Avlsmål - og realiteter

User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Avlsmål - og realiteter

Post by Stutteri Highmoor »

Ja, det omdømme har Michellinos afkom fået. Ligeså siger man om Früling, MajSherif, ComeBack II osv.

Om det er sandt eller ej, kan jeg ikke udtale mig om.
Men jeg tror, at nogle heste er født med et mere sensibelt væsen end andre. De kvikke i klassen som Susan K vil kalde dem :ok:

De kræver megen konsekvens og altid samme svar til samme "forespørgsel", og dette svar skal falde på sekundet hver gang. De skal rides med korrekte hjælpere og med en komando af gangen, ellers bliver de frustrerede og så kokser det for dem.

Jeg kunne vildt godt tænke mig, at lave en Michellino engang. Men grundet netop det rygte, så tør jeg ikke bruge en hvilken som helst hoppe.

Dog er det jo ikke kun arven, der former et individ, men også miljøet. Hos os får føllene rigtig meget opmærksomhed fra dag 1 af.
Allerede inden de er kommet op at stå, tager vi hovene og klapper på dem osv. Derefter løftes der ben på dem hver dag, ligesom de også lærer at gå i snor med det samme.
Vi gør meget ud af, at opdrage dem til at kende deres/vores grænser fra start af, og dette er måske specielt vigtigt ved et Michellino afkom!?

Hva ved jeg? Men en dag må jeg finde ud af hvordan det er at eje et sådan afkom - det er jo lidt en udfordring!
Og så kan de jo ren faktisk sælges, -tiltrods for rygtet!

hilsen Belinda
aribeth

Avlsmål - og realiteter

Post by aribeth »

Hmmm.... det KUNNE jo også have noget med hoppens sind at gøre?!

Jeg kan i hvert fald se på Stråbær og andre afkom efter samme hoppe at der er slående ligheder i sind og temperament.

I øvrigt er det så kedeligt når man skærer alle over samme kam.

Katrine
aribeth

Avlsmål - og realiteter

Post by aribeth »

joehh tjahhh måske hører man bare oftere om de "dårlige" eksempler end de gode og middelmådige. Men det er da rigtigt, det er ofte hingstene det falder tilbage på.

Katrine
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Avlsmål - og realiteter

Post by annetteB »

[quote:54894b52a8]joehh tjahhh måske hører man bare oftere om de "dårlige" eksempler end de gode og middelmådige.[/quote:54894b52a8]

Dét tror jeg på.
En anden ting er, at de færreste ryttere vil indrømme at "jeg var bare SÅ dårlig en rytter at jeg fik ødelagt min intelligente og følsomme hest i en grad så den måtte slås ned som 7årig"
Så er det nok ulig meget nemmere at påstå at det var HESTEN der havde knald i låget lige fra første øjeblik!
:loneb:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

Avlsmål - og realiteter

Post by aribeth »

ja... det er skægt, det er ALTID hesten og dens temperament der er noget galt med, men heste er i mine øjne ikke maskiner og derfor skal ridningen og træningen oftest tilpasses meget individuelt fra hest til hest. Jeg kan se det selv med mine.

Katrine
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Avlsmål - og realiteter

Post by Stutteri Highmoor »

[quote:cd04954073]de færreste ryttere vil indrømme at "jeg var bare SÅ dårlig en rytter at jeg fik ødelagt min intelligente og følsomme hest i en grad så den måtte slås ned som 7årig" [/quote:cd04954073]
:ok: Det er netop det jeg mener med at miljøet jo også spiller en væsentlig rolle for hestens (som alle andre levende individers) prægning og udvikling.

Men mange gange så køber folk sig også til problemer som de kunne have undgået, hvis de havde købt mere med fornuften end med hjertet.
Mange vil jo gerne eje en fyrig og smuk hest med elastik i bevægelserne, men med dette følger jo også tit et mere følsomt temperament, som oftest ikke er for "amatører".

hilsen Belinda
aribeth

Avlsmål - og realiteter

Post by aribeth »

Men ER det et faktum, eller er det bare det man "hører"...?

Katrine
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Avlsmål - og realiteter

Post by Stutteri Highmoor »

[quote:0887a68dfe]Men ER det et faktum, eller er det bare det man "hører"...? [/quote:0887a68dfe]
Jeg tror du har ret, Katrine!
Nu har Michellino nok omkring 1000 afkom, så vi vil helt sikkert også hører mere om hans afkom end vi foreksempel vil om så mange andre hingste.

Det er lidt ligesom når der skydes i skoene på Don Schufro, at han ofte laver lavstammede afkom.
Nu har han jo også rigtig mange afkom, så det skulle jo være mærkeligt, hvis ikke også der var nogle hvis ben godt kunne være lidt længere!

Vandrerhistorier blive ofte "bedre" nu flere gange de bliver fortalt!

Belinda
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Avlsmål - og realiteter

Post by Stutteri Highmoor »

Det er jo også lidt sjovt, at vi "kun" hører om Michellino'ernes vanskelige sind og aldrig om deres enorme kapacitet og deres gode resultater på konkurrencebanerne.

Mon det er fordi, at det "negative" har en bedre nyhedsværdi. Eller er det fordi vi ryttere, så har en undskyldning for vores inkompetente ridning???
Ja, man kan da undres!!!

Belinda
aribeth

Avlsmål - og realiteter

Post by aribeth »

Det kan vi jo spørge Belinda om, hun er så vidt jeg ved meget velbevandret udi i DV avlen. :-)

Katrine
Post Reply