Grundridning

User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Grundridning

Post by MinnaN »

Jeg kom egentlig til at tænke på noget LoneB sagde i[i:cf4c0ac092] DV'er, for mange benskader [/i:cf4c0ac092]tråden.

Hun sagde ganske så klogt at grundridningen mangler hos mange ryttere, med skader til følge hos hesten.

Så var det jeg kom til at tænke lidt. For der er jo mange ryttere som mener deres grundridning er i orden. Men kanske konceptet grundridning varierer fra rytter til rytter, berider til berider, klub til blub? :ehh:

Hvad ER grundridning? Hvad siger bøgerne? Hvad siger vores erfaringer os? Hvad siger beriderne og andre hestemennesker? :ehh:

Ifølge mig så er grundridning:
Når man har check på de halve og hele parader,
kan mærke om hesten træder ind under sig,
er i stand til at øge tempi i alle 3/5 gangarter,
sidde ned i skridt, trav, galop,
er istand til at mærke balancen fra hestens krop i sin egen,
kan lave øvelser fra LC - LB
og en hel masse andet som bare ER til stede i ens underbevidsthed.

Det her er bare en opremsning af nogle af de kvaliteter, som jeg mener man bør besidde som rytter med grundridningen i orden.

Hvad mener I?
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Grundridning

Post by HHansen »

Jeg er som sådan ikke uenig i MinnaN's definition på grundridning....

Men jeg er meget langt fra overbevist om at det er den manglende grundridning der ødelægger hestene.

Jeg kender 100-vis af heste, som ikke kan eller som sjældent rides "korrekt" - og af disse er det ikke mange der har skader.

Men jeg vil gå med på teorien så langt som til at nogen former for ridning/brug af hesten vil kunne virke ødelæggende på den.

Men påstanden om at hesten ødelægges fordi rytteren ikke har grundridningen i orden - den tror jeg ikke på.
Det er min faste overbevisning at man i Danmark bare avler alt for mange LORTEheste som simpelthen ikke holder til daglig brug, og det uanset om de rides af en Anky-wannabe, en skovtursrytter eller af Andreas Helgstrand.

For mig er grundridning også at hesten kan gå frem når den bliver bedt om det, og også gå MERE frem når den bliver bedt om det, samt at den er smidig og kan bøjes til begge sider. Ideelt set skal den også kunne bære sig korrekt og træde godt ind under sig - men ikke alle heste kan det.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Grundridning

Post by Lone Beck »

Grundridning (hos rytteren) ifølge undertegnede er når man kan benytte de fremaddrivende, anholdende og sideførende hjælpere, uden at skulle tænke over hvordan.

Således mener jeg at grundridningen er gået helt galt hos de forfærdeligt mange piger, der hænger i tøjlerne.

Jeg vil tro, at man vil kunne afsløre om grundridningen hos rytteren er i orden ved denne simple øvelse: rid frem i luntetrav, rid ind i parade, rid frem i luntetrav, rid en cirkelvolte for hængende tøjler :ide:

Dygtigere ryttere kan nok bidrage med noget mere intelligent ;-)

Jeg tror en stor del af problemet med at heste saves i munden for at gå i holdning, skyldes dårligt uddannede dommere på klubplan - eller måske tør dommerne bare ikke straffe den slags ridning :ehh:

Hvis denne pseudodressur blev straffet behørigt fra de allerførste stævner, ville rytterne måske bestræbe sig på at lære at ride - og i hvert fald ville de da ikke forledes til at tro, at det var rigtigt ;-)

[quote:e9a11b9279]Men påstanden om at hesten ødelægges fordi rytteren ikke har grundridningen i orden - den tror jeg ikke på.
Det er min faste overbevisning at man i Danmark bare avler alt for mange LORTEheste som simpelthen ikke holder til daglig brug, og det uanset om de rides af en Anky-wannabe, en skovtursrytter eller af Andreas Helgstrand. [/quote:e9a11b9279]

Hm :ehh: Det er jeg ikke så overbevist om. Jeg tror mere på forkert behandling:

En hest fødes alt for tidligt på året, for at være salgsklar, når der er købere til føl først på efteråret, og kommer derved alt for lidt ud at røre sig de første, vigtige måneder.

