Kolik

Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Kolik

Post by HHansen »

Sara ringede i eftermiddags, hun var lige blevet ringet op fra stalden, Blackie lå ned og pustede...
Jeg ræsede selvfølgelig derud, og kunne konstatere at hesten ganske rigtig pustede meget, var apatisk og ikke ville æde. Ind imellem stillede hun sig op som om hun skulle tisse, men intet skete der.

Så måtte vi jo have fat i dyrlægen, vores egen var ikke at træffe, men Flemming Christiansen ville heldigvis komme ud.

Efter undersøgelse her og der, og armen i hende blev det diagnostiseret til vindkolik. Han sagde hun havde en del luft i maven, men ikke nogen forstoppelse heldigvis. Så noget smertestillende og beroligende, og så gik hun straks igang med at æde :tommelop:

Så nu skal jeg bare lige over til hende et par gange i aften. Jeg skal have nogle gulerødder med næste gang. Er der andet der er godt til sådan en kolik hest? Klid? Det er heldigvis 100 år siden jeg sidst har haft en kolikhest, så hvad ved jeg nu om den slags???
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
aribeth

Kolik

Post by aribeth »

Der er jo nogen der siger at Irish Mash er godt...

Stakkels Blackie, håber hun bliver helt frisk igen. :-) Men det lyder jo allerede godt.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Kolik

Post by annetteB »

Mash plejer at være godt. og VAND!
Cacao havde kolik forleden...fordi hans vandkop ikke fungerede pga frost i rørene (han står i den yderste udeboks) han havde derfor ædt al sit (tørre) mad og hø uden at kunne få vand til!

Giv Blackie et klap fra mig.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Lone

Kolik

Post by Lone »

MSh er rigtig godt.
Efter en kolik kan man give det som eneste foder i 4-5 dage og derefter fortsætte med en gang pr. dag i nogen tid.
Vi har givet Mash en-to gange pr. uge og især hvis det har været kolde og blæsende dage - det er jo varmt ved servering og de elsker det.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Kolik

Post by HHansen »

Hmm - min lokale foderpusher i Malling har ikke Irish Mash - og havde heller ikke nogen gulerødder :brok:
Og så gik min lortebil i stykker, så nu skal jeg ihvertfald ikke ud og køre resten af weekenden. Fik dog hentet 6 kg gulerødder hos Fakta, og tilset hesten - den så fin ud i dag. Så ingen mash til hende - måske Sara kan skaffe noget klid inden hun skal derover, det må også være godt.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Kolik

Post by Jillow »

Her d. 8 Feb. fik en af hestene kolik, plejer at komme hver aften ved 22 tiden og nat fodre men den aften havde den yngste af pensionærene taget vagten for mig.. Hun ringede promte til mig og sagde der var noget ragende galt.
Jeg kom derned og ganske rigtigt en hest med alle tegn på kolik.. Over i ridehuset med ham (kæmpe mule) og så gik jeg med ham i ca 1 times tid inden dr. dyr kom. Dr. dyr kom og hun undersøgte ham og fortalte hans blindtarm havde aflejret sig (hedder det vist)foruden en ordenlig omgang kolik og så var det olie/vand behandling og smertestillende. 1 times boks ro og så en gåtur igen på ca. 1 time og så 3 timers boks ro og s igen en times gå tur.. Var træt da jeg kom hjem kl. 0700 om morgenen.. [b:e6f0c2a142]Hans diæt var 8 dages hø/wrap og intet andet, derefter Mash kur i 4 uger og så ellers en loppefrøskalle kur på 3 mdr. det var hvad vores dr. dyr gav af recept.
[/b:e6f0c2a142] Han er på banen igen og har det fint.
Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
Post Reply