trunteheste, der var omgængelige. nemme, rolige og bare ganske nusseglade.

Men det er der jo så nogen der gør. Bare ikke i DV regi. Desværre for nogen som gerne vil ha en truntehest med krone og bølge på rumpetten. Eller det må der da være? Eller hva?
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Avlsmål - og realiteter

Post by Lone Beck »

[quote:6561d225ff]Men det kan da ikke være rigtigt, at der er så mange heste der er "egne" på den måde i beskriver det? Eller hvad? Er der virkelig så mange heste der ikke er til trunteryttere? [/quote:6561d225ff]

Jeg mener IKKE der er "så mange". Jeg mener der er ret få, men derfor kan man jo godt snakke om dem :linski:

[quote:6561d225ff]men faneme om man kun skal fremstille trehjulede elscootere og folkevognsrugbrød fordi der bevisligt er nogen der ikke kan håndtere en porsche!?! [/quote:6561d225ff]

Det er da en forsimpling af min argumentation, der vil noget :smaek:

Jeg har aldrig argumenteret for at man ikke skal avle "porscher". Sagen er jo at der findes porscher, der OGSÅ er rigtigt skruet sammen i hovedet :ide:

Ligesåvel som der findes bovlamme krikker, der kun kan håndteres af eksperter :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply