Eftergivenhed

User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Hej med dig Mule og velkommen til.

Bland dig endeligt alt hvad du lyster. Jeg har ikke de vise sten, men kun metoder der virker godt for mig. :D
Derfor er det jo ekstra interessent at diskutere med andre. :wink:

Den lille er virkelig et scoop, men det kniber dog lidt med tiden til to heste. :(

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Post by MinnaN »

Heh, skulle lige prøve det på bassen og ikke om han gider.
Hans kropssprog siger: Jaja, du kan prøve frøken, men jeg gider ikke!
Men bagpartsvendinger gider han godt og er rigtig god til det.
Skøre hest.

Tror jeg starter op med slalom på langsiden for benene, og så lurer jeg ham ind i en schenkelvigning lige så stille.
De er jo gode for ham, ikk?
Han er bare så træt og stiv dagen efter. Jeg tror at jeg er den eneste som rider ham ordentligt. :(
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Baloozhi
Posts: 70
Joined: Sun 20. Nov 2005 23:16

Post by Baloozhi »

Det er så godt som du beskriver det Britta. Skriv endelig mere =D> Mange af de ting du har forklaret må jeg sige virker enormt. Er nødt til at sige mange for jeg har selvfølgelig ikke prøvet dem alle :wink:
Venlig hilsen
Baloozhi
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Når man skal lære hesten nye "kunster" spænder den som regel altid lidt op i starten og det er jo også muligt den bruger muskler som den ikke gjorde før. Vi spænder som regel også fordi vi skal bruge kraftigere hjælpere.
Det kender vi jo alt for godt fra os selv når vi f.eks har været ude og bowle og har ondt. :D

Schenkelvigninger hjælper hesten til en mere fri bevægelse af skulderen og den bliver bedre til at bære os på f.eks. volter, hvor den jo skal bære mest på indv. skulder.

Er ikke altid så god til at finde på, så det er nok bedst bare at spørge.

Kan ikke svare på alt, men prøve kan jeg jo altid og ellers kan jeg jo bare sige det ved jeg ikke og siden få en forklaring fra min underviser og forsøge at skrive et kvalificeret svar. :wink:

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Dejlig tråd =D>

Et forsigtigt spørgsmål vedrørende schenkelvigning:
Skal hesten ikke være let stillet i bevægeretningen? Altså stillet til højre når man laver schenkelvigning for venstre schenkel?
Synes da afgjort det var sådan jeg lærte det i sin tid...
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Nej, den skal faktisk stilles så meget væk fra bevægelsesretningen at man kan skimte indv. øje.
Hvis du rider fra venstre mod højre, så skal venstre schenkel være sideførende og højre være fremdrivende. Hesten er så stillet let til venstre, men går mod højre og det er da også højre tøjle, der skal bruges til de ledende tag.
Når hesten krydser over med benene skal den jo løfte for at træde over det andet ben og vil dermed løfte skuldren lidt mere, hvilket virker løsnende.
Hesten skal jo søge hånden og derfor flytter man så hånden lidt ud til siden. Det er så meningen hesten skal følge med. :wink:
Da der skal være plads til eftergivenhed skal man kun flytte tøjlen 2/3 af det man vil have hesten skal flytte benet. Tøjletaget skal fortælle hesten, hvor længe den skal have benet i "luften". På eftergivenheden skal hesten sætte benet til jorden men stadig holde bæringen. Det er lige præcis det der giver den løsnende effekt.

Er man for længe om at give efter kan hesten ikke holde bæringen og vil søge balancen på tøjlen og det resulterer så i at den hænger. :(
Kommer forparten foran kan hesten ikke holde bæringen, fordi den skal tage for stort et skridt med forbenet og kommer i ubalance.
Kommer bagparten foran kan hesten ikke holde bæringen, fordi den ikke kan tage et stort nok skridt med forbenet og vil igen komme i ubalance.
Hver gang hesten kommer i ubalance spænder den op. Hesten spænder generelt mindre op ved schenkelpåvirkning end ved tøjlehjælp, da tøjlen kan trække ryggen ned på hesten. Det kan schenklerne ikke på samme måde.

Det er netop derfor jeg starter med at sideføre hesten inden de egentlige sidebevægelser, da jeg så kan lede med meget små korrektioner og dermed have de bedste chancer for ikke at trække ryggen ned på hesten.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Vil prøve at få optaget noget video af schenkelvigning i skridt, da det vil være det vil være den gangart det er nemmest at se i.

Det bliver dog ikke før tidligst i weekenden.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Mule
Posts: 13
Joined: Tue 31. Jan 2006 11:12

Post by Mule »

Hejsa.

I den korrekt udførte schenkelvigning skal hestens stilles i nakken væk fra bevægelsesretningen. Jeg ved ikke, hvad formålet skulle være med det, men sådan skal den rides. Kan være Stratego har et bud på det?
Men man kan da sagtens i gymnasticerings øjemed ride med hesten stillet modsat i momenter.

Hilsen

Mule.
Mule
Posts: 13
Joined: Tue 31. Jan 2006 11:12

Post by Mule »

Der var jo flere sider i tråden???
Så er mit svar jo sådan set ikke relevant - Stratego har været i gang =D>

Hilsen
Mule :P
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Hmmm - jeg er blevet forkert vejledt på et eller andet tidspunkt så kan jeg godt se :twisted:
Føler mig lidt overbevist om at min ridebibel derhjemme angiver at hesten er stillet i bevægelsesretningen. Må se efter i aften.

Og hvad værre er, jeg har forsøgt at videregive de fejlagtige oplysninger til mine let øvede elever der så småt arbejder med sidebevægelser... Ups... :oops:

Det må jeg jo så tage til efterretning og rette op på.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply