Parat til terræn

Post Reply
Lone

Parat til terræn

Post by Lone »

Hvornår er en hest I jeres øjne klar til at komme i terræn - sammen med en anden hest - og hvornår alene?

Hvad skal hesten kunne - og hvornår anser I den for at være styrbar?
Hvad er styrbar?

Og udover det - hvornår rider I så rent faktisk hesten i terrænnet? :mrgreen:
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Parat til terræn

Post by Lone Beck »

Det kommer jo altsammen an på både hestene, terrænet og rytteren :mrgreen:

Hvis førerhesten er MEGET stabil og terrænet "ufarligt" (= uden trafik af betydning), mener jeg egentlig at en unghest kan komme med så snart den affinder sig med at have en rytter på ryggen.

Det gjorde vi jo med både Skipper og Dengsen sidste sommer, da de kun var ryttervante og ikke spor styrbare. Men vi kan også ride ad vores egen grusvej over til en lille skov. Hvis vi endelig skulle møde en bil, kører den langsomt - og vi kan ride ud på en mark. Derudover var Madigan jo FØRERhoppen, så de fulgte trygt i hælene på hende.

Jeg ville først ride ud alene på en unghest, når den er absolut styrbar, dvs. kan startes, drejes og fremfor alt standses uden tøven. Desuden ville jeg først ride den i trafik, når den er gjort trafikvant med en stabil førerhest.

[quote:ce8db59f18]Og udover det - hvornår rider I så rent faktisk hesten i terrænnet?[/quote:ce8db59f18]

Hvad mener du? :ehh:

Man rider vel i terrænet når man har lyst :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Parat til terræn

Post by Lone »

Årh der er jo ofte ganske stor forskel på ideal og virkelighed.

Jeg vil virkelig gerne kunne ride Artig ud alene - men det må vel vente til hun er lidt mere voksen.....
Indtil da må Pina agere førerhest.

jeg tror faktisk at jeg mener at hesten er styrbar, når den kan rides til biddet og samles. Før det er den bare ridbar.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Parat til terræn

Post by annetteB »

[quote:1db7c1dfb0]Hvis førerhesten er MEGET stabil og terrænet "ufarligt" (= uden trafik af betydning), mener jeg egentlig at en unghest kan komme med så snart den affinder sig med at have en rytter på ryggen. [/quote:1db7c1dfb0]

Hørt.
- og når man ikke råder over en ridebane, er det forresten noget nær den eneste måde man kan få sin hest tilredet på, overhovedet!
;-)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Trine (Faxa)
Posts: 39
Joined: Thu 28. Sep 2006 10:28

Parat til terræn

Post by Trine (Faxa) »

Hmmm, det kommer vel lidt an på chaufførens mod :mrgreen:

Jeg har præsteret at ride en 3-årig anglo-araber hingst i terræn 4. gang jeg sad på nakken af den - vel at mærke alene i terræn. Turen gik af grusvej forbi avlshopperne, op i en lille skov og samme vej tilbage. Det tog ca. 15 min. INGEN problemer! Dog var jeg tæt på at skulle til at udføre hjertemassage på min chef da han så mig og Gypsi komme skridtene ude på vejen forbi hans have mens han slog græs. :lolskilt:

Min egen hoppe varede det 2 år før den fik lov til at forlade matriklen!!! Begge heste er vel at mærke avlet samme sted så det har åbenbart ikke den vilde indflydelse :ehh:

Generelt går jeg dog ind for at man relativt hurtigt alliere sig med en flink førehest og så daffer derud af. Hammer god måde at få lidt grundkondi og styrke i unghesten uden at bekymre sig om for mange hjørner (ellers er træer rigtig gode at lære dem at dreje om - "Sving når du bliver bedt ellers :mur: (hest der render panden imod et træ - hvis nogen skulle være i tvivl ;-) )...

Trine (Faxa)
Post Reply