Dét er der jo forsket i, og det giver en øget forekomst af ocd.

Derefter lever de fleste plage vel noget nær et idealliv med masser af foldtid, græs og grovfoder, indtil de pludselig placeres i en stald og sættes i arbejde.

Hvis de derefter både rides helt forkert og tilbringer næsten alle døgnets timer i en boks eller et spiltov, er der da lagt op til skader, synes jeg :ide:

Virkeligt dygtige ryttere træner jo helt anderledes. Deres heste kommer måske ikke på fold, men så kommer de i stedet i skridtemaskinen, og bliver også skridtet en tur hver dag - udover den alvorlige del af træningen.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
aribeth

Grundridning

Post by aribeth »

Jeg tror at en ting er at rytteren kan:
[quote:1f39f88bfd]rid frem i luntetrav, rid ind i parade, rid frem i luntetrav, rid en cirkelvolte for hængende tøjler [/quote:1f39f88bfd]
Men dette kan også gøres på en hest som ikke er ordentlig grundredet, og derfor ikke bruger sig selv rigtigt. (det er jo trods alt det vi i grove træk gør i western, men også der, skal hesten have en vis samling)

En anden ting er, at man som rytter er bevidst om at 80 % af al ridning er grundridning, grundridning og grundridning. Altså ingen middelsvære og svære øvelser hele tiden, men derimod, fremadsøgning, blødgøring og præcisionsarbejde.

De kan godt være en hest som ikke er grundredet kan udføre en galoppiuette, eller en omgang piaff, men spørgsmålet er om den holder i længden hvis man gør det 50% af tiden man rider, især hvis hesten mangler grundridning. En anden ting er, at alle disse øvelser bare er så meget nemmere at gøre når hesten har grundridningen i orden, (og når rytteren har, selvfølgelig.)

Det kan godt være det virker enormt kedeligt, og ikke særlig spændende når man "kun" skal ride grundridning, og alle de andre tæsker rundt i det de tror er passage og derfor tror jeg der er mange der "springer over" og derfor bare rider af lort, men for det utrænede øje ser det måske meget pænt ud.

Hilsen
Katrine
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Grundridning

Post by Lone Beck »

[quote:547cb305bc]Jeg tror at en ting er at rytteren kan:
[quote:547cb305bc]rid frem i luntetrav, rid ind i parade, rid frem i luntetrav, rid en cirkelvolte for hængende tøjler [/quote:547cb305bc]
Men dette kan også gøres på en hest som ikke er ordentlig grundredet, og derfor ikke bruger sig selv rigtigt. (det er jo trods alt det vi i grove træk gør i western, men også der, skal hesten have en vis samling) [/quote:547cb305bc]

Lige præcis!! Derfor er det netop en god øvelse til at vise om rytterens grundridning er på plads - det er så simpelt at en hest kun lige akkurat behøver været tilredet for at gøre det korrekt, hvis man bruger hjælperne rimeligt korrekt.

Og det er jo RYTTERENS grundridning vi snakker om her - ikke hestens.

[quote:547cb305bc]Det kan godt være det virker enormt kedeligt, og ikke særlig spændende når man "kun" skal ride grundridning, og alle de andre tæsker rundt i det de tror er passage og derfor tror jeg der er mange der "springer over" og derfor bare rider af lort, men for det utrænede øje ser det måske meget pænt ud. [/quote:547cb305bc]

Nemmerlig :mrgreen:
Og når hesten så tæskes rundt i "den højere skole" uden at være trænet til det, må det altså øge risikoen for skader. Jeg ville garanteret også komme til skade, hvis jeg gav mig til at slå flik-flak :roed: :lol:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Grundridning

Post by Lone Beck »

Mange vil jo have en hest, der er uddannet til i hvert fald LA, så de kan komme direkte ud og starte stævner.

Men hvis deres egen grundridning halter bagefter, kommer de jo til kort før eller siden, uanset hvor dygtig hesten er.

