Kampen mod surstråle !!

Jeanie

Kampen mod surstråle !!

Post by Jeanie »

Vi muger hver dag !!...altså ok tørre bokse !!

Vi renser hove....altså renser og børster !!

Hestene går på sandfolde, som ikke er desideret "våde"...men alligevel, er det lykkedes 4 ud af 7 at få SUR STRÅLE...... :ond:

Nu er kampen sat ind, og jeg bruger TRUUST BUSTER, og BLÅSTEN....ikke sammen, men skiftevis, og kæmper med at få deres hove fri af råd....Øv!! :mur: ....Nu er det så, at jeg gerne vil hører hvad i andre evt. bruger til at bekæmpe surstråle !!

..Selvfølgelig er tålmodighed en dyd, men i denne for vort land, så fugtige sommer, er det sgu næsten umuligt !!!! :mur:
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Kampen mod surstråle !!

Post by Stimata Doamna »

Vi har været på ferie, og om et øjeblik vil jeg køre ud og sig dav til krikkedyret - bevæbnet med en spray, som jeg fik af dyrlægen. Den er egentlig beregnet til sure tæer hos får, men den virker fint på heste også. Jeg kan ikke huske, hvad den hedder, men skal lige skrive mig navnet bag øret, når jeg kommer hjem. Jeg håber dog, at jeg ikke får brug for den, men efter 1½ uge med minimal hovpleje, kan det nok ikke udelukkes (medmindre vejret altså har været bedre i Luxembourg).

For et års tid siden havde den gamle dame slem sur stråle, men med sprayen forsvandt det i løbet af en lille uges tid - godt hjulpet af skift af stald og dermed bedre bokshygiejne :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Kampen mod surstråle !!

Post by MinnaN »

Jeg har gode erfaringer med spåner. Når Prinsekamelen har dem er der ingen sure miner (andet end over spåner i halen og manen).
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Kampen mod surstråle !!

Post by stratego »

Jeg har noget hovbalsam jeg køber ved smeden med noget lakseolie i og det holder godt på fugten inde og holder det ude det skal.
Så sørger jeg bare for at de får smurt hovene et par gange om ugen har jeg ikke problemmet.
Mine står så på spåner om vinteren, men har stået på halm for et par år siden.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Kampen mod surstråle !!

Post by Godzilla »

Æslerne får sur stråle hver sommer. Blåsten er det der har virket bedst. Det er noget giftigt stads, men effektivt.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Kampen mod surstråle !!

Post by Ane »

Ude i min stald er der flere der har succes med at spraye med enten edikke (rent - helt almindelig lageredikke) eller en kloropløsning (klor ting fra netto blandet op med vand i forholdet 1:4) dette kan slå milde angreb ned og er godt til at holde de sure tæer fra døren.

Jeg gør det at jeg skifter lidt (bruger det forebyggende) når jeg ikke har mere klor skifter jeg til edikke, når det er slut går jeg tilbage til klor. jeg sprayer et par gange om ugen.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Kampen mod surstråle !!

Post by Godzilla »

DEt lyder smart Ane. Det vil jeg prøve ar gøre med æslerne. Jeg har faktisk brøvet med kloropløsning på Baby i vinter, men endte med en gang blåsten.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
emmaolju
Posts: 27
Joined: Thu 12. Jul 2007 08:46

Kampen mod surstråle !!

Post by emmaolju »

Jeg bruger æblecidereddike, det er jeg ret glad for..
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Kampen mod surstråle !!

Post by Jillow »

jeg bruger blå biotex 2 gange om ugen de andre dage piller jeg mug og strigler med en blød børste, og søger for det er tørt, muk har det jo bedst jo hvor der er fugt
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
Kokjo

Kampen mod surstråle !!

Post by Kokjo »

Avobit er genialt til sur stråle. Det kan fås her www.smedjeriet.dk
Post Reply