Brug af bandager og/eller gamacher.

Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Brug af bandager og/eller gamacher.

Post by Jillow »

har til dato aldrig hørt at gamacher/bandager skulle ødelægge sener mv. :ehj: :ehj: Skulle da kun lige være hvis den 2benet dummer sig med at lægge den så løst at den går op og hesten falder i sin bandage..

Jeg fik afvide af fagfolk at jeg i genoptrænings fasen skulle bruge gamscher af god kvalitet til min hest´s bagben som netop skulle understøtte det svage led/ben og når det var genoptrænet kunne jeg efter behov undlade dem og alt efter hvad jeg lavede af øvelser med hende.. Så den hopper jeg altså ikke på at det skader... At så nogen bruger bandager pga. pyntesyge og det er så tjekket at gøre det er så en anden sag det giver jeg ikke en skid for...

Jeg bruger mine velcro (staves nok igen forkert) gamacher og ditto klokker når jeg finder behov for det, og det for at beskytte min hest og ikke for at skade hende, dog skal det så siges jeg bruger dem 50/50. alt efter hvad jeg laver med matti.

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

Brug af bandager og/eller gamacher.

Post by Mansemor »

Min har haft klokker på nogle gange, fordi han skulle lære at gå med først kiler på bagskoene og derefter eggbar foran. Klokkerne hjalp ham til at mærke, at skoen fyldte mere, så han ikke bare trådte den af med det samme. Nu har han lært det (såååådan da), så nu får han ikke klokker på mere.

Han har også fået gamacher på her i mudderperioden, når jeg har redet ham. Det havde jeg ellers aldrig troet, at jeg ville gøre, men han fik en seneskade i sommers ved at træde forkert, og han har fået eggbarsko på, som gør hans gang mere klodset fortil. De hjælper helt vildt godt på haltheden, som reelt er væk, men han har ikke nær den samme stabilitet og sikkerhed som før.

I dag red jeg ham dog uden gamacher. Jorden er tør nok nu, så længe jeg lige tænker mig om, hvor jeg beder ham gå, og han snublede også kun et par gange ganske, ganske let - ikke mere end de altid vil kunne i terræn. Især når de har travlt med at se efter alt andet, end hvor de sætter deres hove.. :ehj:

Men jeg bruger bandager og klokker udelukkende, når jeg føler, at det er nødvendigt for at undgå skader (eller alt for mange tabte sko). Ellers ville jeg netop være bange for at gøre hans ben for svage til at klare belastningen.

Jeg har selv en ankel, der blev ødelagt for nogle år siden og er blevet opereret, et ledbånd er fjernet osv. Kirurgen mener, jeg skal have sportstape eller bandage på, når jeg laver noget, der potentielt kan udløse et vrid på anklen (er det ikke stort set hele tiden... :brok: ), men jeg har aldrig noget på. Det styrker anklen mest muligt, men samtidigt løber jeg naturligvis også en risiko.

Skulle jeg ud i en helt særlig belastning, ville jeg overveje at følge hans råd. Tror jeg. :jillow:

(Manse har spat på højre bagben og har lige fået konstateret ringfod på venstre forben, derfor specialskoene - seneskaden skete på venstre bagben og har ikke givet problemer siden)
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Brug af bandager og/eller gamacher.

Post by Ane »

Vi ved at der bliver varmt inde under gamacher og bandager.. det mærker vi jo når vi tager dem af.

Mange er da også klar over at varme ben ikke er godt - derfor skyller vi ben når vi har redet..

Nedenstående citat er lidt "langhåret" - det er fra en patentansøgning på noget til at binde om hesteben som IKKE udvikler varme.. der står:

The second major cause of equine tendon and ligament injury is over heating of the tendon material which in turn arises out of the dynamic loading experienced as a horse gallops. Recent research carried out by veterinary science institutions has concluded and published such conclusions which state that the heat generated within the superficial and deep digital flexor tendons and the suspensory and check ligaments of the horses lower leg during exercise is a significant factor in causing the onset of injury to this said anatomy. The studies show that the constant dynamic loading on these tendons and ligaments while the horse gallops causes an accumulation of heat that can reach 45 DEG C. Collagen cells have viability only below a temperature of 42.5 DEG C. Any temperature at or above 42.5 DEG C will result in irreparable necrotic damage to the collagen cells of which the tendon tissue is comprised. By reducing this build-up of temperature in the tendon and ligament group while exercising, cell necrosis is reduced and consequently the risk of injury to this anatomy can be significantly reduced.

