Avlsmål - og realiteter

User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Avlsmål - og realiteter

Post by Lone Beck »

Altså hvis skovtursryttere vil have en hest til 100.000 kr. at ride i skoven på, synes jeg skam det er helt fint - bare de ikke forlanger at få den til 10.000 fordi de er ligeglade med at den har kapacitet til M dressur.

[quote:f7ef52a2b6]Jeg vil, som mettebo, bare have en almindelig upåfaldende hest-hest, der er sund og rask og bare relativt normal i sit hovede. [/quote:f7ef52a2b6]

Men hvis hesten skal kunne andet end gå i skoven, hvorfor insisterer I så på at kalden den for skovturshest? Hvorfor ikke bare kalde den en ridehest eller for den sags skyld allroundhest?

Det er da ikke helt hen i vejret at kalde en hest, der kun kan/må tøffe i skoven, for skovturshest :hva:

I øvrigt vil jeg da mene, at man godt kan få en hest til under 20.000 kr. hvis man er:

[quote:f7ef52a2b6]parat til at gå på kompromis med højde, drøjde og skønhed, ligesom jeg ikke stiller krav om fantastiske spektakulære gangarter og et enormt rygsving. [/quote:f7ef52a2b6]

Der er bare mange, der tilsyneladende mener at #en almindelig upåfaldende hest" er: 5-9 år, 165-170 cm, uden fejl, ren i rynken, min. LC-niveau i både spring og dressur, 100 procent trafiksikker og omgængelig i alle situationer - bare fordi de godt kan nøjes med middel gangarter.

Forresten holder jeg aldrig op med at undre mig over at kvaliteter som trafiksikker, letridelig og nervefast ikke må koste noget :hva:

Det turde vel være de allermest efterspurgte egenskaber hos ridedyrene - men man vil ikke betale mere for dem end for en aflagt traver med knald i låget?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Avlsmål - og realiteter

Post by gukuvi »

Altså jeg vil osse lære at lave de der hvide rammer, med de andres udtalelser, det er mere prof end dette her:

Citat:Forresten holder jeg aldrig op med at undre mig over at kvaliteter som trafiksikker, letridelig og nervefast ikke må koste noget

Citat slut:

Det er jo det jeg mener, de mennesker der opdrætter efter disse dyder skal vel ikke straffes fordi der er for lidt ryttere der kan klare at komme til OL.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Avlsmål - og realiteter

Post by Stimata Doamna »

[quote:93dceee0be]Forresten holder jeg aldrig op med at undre mig over at kvaliteter som trafiksikker, letridelig og nervefast ikke må koste noget[/quote:93dceee0be]

Det har du ret i - men det er kvaliteter, der er vanskelige at måle og veje. Det er alt andet lettere at se på højde, alder, farve og afstamning.

[quote:93dceee0be]Men hvis hesten skal kunne andet end gå i skoven, hvorfor insisterer I så på at kalden den for skovturshest? Hvorfor ikke bare kalde den en ridehest eller for den sags skyld allroundhest?[/quote:93dceee0be]

Den konference, jeg var til i fredags, handlede om terminologi og definitioner - så jeg vandrer ud af den tangent og siger, at der nok er tale om sprogforvirring her, pga. dårlige definitioner (eller ikke samstemmende definitioner).

Skovtursryttere er for mig ryttere, der ikke rider konkurrencer på højere niveau (M og op), måske interesserer de sig ikke væsentligt for spring og dressur - ud over det, man har behov for til at kunne færdes til hest på en fornuftig og ansvarlig måde. En skovtursrytter rider per definition på en skovturshest. Faktisk kan jeg bedre lide de tyske udtryk Freizeitreiter og Freizeitpferd, men fritidsrytter klinger ligesom ikke på dansk (jeg får i hvert fald associationer til Fiffig-Jørgensen fra Nissebanden på Grønland, der gav den som fritidsdykker på bobslæde).

En Freizeitreiter rider "seriøst" - altså går op i sin sport/hobby, men har måske ikke talent/tid/lyst til at gøre noget alvorligt ved konkurrenceridning eller dyrker en disciplin, der ikke lige er omfattet af de traditionelle konkurrenceformer. Det udelukker ikke, at man tager til stævner, men det er ikke det primære mål med ridningen. Faktisk mener jeg, at langt de fleste ryttere falder ind under denne kategori.

Hvis man spiller håndbold i den lokale klub på 3.-holdet, bare for at have det skægt og få lidt motion, men stadig spiller med i turneringskampene om søndagen - hvad er man så? Tja, man er vel bare håndboldspiller? Evt. håndboldspiller på motions- eller hyggeplan?

På tysk har man ligeledes fænoment Wanderreiter - rytter der dyrker turridning som en disciplin og tager på lange ture ud i skoven, nogle gange i flere dage. I Luxembourg har vi hvert år Tour de Luxembourg à Cheval (Luxembourg Rundt til hest), hvor der rides 30-40 km per dag i 5-6 dage. De mennesker er dælme seriøse omkring deres heste og deres ridning. De er faktisk skovturryttere på skovtursheste - men på højt niveau og uden nogen negativ konnotation.

Gunni - mht. citaterne skriver du [ quote ] tekst der citeres [ /quote ] - blot skal du tage mellemrummene væk før og efter de skarpe paranteser.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
aribeth

Avlsmål - og realiteter

Post by aribeth »

Okay, det lyder jo bare som om vi er uenige i definitionen på ordet "Skovtursrytter" ....

Katrine
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Avlsmål - og realiteter

Post by MetteboDeluxe »

Fritidshest er da et fedt udtryk :viben:


Jeg vil ha en fritidshest :jeanie:
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Avlsmål - og realiteter

Post by KatieKat »

Jeg har en fritidshest. Den har masser af fritid... og jeg bruger den i min...
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Avlsmål - og realiteter

Post by 99E »

I USA taler man en del om "the backyard horse owner" og "The recreational rider" - ingen af delene har den lettere negative klang, "skovtursrytter" ofte har i Danmark.

Jeg tror det er af samme årsag fx Troxell og de andre hjelmfabrikanter med "sjove ridehjelme" ikke har et marked i DK - hvis ikke man rider i det mindste klubstævner er man pr. definition sær og/eller useriøs i manges øjne. Og dermed: Hvis man rider i udstyr, der ikke er godkendt til stævnebrug er man helt sikkert sær/useriøs.
"Hyggerytter" lyder også som sådan noget lallet noget hvor man rider afsted ud i skoven på sin trebenede hest med en kaffekop i den ene hånd, smøgen i den anden og "Ude og Hjemme" eller "Alt for Damerne" i den tredje. Med en broderet pude på hattehylden.

Så er der "Naturrytterne" - jf. naturrytter.dk, tror jeg den hedder - men hvad så hvis man egentlig ikke ER naturrytter, men "fritidsrytter"?

Jo, vi mangler et godt allround-begreb for "Ryttere der rider seriøst uden at tage til stævner men også uden at være "sære og/eller frelste".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Avlsmål - og realiteter

Post by KatieKat »

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at blive frelst. Det lyder sgu da ok....
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Avlsmål - og realiteter

Post by 99E »

Bare rolig, Dorthe, jeg kan hjælpe dig med at blive Parelli-frelst?
*Vifter lokkende med en DVD!*
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Avlsmål - og realiteter

Post by KatieKat »

Hurra, så er der håb for mig endnu.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Post Reply