Lucerne godt til travheste?

tjjjaaa bare mig
Posts: 9
Joined: Sun 1. Jan 2006 23:07

Lucerne godt til travheste?

Post by tjjjaaa bare mig »

hejsa strigler jeg har lige købt en travhest og har fået at vide at man skal fodre med lucerne men hvilken slags vil i anbefale og hvorfor?
hilsen anita.
Jeanie

Post by Jeanie »

Det er vel godt til alle heste !! Traver som varmblod eller Belgier ??!!.. :roll:

Du kan købe flere varianter fra Dangrønt på Foderstoffen !!

Der står på sækkene hvor meget der skal tildeles i dagsrationener !

Venligs Jeanie
User avatar
Bente
Posts: 35
Joined: Thu 24. Nov 2005 21:48

Post by Bente »

Ja lucerne er faktisk rigtig godt til travheste, det er med til at give en god spytdannelse som kan være med til at forebygge mavesår.
Det kan erstatte en del af kornmængden og med den lange tyggetid, giver det også hesten en længere mæthedsfornemmelse.

Det har et højt calsium indhold samt en hel del E vitaminer, som jo er med til at beskytte cellemembranerne i musklerne mod mælkesyrens skadelige virkning under hård træning.

Jeg foretrækker lucerne helt uden noget; men de andre med olie, melasse er også fine at bruge hvis hesten hellere vil æde dem.
Jeg giver alle vores heste omkring 1 kg lucerne dagligt.
Hilsen
Bente
tjjjaaa bare mig
Posts: 9
Joined: Sun 1. Jan 2006 23:07

Post by tjjjaaa bare mig »

men har læst et sted på HN om en hest der døde af Dangrønt var det lucerne?
mvh anita
User avatar
Bente
Posts: 35
Joined: Thu 24. Nov 2005 21:48

Post by Bente »

[quote:0cee45bd02="tjjjaaa bare mig"]men har læst et sted på HN om en hest der døde af Dangrønt var det lucerne?
mvh anita[/quote:0cee45bd02]
Jeg har aldrig hørt om nogen hest skulle være død af lucerne, vi har selv brugt lucerne i omkring 10 år nu og har aldrig haft problemer med det.
Hilsen
tjjjaaa bare mig
Posts: 9
Joined: Sun 1. Jan 2006 23:07

Post by tjjjaaa bare mig »

det må ha været en urban legend el noget.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Nej, bare mig - det er IKKE en urban legend, at en (måske flere?) heste er døde efter at have spist et produkt fra Dangrønt. Så vidt jeg læser mig til i vedlagte link, drejer det sig om produktet Grønhø?

[url]http://www.sitecenter.dk/stutteridryad/hestddefterdangrnth/[/url]
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
tjjjaaa bare mig
Posts: 9
Joined: Sun 1. Jan 2006 23:07

Post by tjjjaaa bare mig »

hehe tager lige brillerne på og læser grønthø istedet for lucerne sorry!!!!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

ja, ja - HELT forkert var din erindring da ikke!? - det VAR da et eller andet grønt stads fra Dangrønt!!
:wink:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
tjjjaaa bare mig
Posts: 9
Joined: Sun 1. Jan 2006 23:07

Post by tjjjaaa bare mig »

nogen som kender til det?
Post Reply