Avlsmål - og realiteter

Post Reply
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Avlsmål - og realiteter

Post by Lone Beck »

Jeg har indtryk af at DV efterhånden ikke kan få hestene ædle nok, og det lyder også til at mange piger ønsker sig superædle, langbenede, kortryggede heste med megakapacitet.

Det kan såmænd også være godt nok - men når man sidder til DM-stævnet på Broholm og ser rigtig mange topheste gå dressur, er der sgu egentlig meget få, der ligner disse nye idealheste.

Tag nu bare den nye Danmarksmester, Casmir. Den er godt nok højtstillet, men egentlig ret grov og enormt lang at se på. Faktisk er mange af dem temmeligt lange - og ret kraftige.

Ergo kan det vel ikke være for at opnå bedre rideheste, at man har et avlsmål, der går meget på ædelhed :ehh:

Hvad kan forklaringen være på dette misforhold mellem avlsmål og realiteter?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
aribeth

Avlsmål - og realiteter

Post by aribeth »

Min veninde som er meget seriøs DV avler har netop fortalt mig, fordi jeg selv fejlagtigt troede, at man ønskede korte heste inden for DV, at det ikke længere er de korte heste man stiler efter. Man ønsker derimod stadig meget ædle, langbenede heste.

Men jeg må indrømme at jeg ikke rigtig fatter særlig meget af DV's avl, så måske er det allerbedst jeg bare blander mig udenom.

Katrine
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Avlsmål - og realiteter

Post by Stimata Doamna »

Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men det er mit indtryk, at DV har et kæmpeproblem med at få det hensigtsmæssige til at matche efterspørgslen. Und dann haben wir den Salat, som tyskerne siger. Man har to forskellige retninger at gå i, og det giver tit slinger i valsen.

Man vil gerne have ædle, langbenede, elegante heste med stor gang (de er da også pæne at se på). Det er bare ikke altid ensbetydende med lang holdbarhed, og da slet ikke, når hestene kommer op i de klasser, hvor der virkelig skal arbejdes for føden. Så skal der altså være noget krop bag.

De store, lange, lidt kraftige modeller er så måske bare ikke altid dem, man kan få afsat til almindelige ryttere. Man kan jo godt komme til at føle, at man er en myg på en elefant. Myg kan sagtens ride på elefanter, men det kræver god teknik - specielt, hvis elefanten ikke har til sinds at lade sig ride på :lol:

Her går det nu meget godt:

[img:2e1b970db4]http://www.jeannettehaazen.com/site/images/stories/paarden/klein/nartan_200.jpg[/img:2e1b970db4]

Jeg har ikke så meget forstand på DV's mål og avlskriterier, men nu fik jeg da luftet mine fordomme :ehj:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Avlsmål - og realiteter

Post by Lone Beck »

June: Det er sjovt, "min" berider (hende der har Skipperen i træning), sagde i sidste uge næsten ordret det samme :lol:

Hvad angår myggen på elefanten, er det vist forklaringen på at man idag går så højt op i at få højtstillede heste.

Da hestene skal være så enormt høje (i hvert fald over 170 cm), er mange af rytternes ben for korte - med mindre hesten er højtstillet = mangler dybde :hhansen:

Jeg bryder mig ikke om højtstillede heste, men jeg har også enormt lange ben, så hvis jeg skulle have en højtstillet hest, skulle den sikkert være 185 i stang, og jeg gider dem ikke, hvis de er ret meget over 170 :nejtak:

Men jeg er jo ikke toprytter, så ovenstående må vist kaldes et sidespring :hhansen:

Hvis alle de "almindelige" ryttere vil have en dv-ideal-hest, mens de virkeligt dygtige ryttere går efter noget helt andet, er man sgu da i lidt af et dilemma som avler: Enten går man efter avlsmålet og laver heste, der aldrig bliver til noget, men som er nemme at sælge til "fjolserne", eller også går man efter at lave virkeligt gode heste, som man kan være heldig at få solgt til en god rytter - eller må sælge billigt til en skovtursrytter :ehj:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Avlsmål - og realiteter

Post by Lone Beck »

Jeg smuttede lige ind og fandt avlsmålet, så vi ved hvad vi diskuterer:

"En ædel, højtstillet og smidig ridehest med god ridelighed og sundhed"

Idealmålet er pudsigt nok stadig 165-170 cm...Det kan JEG da i hvert fald erklære mig enig i :linski:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Avlsmål - og realiteter

Post by annetteB »

[quote:38821da9d2]"En ædel, højtstillet og smidig ridehest med god ridelighed og sundhed" [/quote:38821da9d2]


JAmen dét avlsmål er der vel ikke mange der kan være uenige i?
Men tilsyneladende kan ordene tolkes på utallige måder??!
:skoer:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Avlsmål - og realiteter

Post by Lone Beck »

Det er nok mest kåringerne man skal se på, og det jeg hører er at hestene efterhånden skal have en meget høj fuldblodsandel for at kunne være med i toppen.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Avlsmål - og realiteter

Post by Stutteri Highmoor »

[quote:5c5bad0482]Hvad kan forklaringen være på dette misforhold mellem avlsmål og realiteter? [/quote:5c5bad0482]

[b:5c5bad0482]Forklaringen er en blanding af:[/b:5c5bad0482]
1) der bliver avlet på mange middelmådige hoppe, eller det der er ringere.

2) Generelt lytter avlerne ikke til "dem der bør vide bedre", men vælger hingst efter hjertet.

3)Derudover er der mange, der tror at man blot skal vælge en hingst som opvejer hoppens svagheder, uden at de tager hensyn til hvad der ligger længere ude i henholdsvis hoppens og hingstens stamme.

4) nogle stammer passer bare bedre sammen end andre. Da DV jo egentlig "bare" er en rundkørsel, så er det sværre at forudsige resultatet, end det foreksempel er ved en lukket race, som trakehnere.

Summen af det gør, at de lavstammede modeller kommer helt af sig selv. Derfor kan de jo sagtens fungerer rigtig godt som rideheste, men de er jo egentlig et biprodukt af det ønskede.
Hvis det var så let at avle det perfekte eksteriør, så ville det jo være knap så spændende og prestigefyldt :sanne:

[quote:5c5bad0482]Det er nok mest kåringerne man skal se på, og det jeg hører er at hestene efterhånden skal have en meget høj fuldblodsandel for at kunne være med i toppen.[/quote:5c5bad0482]
Dette er ikke helt korrekt. Faktisk så har det været sådan, at de avlere der har krydset fuldblod ind, har følt sig straffet til kåringerne. Grunden til dette er fordi, hopperne mange gange også har fået nogle af fuldblodens afvigelser i eksteriøret.
Man har derfor delt hopperne op i forædler grupper og alm. dv'ere, for at tage hensyn til dette.

[quote:5c5bad0482]Man vil gerne have ædle, langbenede, elegante heste med stor gang [/quote:5c5bad0482]
Den store gang er man faktisk gået bort fra, dermed ikke sagt, at den ikke værdsættes, men det er nu vigtigere, at de er korrekte og taktfaste når de bevæger sig.

Nå, jeg må hellere stoppe inden jeg går helt i selvsving.
Avl er nok allermest en drøm, og så er det forventningens glæde :elsk:

hilsen avls-tossen, Belinda
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Avlsmål - og realiteter

Post by MetteboDeluxe »

Michellino?
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Avlsmål - og realiteter

Post by Stutteri Highmoor »

Hvilket spørgsmål stiller du vedr. Michellino???
Post Reply