Hestene drikker ikke!!

aribeth

Hestene drikker ikke!!

Post by aribeth »

Basse og Gandalf har simpelthen ikke drukket andet end højst to liter her de sidste to dage??!!

FOr to dage siden rengjorde jeg vandbaljen og fyldte den op med nyt frisk vand, jeg har lige været ude og kigge til den og der er kun forsvundet to cm i den??!!

Nu bliver jeg sgu helt nervøs, hvordan fanden får de så vædske??!!

Mine marker er ikke overdænget i græs, der er så de kan græsse, men det er bestemt ikke langt græs, højst 4-5 cm. Men jeg tror ikke på at det er så saftigt at de får alt deres vædske fra græsset.... eller tager jeg fejl??!!

De er overhovedet ikke interesseret i vandet...

Hilsen
Katrine
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Hestene drikker ikke!!

Post by HHansen »

Hvis der kommer dug på græssset får de vel også en del væske der, hvis de er ude når duggen ligger.
Har det regnet hos jer de sidste par dage?

Prøv evt at gå ud med en spand vand - hvis de heller ikke viser interesse i den, så ER de nok ikke tørstige. Hvis der er en eller anden årsag til at de ikke vil drikke af baljen, så bør de jo være tørstige når du kommer med en spand.

Baljen står ikke for tæt på hegnet så der er kommet strøm i vandet, vel? (hvis det er en plastbalje kan du se bort fra det spørgsmål tror jeg).
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Hestene drikker ikke!!

Post by gukuvi »

----------------
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Hestene drikker ikke!!

Post by 99E »

Det er jo ikke så godt, hvis de ikke drikker.
Er der nogen af dem, der i øvrigt virker syge/sløje?

Som Helle siger: Prøv med en spand.
Hvis du gerne vil være sikker på, de får væske, kan du prøve om de vil drikke melasse-vand, dvs. vand med flydende melasse rørt i (et par dl pr spand).
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Hestene drikker ikke!!

Post by aribeth »

det har regnet her også lidt igår... de er friske og glade, og er helt uinteresserede i vandet jeg kommer med i en spand...

Vandet står tæt på hegnet, men ikke så tæt, desuden er der ikke strøm i det :minna:

Hilsen
Katrine
aribeth

Hestene drikker ikke!!

Post by aribeth »

Hmmm nu har jeg lige været ude og nive dem, og de viste små tegn på dehydrering... huden blev stående en smule efter jeg havde nevet.
Så gik jeg ind og hældte en halv spand vand op og rørte det sammen med to h¨ndfulde Irish Mash, det gad de så godt at drikke?!?!
Menjeg bliver sgu da lidt nervøs over det her!!

Hilsen
Katrine
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Hestene drikker ikke!!

Post by HHansen »

[quote:aac3413636="aribeth"]det har regnet her også lidt igår... [/quote:aac3413636]

Så stiger vandstanden jo også lidt når det regner i baljen :bahh:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
aribeth

Hestene drikker ikke!!

Post by aribeth »

[quote:6d783b7706]Så stiger vandstanden jo også lidt når det regner i baljen [/quote:6d783b7706]

Doh !! :mur:

Nu har jeg skiftet vandet og igen tilbudt dem vand fra en spand... Basse har kun vasket mund i det... Jeg synes måske det er som om at huden ikke står ud i luften længere... ??!!

Jeg må se om ikke jeg kan få tvunget noget vand i dem i løbet af dagen, ellers må jeg vel indkøbe noget æblejuice...

Hilsen
Katrine
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Hestene drikker ikke!!

Post by 99E »

Jeg ved, at Parelli'erne (altså Pat & Linda) har vandkar med alm. vand + vandkar med melassevand stående rundt omkring på deres ranches, så de studerende kan være sikre på, hestene får vand nok - hvis man er usikker på om ens hest drikker rigeligt, trækker man dem over til melasse-vandet.
Det er varmt i Colorado om sommeren. Og i Florida om vinteren.

Jeg vil gætte på, at de hver skal drikke/indtage 15-20 liter vand om dagen, som minimum (15 for Basse, 20 for Gandalf, der jo er større).

Før du nu indkøber 25 liter æblejuice: Det er ikke alle heste, der er vilde med juice i vandet, ligesom det ikke er alle heste, der er vilde med melasse i vandet.
Men de fleste er... :skaal:

(Og ellers må man håbe, DU er vild med æblejuice...)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Hestene drikker ikke!!

Post by aribeth »

Jeg har ikke noget melasse... men nu spørger jeg nok dumt... kan jeg ikke bare blande noget sukker i vandet i stedet for??!

Jeg havde regnet med at blande æblejuicen op i vand... :linski:

Hilsen
Katrine
Post Reply