Avlsmål - og realiteter

aribeth

Avlsmål - og realiteter

Post by aribeth »

Det er også det man faktisk gør i USA med quarterne, han har en hingst som kan være et lovende avlsemne, den får lov til at bedække en håndfuld hopper og man ser om afkommene er lovende. Er de det kan hingsten jo højst sandsynlig bruges til avl og derfor kan han fortsat bedække. Viser hingsten ikke nogle interessante afkom, så kastreres han og bruges til ridehest.

Det synes jeg er en rigtig god ting, men det er også ofte nemmere at gøre på ranchene derovre hvor man har MANGE heste.

I Danmark er det jo mest "hobbyavlere" som har en eller to hopper og derfor har man tidsmæssigt ikke "råd" til at prøve sig frem på den måde.
Der er ikke mange danske hingste inden for quarteravlen jeg jubler over...

Katrine
aribeth

Avlsmål - og realiteter

Post by aribeth »

hov jeg var jo ikke færdig...

Derfor har det været vigtigt for mig at se på den hingst som Stråbær er ifolet meds afkom og børnebørn, hvordan er de og hvad har de præsteret.

Katrine
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Avlsmål - og realiteter

Post by Lone Beck »

[quote:5bef11e934]Hingste kan blive fædre til mange føl over en sæson, men på rigtig mange hopper. Kan man slutte noget omkring hingsten ud af det? Vist ikke en endegyldig sandhed, men måske dog en vis tendens.[/quote:5bef11e934]

Hvis ikke man kan slutte noget udfra en sammenligning af afkom fra en lang række forskellige hopper, hører alt seriøst avlsarbejde jo op :ide:

Jeg synes egentlig at der er en tendens til at hingstene skal have æren for alt godt ved afkommet, mens uheldige sider tilskrives dårligt hoppemateriale :hhansen:

Jeg synes også der er en tendens til at affærdige vanskelige heste som et rytterproblem. Nogle heste er nu engang vanskeligere end andre. Ellers var der jo heller ingen grund til at se på avlsmaterialets opførsel :ide:

At der er brug for varme og vanskelige heste til de dygtigste ryttere er da glimrende. Men der er stadig brug for langt flere rolige og nemme heste.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
aribeth

Avlsmål - og realiteter

Post by aribeth »

Vanskelige-klogere-mere sensible-besværligere-dumme.-... det kan hedde alt muligt.

Det jeg mener er at den slags heste som fx. ham der michellino som i snakker om sikkert HAR et andet temperament end andre heste, derfor skal den sikkert arbejdes anderledes med end så mange andre heste. Og er man ikke obs på det, så ER det en rytterfejl.
Jeg synes ofte man hører at hesten er DUM eller den er tosset i hovedet... kunne det ikke være fordi man griber ridningen på netop DEN hest forkert an?

Katrine
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Avlsmål - og realiteter

Post by 99E »

[quote:89252a9b75]At der er brug for varme og vanskelige heste til de dygtigste ryttere er da glimrende. Men der er stadig brug for langt flere rolige og nemme heste[/quote:89252a9b75]

Ja - desværre vil alle avlere jo gerne lave "Den hest, der går OL næste gang" - og derfor er der mange, der avler langt mere "spræl" ind i hestene end gennemsnitsrytteren har brug for og kan klare.

Men hvis jeg kommer op på en hest der er "tosset i hovedet" og kun kan rides af dygtige ryttere - og den så flipper skråt med mig på - så er det da "en rytterfejl" når jeg ikke rider Grand Prix på den.
Eller ikke kan få den til at gå pænt på skovturen.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Avlsmål - og realiteter

Post by Lone Beck »

Selvfølgelig kan man sige at det er en rytterfejl, at rytteren ikke er dygtig nok.

Når jeg skriver "vanskelig" mener jeg netop vanskelig=vanskeligere at "dressere" end heste, der er nemme at dressere :ide:

Det er efter min mening uomtvisteligt, at nogle heste af naturen er nemmere/vanskeligere end andre. Det mener jeg ikke som en bebrejdelse mod de vanskelige heste, men som en simpel konstatering.

Den tendens jeg opponerer imod er at mange affærdigere problemer som rytterfejl. "JEG ville bare gøre sådan og sådan - det er ganske simpelt (=du er idiot)".

I nogle tilfælde ER rytteren en idiot. I andre er rytteren ganske habil, men har en vanskelig hest.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
aribeth

Avlsmål - og realiteter

Post by aribeth »

jo det er jeg enig med dig i, selvfølgelig er der heste som er mere sensible eller vanskelige end andre, det gør at man nok som rytter skal bruge endnu mere tid og flere kræfter (mentalt) på at komme derhen hvor de andre nemmere kommer, eller i hvert fald kommer hurtigere.

Katrine
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Avlsmål - og realiteter

Post by stratego »

Jeg er ejer af en mega følsom og sensibel hest. Nemlig min unghest Lisette. Den har et kæmpe potentiale, men var den havnet ved en af de "dygtige" rytter og aldersvarende uddannet ville den netop have været en af de heste som man ville stemple som skør i bolden.

Den kan ikke lide man bruger for kraftige hjælpere og bryder sig ikke om man forlanger for meget. Så går den simpelthen i selvsving og begynder at småstejle og bakke.
Den fylder efter DV 6 til årsskiftet, men er ikke klar i hovedet til at rides som så. Om det så skyldes den er tvilling er nok en tvivlssag.

Der stod en michelino-hoppe på stalden for år tilbage og den havde en flot gang og var over de 170. Som snydt ud af næsen på sin far, men i ridningen var den meget sensibel. Hård hånd blev affærdigt med buk eller stejl, men gav man den tid og lod den søge hånden var den som smør.

Så nogen kan lide datteren og andre kan lide moderen. Det er derfor det er så svært at avle.
Det er nemlig mest bredden hestene sælges til og enkelte bliver så topheste.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Avlsmål - og realiteter

Post by annetteB »

[quote:e11383ade7]Jeg synes også der er en tendens til at affærdige vanskelige heste som et rytterproblem. Nogle heste er nu engang vanskeligere end andre. [/quote:e11383ade7]

Jamen det ER jo et rytterproblem i det øjeblik rytter A ikke kan ride sin smukke Røde Hest efter Vorbein an der Hübensprydt.
:linski:

- det BLIVER bare et hesteproblem, når rytter A vedblivende hefler rundt i manegen på en mere og mere frustreret hest, istedet for at se i øjnene at han bare ikke har den krævede rytterformåen til at få det bedste ud af Røde Hest eller andre efter Vorbein, men istedet burde sælge Røde Hest til rytter B og købe sig en af de rolige og nemme heste efter fx. Markledets Palle eller en af de utallige hingste der avler noget tilsvarende.

- og så bare LEVE med, nemme og rolige heste efter fx. Markledets Palle bare ikke har den nerve og den udståling som en perfekt redet hest efter Vorbein an der Hÿbensprydt uomtvisteligt har, men at sådanne heste altså kræver en bedre rytter end rytter A har mulighed for at blive.
Men dét er nok ALT for meget forlangt.
:hhansen:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Avlsmål - og realiteter

Post by Stutteri Highmoor »

Som du dog kan sige det, Atengstedt :katiekat: :viben:

Ramt lige på sømmet :ok:


Hilsen Belinda
Post Reply