Brug af bandager og/eller gamacher.

User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Brug af bandager og/eller gamacher.

Post by Tigerbaby »

Bruger i bandager, gamacher, klokker etc til jeres heste?

Hvornår bruger i dem, og hvorfor?

Jeg har på det sidste, i min færden på en bestemt hesteside, lagt mærke til at mange lader til at bruge enten det ene eller det andet.

Og det er ekvipager på alle niveau og størrelser.

Er den slags nødvendigt i den daglige træning af hesten, eller er det bedre for opbygningen af styrke osv i led, knogler og muskler at undlade at bruge ekstra støtte?

Jeg er ret usikker på hvad jeg selv mener, da jeg både kan se fordele og ulemper ved begge dele.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Brug af bandager og/eller gamacher.

Post by annetteB »

Cacao går med klokker på folden efter det lykkedes ham at træde forsko af TRE gange på lige så mange dage.

Ellers bruger mine heste ingen af delene. Når man (jeg) ser hvor mange kilo en hest belaster det "førstlandende" forben med fx. efter et spring, så mister man (jeg) tiltroen til at et lille stykke neopren med to elastikker skulle kunne gøre nogen som helst forskel i dén henseende.
;-)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Brug af bandager og/eller gamacher.

Post by Stimata Doamna »

Ingenting - hele tiden :-)

Undtagelsen er transportgamacher :ide: men det er så hus forbi hvad dit spørgsmål angår.

Jeg har valgt den minimalistiske løsning, fordi Alfa har et solidt overben efter en seneskade - en gamache vil skade mere end gavne. I øvrigt opstod skaden, fordi en gamache gnavede (jeg HAR sparket mig selv over benet for det 1 million gange - uden gamacher :hhansen: - for jeg skulle selvfølgelig have passet bedre på).

Gamacher har jeg mest brugt i forbindelse med springning. Ikke så meget for at undgå belastningsskader på forbenene - jeg er helt enig med atengstedt i hendes betragtninger - men for at undgå slag mod hestens ben, hvis uheldet skulle være ud. Jeg er ikke tilhænger af barring, hverken frivillig eller ufrivillig, og hesten har såmænd hoppet højt nok alligevel ;-)

På et tidspunkt red jeg også med gamacher til dressur, for hesten smedede, men så fik jeg i stedet smeden til at ændre skoningen, og så holdt dét op :ide:

Klokker har jeg brugt i forbindelse med terrænspringning og jagt for at undgå, at hesten skulle træde sko af - eller værre endnu at træde sig selv.

Bandager er efter min mening noget, Fanden har skabt - nok fordi jeg ikke har nogen anelse om, hvordan man lægger dem rigtigt på. Jeg har dog også set heste, hvor bandagerne pludselig har været i "fri dressur" under ridning, og det kan godt give mig sved på panden, også selvom det ikke er min hest og mig, der sidder på ryggen af den...
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Brug af bandager og/eller gamacher.

Post by Lea »

Jeg bruger ingenting ud fra den betragtining, at Tasha har klaret sig i 22 år med sine skæve ben uden at komme til skade. Jeg ville føle mig lidt dum, hvis jeg begyndte at bruge noget på hende.
Min tidligere hest trådte sig indimellem i ballen, så ham brugte jeg klokker til. Indimellem også gamasher, hvis vi skulle ud i meget ujævnt terræn - simpelthen for ikke at risikere, at han skrumlede for meget og kom til skade. Han var en skovl til at holde balancen :ehj: :-)
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Brug af bandager og/eller gamacher.

Post by HHansen »

Blackie bruger klokker på forbenene, fordi hun træder sig med bagbenene.

Så bruger hun også gamacher/strygelapper/bandager på bagbenene fordi hun sparker sig selv.. Og ja så bruger hun også gamacher/bandager på forbenene fordi hun har en ung pige som ejer :tudegrin:
Og der SKAL jo pyntes lidt. Der er ikke noget som et sæt fine nye gamacher i en fin farve - eller flotte bandager :tommelop:

Jeg tror ikke de hjælper på ret meget andet end beskyttelse mod slag/strygning (og dét er jo også godt nok), men sat rigtigt på mener jeg heller ikke krikken tager skade - hvis det var skadeligt var man nok holdt op med at bruge det på dyre konkurrenceheste :tudegrin:

Og så skal man ikke undervurdere "blæreeffekten" når man er ung pige på et sted med andre ryttere - så SKAL hesten da se godt ud med smart pynt på :hhansen:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Brug af bandager og/eller gamacher.

Post by Jillow »

Jeg bruger gamacher til Matti´s bagben og det er dem med velcro (staves nok forkert)

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Brug af bandager og/eller gamacher.

Post by Ane »

Jeg bruger ingenting..

Rivaldo har ikke sko på, så klokker er ikke nødvendige..

Generelt slår han sig heller ikke over sine ben - eller han har aldrig slået sig over egne ben ind til nu.

Jeg har det ikke så godt med gamacher og bandager. Jeg tror det var Ninie der engang skrev på HN om en artikel der viste at den varmeudvikling der er under alt bentøjet ikke er sund for hestenes sener.. jeg har lige for nyligt læst noget lignende et andet sted - kan bare ikke huske hvor.

Anyhow - der skal altså være meget tungtvejende grund til at jeg smækker benbeskyttelse på min hest.

Jeg red da i øvrigt jagt på en en hest to gange om ugen i flere måneder i Irland uden så meget som at se skyggen af en gamache.. den slags brugte man ikke - og nej - vi havde ingen skader.

:-) Ane
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Brug af bandager og/eller gamacher.

Post by Ane »

det var denne korte nyhed der fik mig til at tænke på at bandager/gamacher da så ikke kan være specielt sundt??

http://www.heste-nettet.dk/nyheder/2328/
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Brug af bandager og/eller gamacher.

Post by Lone Beck »

Gamacher/bandager er pynt, og så vidt jeg er orienteret kan de skade/svække hestens sener.

Det er hvad jeg har hørt fra fagfolk, og jeg bruger ingen af delene, men vil da overveje at give Skipper klokker på, hvis der bliver problemer med at han træder sig.

Forresten begriber jeg ikke at det ser godt ud med gamacher og klokker :ehj: Jeg kan til nød forstå at man finder 4 hvide bandager elegante, men gamacher og klokker? Jeg synes det ser kluntet og klodset ud.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Brug af bandager og/eller gamacher.

Post by stratego »

Jeg bruger strygere på Lisette, da hun går ret snævert bagtil og det skal så både beskytte for slag og få hende til at gå mindre snævert.

Jeg har aldrig været til bandager og synes det er pænt træls at se hesteannoncer med bandager, da det skjuler hestens underben og til dels overgangen til hoven.

Scarlet kan godt smede en smule når hun har gået med sine sko 6 uger, men det giver mig så også et fingerpeg om at hun går lidt for meget på forparten, så det er i sig selv et ret godt tegn.

Rider kun med den beskyttesle på hestens ben der er nødvendig. eller ingenting. Scarlet går uden noget.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Post Reply