Vinterdeprimeret pony?

Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Vinterdeprimeret pony?

Post by HHansen »

Sara klager over at Blackie er anderledes.

I tirsdags ringede hun og var SIKKER på at hun var syg - hun så trist ud, stod og hang, og skrabede... Jeg piskede over i stalden, og fandt en normal hest, dog lidt mere afdæmpet end hun plejer. Men afgjort ikke med kolik som jeg ellers troede.

Mandag skiftede vi fra noget ikke ret vådt wrap til noget vådere. Hun kan godt lide det, og der er fint gang i maven. Pærerne er pæne og fugtige.

Vi antager hun drikker vand nok af vandkoppen nu, for hun er ikke interesseret når vi tilbyder en spand.

Og ædelysten er der ikke noget i vejen med.

Men Sara bliver ved med at klage - hesten SER trist ud synes hun. Og den skraber - men det har så vist sig kun at være når den står på staldgangen. Den uvane tror jeg personligt er kommet efter hun havde et sår på det ene forben som blev behandlet.

Nå, til sagen - kan sådan en pony mon være lidt vinterdeprimeret? De er på fold fra 8 - 14 hver dag. Og hun leger og løber meget på folden..

Eller kan det nye wrap gøre hende utilpas?
Eller får hun for lidt vand? (der er vand på folden også)

Eller - er hun bare blevet voksen og rolig lige pludselig?

Nogen der oplever skift i hestenes opførsel med årstiden? Vi har ikke set det her de tidligere vintre - der har hun dog nok været lidt mere SUR end om sommeren - det er hun ikke i år.

Sara er meget bekymret for hende... og det smitter mig :-?
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Vinterdeprimeret pony?

Post by MinnaN »

Jep, jeg har en hest som skifter humør om vinteren. Han blir til en sur, gnaven, gammel hest uden det store overskud, med mindre man er i skoven hele tiden. Han har det bedre når solen skinner, end når det er overskyet. Fugtigt og koldt vejr gør at han knirker og er mere stiv. Koldt og frostklart gør at han smider røven i vejret. Især når solen skinner!! :lol:

Men jo, jeg kender det. Det eneste der hjælper på Prinsegemalen er appelsiner, mandariner og clementiner. Eller det bilder jeg mig selv ind. :mrgreen:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Vinterdeprimeret pony?

Post by HHansen »

[quote:6529caa4a0="MinnaN"] Det eneste der hjælper på Prinsegemalen er appelsiner, mandariner og clementiner. Eller det bilder jeg mig selv ind. :mrgreen:[/quote:6529caa4a0]

Hey... jeg har 15 appelsiner jeg ikke ved hvad jeg skal bruge til - må teste om Blackie kan lide dem :mrgreen:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Vinterdeprimeret pony?

Post by Lone Beck »

Tjaeh, Madigans vintersurhed har jeg jo skrevet op ad døre og ned ad stolper om :ehj:

Men du kan jo ikke rigtig vide om det ER en vinterdepression, før hun evt. er blevet kvik igen til foråret - og slap igen til næste vinter :-?

Jeg synes du skal få taget en blodprøve, så dyrlægen kan tjekke, om hun mangler noget. Det kan ikke koste en formue, og det er da bedre end at gå og være bekymret.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Vinterdeprimeret pony?

Post by 99E »

Altså hvis vi andre kan være i råddent humør over vejret og manglen på lys og frisk luft - hvorfor skulle hestene så ikke synes, verden kan være noget møg?

Det synes jeg ikke, der er noget mærkeligt i.
Derudover er der jo det rent fysiske - hvis hesten har småskavanker, som påvirkes af kulden etc.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Vinterdeprimeret pony?

Post by stratego »

Nu her hvor vinterpelsen for alvor begynder at vokse, så er hestene gerne lidt mere dæmpede.

De bruger jo en masse energi på at sætte pels og ville prøve med lidt mere foder. Kører heten død hurtigt i ridningen ville jeg få dyrlægen tila t give en vitamininsprøjtning.

Så jeg ville ikke være bekymret, men blot se tiden an.

Her plejer perioden med sløvhed at være ca. 2-3 uger.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Jeanie

Vinterdeprimeret pony?

Post by Jeanie »

[quote:2710d2bd2e]De bruger jo en masse energi på at sætte pels og ville prøve med lidt mere foder. Kører heten død hurtigt i ridningen ville jeg få dyrlægen tila t give en vitamininsprøjtning. [/quote:2710d2bd2e]

:tommelop: ..Jeps præcis Britta !! Men hvis jeg lige må komme med et forsigtigt input / en ide.....så kunne det være at give Blackie et tilskud af B vitamner...det plejer at hjælpe.

Du kan inde på Travbanen Helle, købe Speed Exell fra TRM. Det indeholder alle de gode B vitaminer, og det har jeg sommetider suppleret med på Daisy Trick, som kan have samme tendens.....så sparer du også dyrlægen !!... :-D
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Vinterdeprimeret pony?

Post by HHansen »

Jeg skulle måske også lige sige at ridemæssigt virker hun overhovedet ikke død/trist!

Det er udelukkende noget med at Sara synes hun ser sløv ud når hun står i boksen eller på staldgangen. Jeg har selv set hende stå og sove i boksen midt på eftermiddagen...
Men det kan jo også være hun i virkeligheden bare først er faldet helt til i den nye stald nu - hun har stået der siden 1/8.

Tror måske også jeg skal investere i et vitamintilskud under alle omstændigheder når jeg nu tænker over det. Hun fodres med havre og "piller" som jeg ikke helt ved hvad er.. Og wrap.
Vil se på det vitamintilskud på fredag på travbanen. Har noget salvana vitamin stående, men tror det er for gammelt. Der er noget med sådan en pose max holder ½ år efter åbning, ikke?

Hvis Sara bliver ved med at hævde at hun er underlig, får vi dyrlægen ud og tage lidt blod om nogle uger.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Jeanie

Vinterdeprimeret pony?

Post by Jeanie »

[quote:e4846e8fdb]Hvis Sara bliver ved med at hævde at hun er underlig, får vi dyrlægen ud og tage lidt blod om nogle uger. [/quote:e4846e8fdb]

Sikkert en ok ide !!....Om ikke andet så har i da et rimeligt konkret Svar på jeres spørgsmål.


Jeg kunne selvfølgelig foreslå dig, at give hende lidt mere hø. :lol: ..men med risiko for at blive udråbt som hØeks...skal jeg straks trække mine udtaleser i mig, og hvad er skrevet i mit første forslag...hurtigt lige fortælle at det var ud fra egen erfaringer....jeg beklager..... :tudegrin: :tudegrin: :tudegrin:
Post Reply