KVÆG-mineraler til HESTE ???

aribeth

KVÆG-mineraler til HESTE ???

Post by aribeth »

og hvis der så er vækstfremmende midler i det kalvehalløj så er der da en glimrende grundt til HELT at boykotte det skidt og så kun spise sine egne heste som ikke har fået det så :-)

Hilsen
Katrine
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

KVÆG-mineraler til HESTE ???

Post by KatieKat »

Det var dog en skrækkelig tanke Katrine. Jeg kan godt lide kød og vil helst ikke vælge mellem at undvære kød og at spise mine heste...
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
aribeth

KVÆG-mineraler til HESTE ???

Post by aribeth »

Jamen du skal også kun boykotte det oksekød der er blevet fodret med det der grimme kalvenoget, og så kan du bare spise hest i stedet for... det smager også MEGET bedre :-)

Hilsen
Katrine
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

KVÆG-mineraler til HESTE ???

Post by KatieKat »

Ja, det er der noget om.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Jeanie

KVÆG-mineraler til HESTE ???

Post by Jeanie »

Så kom svaret endeligt !!

[quote:16d1b8a73b]Undskyld, jeg ikke har svaret dig før - din mail var kommet for langt ned i rækken.

Grunden til at mange bruger kvægmineraler til heste er, at disse er billigere end blandingerne til heste.

Der er visse forskelle i indhold:

I kvægmineraler mgl: B-vitamin, K-vitamin, folinsyre, biotin og jern

Der er overskud af: Mangan, jod og cobolt

Kvægmineraler er således ikke afstemt til at dække hestens behov - både mangler og overdosering vil give forskellige forstyrrelser i vækst, immunsystem, reproduktion m.m. - det er for omfattende, at komme ind på betydningen af mgl/overskud af de enkelte vit. og min.

Jeg kan ikke anbefale, at bruge kvægmineraler til heste, hvis man vil sikre sig en sund og velfungerende hest - også på lang sigt.

Du er velkommen til at vende tilbage, hvis du har brug hjælp en anden gang - så skal jeg prøve at være lidt hurtigere.

mvh

Merete[/quote:16d1b8a73b]

Det er så hvad den af mig såkaldte ekspert siger om kvægmineraler, som mange ynder at bruge til deres heste !!

Venligst Jeanie
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

KVÆG-mineraler til HESTE ???

Post by Lone Beck »

Fint nok. Jeg fortsætter nu også med salvimin grøn indtil videre.

Jeg gad nu vide, om kvægmineral trods alt er bedre end for lidt eller ingen hestemineraler :ehh:

Jeg læste lige inde på HN, at der var en eller anden, der hævdede at rigtig mange avlere m.v. sparer på vitaminerne. Det ville de måske ikke gøre, hvis de var billigere... :ehj:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

KVÆG-mineraler til HESTE ???

Post by annetteB »

Har også selv i mellemtiden forhørt mig hos KFK.
Men det er da rart, at vi nu er ENIGE om, at der ikke er anden forskel på heste- og kvæg- mineralblandinger end dem, der tydeligt fremgår af varedeklarationen!
;-)

Det ville faneme osse undre mig mere end almindeligt, hvis ikke man skulle deklarere (og SELV fandt interesse i at deklarere), at en mineralblanding tillige indeholdt fx. VÆKSTFREMMENDE HORMONER!??!?!
:-o
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Jeanie

KVÆG-mineraler til HESTE ???

Post by Jeanie »

Jamen har i læst det hele eller kun de to synlige linier !!??
Det fremgår tydelig, at det IKKE anbefales at bruge Kvægmineraler til hest.....

Engang til så i fuld format !!!!!

[b:71ac69d9de]Undskyld, jeg ikke har svaret dig før - din mail var kommet for langt ned i rækken.

Grunden til at mange bruger kvægmineraler til heste er, at disse er billigere end blandingerne til heste.

Der er visse forskelle i indhold:

I kvægmineraler mgl: B-vitamin, K-vitamin, folinsyre, biotin og jern

Der er overskud af: Mangan, jod og cobolt

Kvægmineraler er således ikke afstemt til at dække hestens behov - både mangler og overdosering vil give forskellige forstyrrelser i vækst, immunsystem, reproduktion m.m. - det er for omfattende, at komme ind på betydningen af mgl/overskud af de enkelte vit. og min.

Jeg kan ikke anbefale, at bruge kvægmineraler til heste, hvis man vil sikre sig en sund og velfungerende hest - også på lang sigt.

Du er velkommen til at vende tilbage, hvis du har brug hjælp en anden gang - så skal jeg prøve at være lidt hurtigere.

mvh

Merete[/b:71ac69d9de]
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

KVÆG-mineraler til HESTE ???

Post by 99E »

Jo, men disse forskelle fremgår jo netop af varedeklerationen.

Og så er der et limme MEN til heste-mineraler:
Det er sågu helle rikke alle DEM, der passer i foderplanen.
For eksempel kan jeg nævne Racing Mineral, som Grønhøj Rideklub holder op med at fodre med så snart det sdidste er brugt - fordi der mangler ZINK.

Om en given mineralblanding passer til heste afhænger ikke bare af, om der er en HEST på sækken.
Det afhænger udelukkende af, hvad hestene ellers fodrer med.
En hel del blandinger er lavet til at passe ind i en foderplan med masser af korn, alt for lidt hø og rigeligt halm. JEG fodrer "omvendt": Intet korn til Sorcha, kun lidt til Pieton, roepiller + hø i meget store mængder, næsten intet halm.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

KVÆG-mineraler til HESTE ???

Post by annetteB »

[quote:5b87a6e318]Jamen har i læst det hele eller kun de to synlige linier !!??
Det fremgår tydelig, at det IKKE anbefales at bruge Kvægmineraler til hest.....[/quote:5b87a6e318]


Ja, da - har læst det hele.
der er med andre ord nøjagtig de forskelle på komin og travo som fremgår af varedeklarationerne, som kokjo lagde ud i første indlæg i tråden. og ikke andre.

der er ingen forbud fra nogen former for direktorater imod at bruge det - og der er SLET ikke nogen udeklarerede vækstfremmende hormoner i.

Som 99E meget rigtigt skriver, så er der jo OGSÅ forskelle på hestemineralblandingerne?? På somme og visse af dem, er forskellene endog STØRRE end på komin/travo eksemplet.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply