Fole udendørs?

User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Fole udendørs?

Post by Lone Beck »

Jeg ville vælge at lade hende fole inde første gang, HVIS der nu bliver problemer, så dyrlægen skal komme og hjælpe. Du skal tænke på, at hvis folingen går i kage, skal det gå meget, meget hurtigt, hvis hoppe og føl skal reddes.

Ganske vist er der en lille risiko for bakterier i navlestrengen ved indefoling, men det kan trods alt klares med en vaccine.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Fole udendørs?

Post by Stutteri Highmoor »

Vi indretter det hvert år således, at følhopperne har deres egen barselsfold, så der netop ingen vallakker er.
Det ene af mine føl fra i år, blev født en tirsdag formiddag på folden. Desværre så havde hun store problemer med at få ham ud, da det ene forben var bøjet og bankede op i livmodervæggen imellem skede og anus, så vi måtte selv lige have en arm op og få ham rettet ud.
Det var bare super at det blev udenfor, nu hvor hun havde brug for vores hjælp. Der var jo masser af plads og lys!
En anden ting er, når de bliver født ude, så følger de moderen så intenst fra starten, at hun længe har vist dem hegnet/afgrænsningen, inden de begynder at løbe for meget rundt.
Jeg håber på mulighed for 2 af vores hopper for at fole ude næste år. Den 3. skal allerede fole til feb/marts, så det bliver helt sikkert inde. Med mindre hun selvfølgelig snyder. Puha, nu bliver jeg helt nervøs ved den tanke!

hilsen Belinda
Post Reply