Sæde i dressur.

Post Reply
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Sæde i dressur.

Post by Godzilla »

Jeg har ikke megen forstand på hvordan et korrekt sæde skal se ud, men dette ser ikke ud til at være særlig korekt.

[url=http://www.hauteecole.ru/images/photo/200605-22.jpg]billede[/url]

Kan nogen fortælle mig, hvordan manden får hesten til at gå så pænt, med et sæde som virker ret forkert?

Hvor meget betyder et korrekt sæde egentlig for hestens holdning mm.?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Sæde i dressur.

Post by Lone Beck »

[quote:1c81882b60]Kan nogen fortælle mig, hvordan manden får hesten til at gå så pænt, med et sæde som virker ret forkert? [/quote:1c81882b60]

Ikke jeg i hvert fald :mrgreen:

Men nu kan man jo heller ikke sammenligne det vi ser på billedet med "almindelig" dressur, hvor man med sæde og schenkler rider hesten frem til biddet.

Sædet er hjælper nr. 1 og et korrekt sæde er derfor også nødvendigt, hvis hesten skal rides til biddet (og ikke bare have knækket nakken). Vi er nogle, der skal kæmpe for at opnå et godt sæde, mens andre tilsyneladende bare sidder der :-?

Gutten på dit billede har rimeligvis lært hesten kunsterne fra jorden først - lært den nogle andre signaler, end i traditionel dressurridning, men jeg synes i øvrigt ikke hans sæde ser "forkert" ud.

Når hesten først sætter sig bagtil og løfter ryggen, VIL den holde hovedet "pænt". Samling kommer bagfra.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Sæde i dressur.

Post by MinnaN »

Jeg synes ikke at han sidder forkert. Manden rider uden sadel, måske en anelse foroverbøjet, rumpen skubbet let bagud med benene løftet for at nå hesten, men ellers så synes jeg, det ser pænt ud.

Hvis han havde forkert sæde, ville hesten ikke være samlet. Sæde og schenkler hører sammen, også fra jorden af.

Det ser lidt ud som når Prinsegemalen og jeg rider uden sadel. Hvilket vi gjorde tit. Sadel har jo knæstøtter og alt sådan noget gejl, der får rytteren til at få et godt knæslut selv på en spinkel hest.
Uden sadel er det lidt sværere med knæslut.

Lone Beck: Fortæl mig om det. Mine piger sidder der bare. Korrekt sæde, korrekt balance, korrekte schenkler. Det er bare snyd er det. :lol:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Sæde i dressur.

Post by stratego »

Hemmeligheden ved det billede er at han slet ikke bruger sit sæde men har lært hesten fra jorden, at når han berører den på bagbenet skal den løfte dem og når har rør lidt på rebet om halsen skal den løfte sig fortil.
Hvis du ser heste der løfter sig på den måde får du automatisk den bøjning du ser, så det er spil for galleriet og har ikke så meget med engelsk dressur at gøre.
Normalt skal hesten jo sætte sig bagtil for at komme bedre ind under sig, men denne hest gør lige det modsatte. Så ingen sædehjælp der.
Når hesten kommer bedre ind under sig så krummer den ryggen elelr som det også kaldes opbygger overlinjen.

mvh.
Britta, som aldrig ville være bekendt at sætte sådan et billede ind af min egen ridning
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Sæde i dressur.

Post by Godzilla »

Det vil altså sige, at hesten har lært det den kan fra jorden, så manden sidder der bare og dirigerer med forskellige tegn?

Han er ellers god til at hænge fast:

[img:a5a487eb74]http://www.hauteecole.ru/images/photo/200605-15.JPG[/img:a5a487eb74]
[img:a5a487eb74]http://www.hauteecole.ru/images/photo/le-26.jpg[/img:a5a487eb74]


Han ser unægtelig dygtig ud, men nogle steder virker hesten nærmest svajrygget, eller også ser jeg syner.

[img:a5a487eb74]http://www.hauteecole.ru/images/photo/200605-17.jpg[/img:a5a487eb74]
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Sæde i dressur.

Post by stratego »

Manden har først indlært øvelserne fra jorden og har så siden installeret knapperne når han kom op på hesten.
Knapperne er ikke aå meget anderledes end dem vi andre bruger, men vi har så forskellige syn på hvordan det skal se ud når det skal være de forskellige genre.

Men ingen tvivl om at manden er dygtig, men den manglende sætning bagtil i piaffen er forkert i mine øjne..

Det er dog dejligt at se en mand lege sådan med sin hest. Det tager år at komme så langt.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Post Reply