Man kan nok lære hurtigere ved at ride en veluddannet hest, men man kan ikke skyde genvej forbi grundridningen.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
aribeth

Grundridning

Post by aribeth »

[quote:8d4b6651f9]Og når hesten så tæskes rundt i "den højere skole" uden at være trænet til det, må det altså øge risikoen for skader. Jeg ville garanteret også komme til skade, hvis jeg gav mig til at slå flik-flak [/quote:8d4b6651f9]

Ja jeg ville sgu også få ondt hvis jeg skulle gøre det.

[quote:8d4b6651f9]Mange vil jo have en hest, der er uddannet til i hvert fald LA, så de kan komme direkte ud og starte stævner.

Men hvis deres egen grundridning halter bagefter, kommer de jo til kort før eller siden, uanset hvor dygtig hesten er.

Man kan nok lære hurtigere ved at ride en veluddannet hest, men man kan ikke skyde genvej forbi grundridningen. [/quote:8d4b6651f9]

Ja og det er de færreste der i bund og grund har brug for en hest der kan gå en LA for netop fordi deres grundridning er så lousy som den er, så vil de aldrig kunne få en ordentlig LA ud af dyret...

Men de selvsamme mennesker synes jeg ofte er dem der "praler" med at de er ved at lære deres hest passage, eller piaff eller galoppiuetter...

Hilsen
Katrine
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Grundridning

Post by MinnaN »

Men hvad er grundridning i jeres øjne?
Hvad kan en rytter når hun rider grundridning?

Jeg foretrækker helt klart en hest som kan forstå sin grundridning og som bruger sig hensigstmæssigt korrekt. Uden grundridning kan hest/rytter vil ikke komme længere end LA klasserne.
Eller kan de?

Har vi selv check på vores egen grundridning?
Jeg synes selv jeg halter, for jeg kan stadig ikke lave en nogenlunde ordentlig parade og jeg kan ikke mærke om Prinsegemalen står lige under mig i paraden. Det kan så være det er fordi han er rideskolehest, men jeg er ikke sikker.
Mine hænder flyver også lidt for meget og de ER hårde, men han er også hård i munden. Ond cirkel. :-(

Hvor ville jeg dog bare ønske at jeg havde ham for mig selv. *SUUUUK*
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Grundridning

Post by Lone Beck »

Jeg synes næsten ikke jeg kan forklare min holdning anderledes end jeg allerede har gjort:

[quote:e9c91668bf]Grundridning (hos rytteren) ifølge undertegnede er når man kan benytte de fremaddrivende, anholdende og sideførende hjælpere, uden at skulle tænke over hvordan. [/quote:e9c91668bf]

Man skal kunne øge og sænke tempoet i alle tre gangarter, parere og dreje hesten uden at skulle tænke over hvordan eller kæmpe for det. Eller uden at det kan ses, hvad du gør, kunne man også sige :ehh:

Alt derudover er bare finpudsning/videreudvikling :ide:

Kan man ikke det grundlæggende, kan man heller ikke ride en hest til biddet. Man kan måske nok bøje nakken på den - det er jo nemt - men hesten er ikke under hjælperne.

En hest, der går til biddet, føles ikke hård i munden. Når hesten er til biddet, føles det hele ufatteligt let: De signaler du skal give hesten, for at få den korrekte reaktion er mikroskopiske.

Det er svært at opnå på en gammel, stiv, hårdmundet rideskolehest. Til gengæld kan du ride stort set enhver hest, hvis først du har fået taget på sådan et "håbløst tilfælde".
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Grundridning

Post by MinnaN »

Jeg er blevet blind. :anonym:

Og ja, Prinsegemalen og jeg har haft Ankymomenter, som jeg kalder dem. Lethed i tøjlen, lethed i munden, lethed i gangarterne og smukt knejsende hest. I ca. 5 minutter, for så er vi færdige begge to. :lol:

Men du kommer sgu ikke sovende til det. :tudegrin: Grundridningen SKAL være i orden og du SKAL tage igennem på ham de første par gange, når det gælder paraderne. Derefter er det "nemt", synes jeg. :lol:

Det er nu meget rart at vide at ens syn på grundridning ikke fejler noget.

LoneB: Takker for rosen. :roed:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Post Reply