At eje en to års.

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

At eje en to års.

Post by 99E »

I har vel en fold?
I sommertiden er det stort set det eneste sted, vi er at finde - på folde/marker/... rundt omkring.

Så vidt jeg husker, har Naturhest sådan en slags skrabet, næsten korrekt udgave af Parellis 7 Games på.
De kræver ikke et indelukke, medmindre du vil forsøge at lave dem med en løs hest - og det vil jeg IKKE anbefale.

Parelli har nogle virkeligt gode hjemmestudiesæt, der ganske vist koster nogle penge.
Men de er jævnligt at finde på eBay. Der findes 2 versioner af de første to sæt, en "original" fra omkr. 2000 og så en revideret version der er et par år gammel. Det er nemt at se forskel - der er billeder af de nye på Parelli.com
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

At eje en to års.

Post by Tigerbaby »

Jo de har en ganske udmærket fold.

Problemet er at hun går sammen med 4 andre, som åbenbart har besluttet at jeg er helt vildt sød, så de kommer altid rendende når jeg forsøger at gå ind til hende.

Hvis jeg lige har givet dem wrap derude, kan jeg få lov at stå og snakke med hende i fred, men ellers står de på nakken af mig og skubber hende væk.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

At eje en to års.

Post by 99E »

Kan du ikke bare jage dem væk?
Vi har også leget på folde med (mange) andre heste - og redet.
Lige nu er det ren luksus med KUN vores heste på en fold.

Fra jorden plejer jeg bare at svinge med et reb eller noget efter dem - når jeg rider har jeg et "advarselsfløjt", reagerer de ikke på det kommer det svingende reb frem igen.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

At eje en to års.

Post by Mansemor »

Hun er sort, men mere sortbrun end kulsort. Skøn farve. Hun hedder Coffee, og det beskriver faktisk farven rigtigt godt. Dejlig hest, og hun har et super temperament. Suuuk..

Det er nogle gode øvelser - også til ældre heste i øvrigt. Dejligt stille og roligt alt sammen.
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

At eje en to års.

Post by Tigerbaby »

Jo jeg kan da ihvertfald godt prøve på at jage dem væk, men måske er jeg ikke bestemt nok, for den ene fatter det bare ikke, og stiller sig bare ved siden af mig og sætter mulen på mig.

Det er rigtigt, jeg huskede forkert. Fandt lige bladet, hun har et kønt ansigt.
Jeanie

At eje en to års.

Post by Jeanie »

[quote:5f7b0cefff]Parelli har nogle virkeligt gode hjemmestudiesæt, der ganske vist koster nogle penge.
Men de er jævnligt at finde på eBay. Der findes 2 versioner af de første to sæt, en "original" fra omkr. 2000 og så en revideret version der er et par år gammel. Det er nemt at se forskel - der er billeder af de nye på Parelli.com [/quote:5f7b0cefff]

Nu findes der alternativer...som også koster, men ikke det Parelli koster...der findes en Bog af Craig Cammeron..."Ride Smart"...som også er en fantastisk Lærerbog..og hvor der kan læses om øvelser, og alt andet godt og guf for ungheste ejere....en Bog jeg bruger meget ...Den findes på Engelsk...men det er let læseligt, denne bog kan erhverves for 250 kr
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

At eje en to års.

Post by Stutteri Highmoor »

Jeg har en 1½ års, som jeg siden han var 7-8 måneder gammel, indimellem har klædt på med trense og longeringsgjord for derefter at trække ham en tur.
De er jo ret lette mens de er små, de stiller ikke så mange spørgsmålstegn til det man byder dem, og de glemmer det ikke til senere.
Jeg vil nu til at beskæftige mig mere regelmæssigt med ham, så han allerede nu får lært ridningens grundprincipper: stop, bak, frem, højre, venstre og sideførende bevægelser. Alt dette kan jo udføres fra jorden af.
I min beundring for Annette "Tukær"s håndtering af hendes føl, vil jeg også gøre hende kunsten efter, med at tage barnet med i byen. Hendes føl er simpelthen så cool og vader bare rundt nye steder som om det er det naturligste i verden og anser nærmest traileren for boks nr. 2.

Vedr. det med at arbejde/tilride en 3 års og derefter lade dem holde fri til det 4. år, har jeg en lidt anden mening om.
Der er jo lavet nogle forskellige undersøgelser på ungheste og arbejde kontra ikke arbejde.
Hvis en 3 års forbliver i arbejde, altså stille og roligt og regelmæssigt, så opnår de en meget bedre balance og stærkere led og sener. Det vil sige, at de ren faktisk bedre kan holde til at honorer de krav vi som ryttere stiller dem i deres fremtidige karriere.
Så styrk din unghest!

Vedr. foderet: Når din plag er "små buttet", ville jeg hellere bruge Speedy Bet fra Brogaarden end Betfor. Da sidst nævnte produkt indeholder noget mere sukker.
Derudover har din plag brug for korrekt mængde vitaminer og mineraler, både sommer som vinter.

hilsen Belinda
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

At eje en to års.

Post by KatieKat »

Hej Belinda. Velkomen til. Fedt med en ny bruger som kan bidrage med en masse...
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

At eje en to års.

Post by Mansemor »

Slettet.
[b]Hvis hesten ikke f
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

At eje en to års.

Post by Stutteri Highmoor »

Jeg er helt enig i at arbejdet med en 3 års ikke nødvendigvis behøver at være ridning. Som jeg jo skrev: forblive i arbejde! -Det kan være mange forskellige træningsmetoder.

Jeg mener blot at vi efterhånden pakker vores heste ind i alt for meget vat.
Hvad siger du til dit barn, hvis han/hun er vild med håndbold og ønsker at træne flere x i ugen og deltage i kampe? Nej, det må du først når du er færdig udvokset! Det vil jo være galimatias.
Et barn udvikler sin motorik ved at bruge sin krop. Det samme gør hesten!

Ved at ride en unghest regelmæssigt og selvfølgelig med omtanke, så styrkes knoglerne til at kunne klare at bære rytter. Leddene: ledbånd, ligamenter og muskler og sener, styrkes og gymnastiseres, så de bedre kan beskytte leddene og holde dem stabile under bevægelse. Balancen udvikles, så unghesten ikke skal overkompencere ved brug af hjælpemuskler eller at den vælger at skyde skulderen ud eller ind.

Det er fint med arbejde fra jorden af. Men der er ingen håndboldspillere der har udviklet deres talent eller præcision ved at svømme. Der skal nu engang også trænes skud/kast, hop, løb osv. Det samme gælder jo hesten!

Ved at starte med dem som 3 års, så er der tid til at skynde sig langsomt, så den netop er rigtig godt forberedt til eventuel DSA gangartstest for 4 års, uden at den bagefter er stiv - som man så ofte hører at unghestene bliver, når de har været i forberedende arbejde til kåring eller DSA.

Der er lavet undersøgelser der pejer på, at heste der har været i regelmæssig arbejde siden tilridning, holder længere end de der har fået forlænget deres barndom, så at sige. Grunden til dette menes netop at være fordi, man ikke pludselig kun har et par måneder til at gøre den klar til fremvisning. Desuden så er der jo deværre mange som forventer alderssvarende uddannelse. Så selvom de får at vide, at hesten først er tilredet som 6 års, så vil de alligevel kunne ride den som en almindelig eksempelvis 7 års og så får den skader - hmm meget mærkelig!

Nu gælder dette jo selvfølgelig ikke os her på Strigler.dk :-D , vi ved jo godt hvordan vi skal fare frem i vores unge hestes uddannelse. Men ved resten det???
Post Reply