Når man skal vælge hest

Post Reply
Lone

Når man skal vælge hest

Post by Lone »

Hvilken hest er den bedste - et tåbeligt spørgsmål på sin vis - for der er vel ingen heste, der bare passer ind i en beskrivelse.
Men er der nogen overhovedet, hvorom man kan sige, at de for det meste ( under forudsætning af...rigtig opvækst osv osv) passer til racebeskrivelsen?

Kan maN KØBE SIG EN 100% ROLIG HEST, FX, HVIS MAN KØBER DEN DET RIGTIGE STED - MED DE RIGTIGE FORHOLD? (øv - ikke med vilje)

Hvis jeg læser om Quarteren fx, så ville den jo være den perfekte hest til mange slags ridning for den almindelige rytter, hvis største ambition er at ride og have det godt sammen med dyret.
Men holder det stik?

Jeg kan også læse, at en oldenborger er rolig osv - men faktisk har jeg jo stødt på flere ret tændte af typen.

Kan man sige at en DV af den og den afstamning, som hovedregel vil rumme det og det?

Det interesserer mig selvfølgelig fordi, når jeg igen skal købe hest - så vil jeg købe den helt rigtige hest fra starten.
Den der rummer det jeg gerne vil have.
Ikke øvelser - men sind og vilje og det rigtige talent.

Og hvad vil jeg så have?
Jeg vil have en hest, der er villig og tålmodig. En hest der aldrig er bange for at være alene på ture med mig. En hest, der er supergod og udholdende i terræn og som også har evner til dressur og hyggespring.
En hest, som ikke er hysterisk, ikke er nervøs, ikke er flyvsk og som jeg kan ride allevegne og allesteder - og som har evnen til at knytte sig til sin ejer - og som samtidig ikke er kedelig, langsom og tung.

(Faktisk er jeg ude efter en slags postordrehest, som jeg bare kan bestille :lol: )

Hvad siger I - hvi8lken race, hvilken afstamning, hvilken type skal jeg kigge efter?
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Jeg kan godt se at tanken om en postordrehest er besnærende, men du kender vist godt svarene på dine spørgsmål (håber jeg) :lol:

Udfra din beskrivelse, ville jeg tidligere have foreslået dig at erhverve en islænder, for "sådan er de vist allesammen". Men nu er vi jo nogen, der har været til strigletræf med indlagt islænderstutteribesøg i det sønderjyske. og der fik vi da bl.a. lært, at også islændere kan være nogle skrappe sataner. =D>

Der findes masser af racebeskrivelser, der lever op til dine krav, men garanteret også masser af undtagelser uanset hvilken afstamning du vælger.

Men, ok, hvis du både vælger en bestemt afstamning, der er kendt for at give heste, der lever op til dine krav, OG et stutteri, der er kendt for at opdrætte heste med et godt hoved, så KAN du vel være heldig! :D
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

En islænder?!?

De er da nogle små stædige, hurtigtløbende sataner - er de ikke?
Og man kan da heller ikke beskylde dem for at kunne gå dressur?

[quote:1ba27f370b]Men, ok, hvis du både vælger en bestemt afstamning, der er kendt for at give heste, der lever op til dine krav, OG et stutteri, der er kendt for at opdrætte heste med et godt hoved, så KAN du vel være heldig! [/quote:1ba27f370b]

Jamen så fortæl mig dog hvilket?!

Og for at der ikke skal være tvivl: Jeg vil have en HEST - ikke en pony, eller et muldyr eller noget andet! Og den skal være BRUN eller sort!
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Post by Dorte Hansen »

Hvor gammel må den være maksimalt og minmalt....

Hvor meget arbejde vil du selv lægge i den?

Du kan jo sagtens købe en hest der kan og vil vil de ting du ønsker, men som du selv skal lægge det sidste arbejde i for at opnå det "perfekte" resultat.....

Jeg kender da en der lyder som en du kunne bruge, men den er "gammel", og har ikke været redet noget særligt i længe, og i princippet har den faktisk sin afstamning imod sig....
Lone

Post by Lone »

Jeg vil ikke have en gammel hest - igen!

Den skal vel være mellem 4 og 8 år .
Ridevant osv - men den behøver ikke at kunne andet end de grundlæggende ting. Men altså den RIGTIGE grundridning - ikke sådan en halvtilredet satan, der tror at schenkler enten er noget man skal bide i - eller bare ignorere..!!

Men hvordan er den du tænker på - bare for at høre det?

Det jeg vil købe er det rigtige sind og temperament -
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Jamen, jeg kender ikke de rette afstamninger og de rette avlere - det må der til gengæld være andre der gør - eller mener at gøre!

Personligt ville jeg da aldrig stole på den slags :D
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

Næææh, men man kan vel nok få nogle tips?

Men der er jo andre der tror på det - måske har de ret?!
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Post by Dorte Hansen »

Den er jo så for gammel...

Den er født i 95.
Det er en DV-hoppe.
Den er utrolig kælen, og rigtig rar.
den har faktisk papirer, efter nogen ret gode.
( Lancier og Landgraff, og på mødrene side er der en der hedder Ipsen eller noget)
Jeg aner intet om DV, men har ladet mig fortælle at det er ret gode navne at have i sine papirer...

Den er påbegyndt tilredet, men fik kun det grundlæggende på plads, før rytteren desværre måtte springe fra.

Har så vidt jeg ved ikke været redet i 3 år eller mere.

Min datter på 9, er helt vild med den, for den er altid den der først kommer hen for at hilse på når vi er der.

Og jeg er helt tryg ved at lade hende nusse den (på trods af jeg er lidt et pyllerhoved)

Det er svært at forklare, men den udstråler venlighed hvis du forstår hvad jeg mener.....

Den har været forsøgt ifolet en gang uden resultat, men det har senere kommet for dagens lys, at hingsten den var hos, aldrig har lavet et føl, så det er måske ham der er "fejl" ved....

Den har sommeren over gået sammen med en pinto-hingst (pony-mål), så den er måske ifolet.
Den bliver ihvertfald noget rundere, men det gør hans heste nu egentlig tit.........
Lone

Post by Lone »

Hm...
Hvad koster sådan en sag?

Gad vide hvordan den er at ride.

Hvornår blev den tilredet?

Hvorfor er den så ikke blevet redet siden? Af andre?
Hvor stor er den?
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Post by Dorte Hansen »

15.ooo,- men der er vist plads til lidt forhandling

Den er ikke vildt stor, jeg vil tro omkring 1,60-1,65..

Den er ikke blevet redet siden, da ham der har den er gammel, og ikke har haft nogen til at komme og ride......

Jo, nogen helt unge "tøser", men de har ikke fået lov at ride den, da den jo så kunne blive . hvilket ord skal man bruge? øjet, et jydsk ord.....
Den skulle nok blive ret god at ride, den prøvede så vidt jeg ved een gang på lidt krumspring, men ikke noget særligt.....

Skulle være dejlig at sidde på, med en "rund" gang.

Og den er brun....

Med meget udtryksfulde øjne.......
Post Reply