Horse trainers frequently use existing boots and bandages for the purpose of protecting the horses legs against traumatic injuries caused by a strike impact from a hard object, most often a strike impact from another of the horse's legs. However these conventional boots or bandages, because they entirely cover the tendons while exercising, heat insulate the horses tendons and ligaments and prevent the aforementioned exercise induced heat from escaping to the outside air. Figure 21 illustrates this problem where the heat transmits from the tendon core outward to the leg surface where it is blocked from further dissipation by the insulating effect of the conventional boot or bandage. Heat within the tendon core will then accumulate. Consequently the risk of heat injury to the tendons and ligaments is increased by the use of such heat insulating boots and bandages. The horse in nature is protected somewhat against such exercise induced heat build-up within the tendon and ligament cores, by the fact that as it gallops the cold air, passing unrestricted over the surfaces of the bare leg of the horse, takes with it a proportion of this said heat build up and thereby cools or reduces the core temperature of these tendons and ligaments. By using conventional boots and bandages this natural cooling method is lost.

Den korte oversættelse er: senerne bliver varme når hesten galloperer - hestens sener har ikke godt af varmen, og når vi putter ting om benene på hesten ødelægger vi den naturlige afkøling som vinden normalt giver..

Men jeg synes det er meget logisk. ;-)

Hele teksten er her: http://www.freepatentsonline.com/EP1449497.html

Ane
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Brug af bandager og/eller gamacher.

Post by Tigerbaby »

Men er det helt fuldstændig påvist at der feks er en sammenhæng mellem brugen af bandager etc og antallet af benskader hos heste i brug?

Det giver da ihvertfald stof til eftertanke, at noget man benytter i troen om at afhjælpe problemer, rent faktisk kan være med til at skabe dem..
Lone

Brug af bandager og/eller gamacher.

Post by Lone »

Jeg tror faktisk også at det er mere skadeligt end gavnligt, medmindre der er tale om en genoptræningssituation, hvor hesten ligesom mennesket kan have behov for lidt støtte i en kort periode.

Springgamacher kan jeg se en ide i, hvis hesten er tilbøjelig til at skade benene under sppringningen.

Vi har brugt både det ene og det andet i perioder, hvios hestene fx har haft tilbøjelighed til at stryge sig/smede, men det er jo bare dne rent mekaniske beskyttelse, der er tale om her og det er ok - men så skal man også tilrette brugen derefter.
Sådan nogle neoprennogle synes jeg er gode til forebyggelse af skader - og intet andet.
Ofte er det hele jo også et spørgsmål om skoningen - ved en bedre skoning holder hesten ofte op emd at stryge7smede/træde i ballen - det har jeg da ihvertfald oplevet mange gange.

I begyndelsen med Artig brugte vi neoprengamacher til hende - for det gjorde de på stutteriet, men efetrhånden holdt vi op.
jeg tror på, at en ung hest har bedre af at gå uden og derved bedre styrke senere og led - så når hun skal rides igen får hun ikke nogen på.
derimod kan det være at hun får nogle klokker, for hun træder så langt op under sig, så hun måske kan træde sig, indtil hendes balance bliver bedre

Pina har brugt klokker under ridning, fordi hun trådte sig - men det er faktisk mest når hun er for langtået.


(Øv hvor jeg savner at ride....)
Jobela
Posts: 5
Joined: Wed 16. May 2007 11:37

Brug af bandager og/eller gamacher.

Post by Jobela »

Hejsa strigler.

Der er generelt rigtig mange meninger om "dillerdaller" på hestens ben, men jeg tror godt vi kan blive enige om, at gamacher kun bør benyttes, såfremt hesten har et konkret behov for at have dem på.

Jeg selv har en hest med ikke mindre end 3 benproblemer.
Et: Han stryger sig på forbenene - det klares nemt med et par strygegamacher. Det er hverken pænt eller særlig elegant, men det er nødvendigt.
To: Han træder ustandseligt sine forsko af (gudskelov er min mor smed, men alligevel - det kan jo knibe lidt med tiden; også for mødre) hvorfor klokker er nødvendige. Her kan dem uden lukninger i gummi varmt anbefales. Eneste problem er, at de kan være svære at sætte på. Men det kan klares med lidt øvelse.
Tre: Hesten lider af "Dermatose" - på dansk er det noget med, at hans lyse hår (hvide sokker på bagbenene) ikke kan tåle store mængder sol - så taber han pelsen og får store sår, der ligner landkort. Rent praktisk ordnes det med bandager på bagbenene i sommerhalvåret - specielt når jeg rider.

SÅ alt i alt:
Det er en plage at lægge alt det udstyr på ham, når jeg skal ride, men hvis jeg undlader det kommer jeg hjem med en hest, a) mangler en forsko, b) har strøget sig på indersiden af kodeledene på forbenene og c) formentlig har mistet en del pels på bagbenene.

Derfor - vurder behovet. Hestens - ikke Jeres eget.

Med venlig hilsen Johanne
Post Reply