En plag(e)

Post Reply
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

En plag(e)

Post by Lone Beck »

Jeg har nu haft Morgana i seks uger, og hun er altså en pudsig plag :ehj:

"Den bider med den ene ende og sparker med den anden" kunne man have sagt om hende i starten, men det ville ikke være helt rigtigt - hun sparkede sgu med alle fire :smaek:

Man skulle ikke røre ved hendes hals og hendes ben, og man skulle især ikke røre ved hendes man og mankam. Man måtte gerne strigle hende forsigtigt med en blød børste, men ikke med en hård :duel:

Hun var nysgerrig og kontaktsøgende, men samtidig konstant "aggressiv". Så snart hun havde snappet efter mig, blev hun dog forskrækket, selv om jeg ikke gjorde hende noget, så jeg blev enig med mig selv om at hun bare "spillede smart" og skræmte sig selv mere end mig. Ergo ignorerede jeg fuldstændig hendes skaberi, og det virkede faktisk forbløffende fint :ide:

I løbet af et par uger kunne jeg strigle hende med både bløde og hårde børster, rede hendes man ud og klappe hende - forsigtigt!! - på halsen :mrgreen: Hun nyder det ligefrem :ok:

Det sidste par uger har vi først og fremmest øvet løft af ben. Det er hun enormt hysterisk overfor. Bagbenene kan jeg kun løfte med et reb om koden :ehj: To gange forsøgte jeg med hånden, begge gange sparkede hun. Jeg klappede hende sådan én, og siden har hun nægtet at løfte baghovene med mindre jeg bruger snoren. men, ok, det går fint nok med snoren, så det er godt nok indtil videre :lol:

Forbenene løfter hun enormt hidsigt, så for en uge siden begyndte jeg at træne "gi' pote" med hende ligesom med Fie. Så faldt 10'øren, og nu løfter hun forben på nydeligste vis, uanset om jeg løfter dem forfra eller fra siden :tommelop:

Hun er meget kærlig en stor del af tiden og vil gerne nusse, men lige pludselig ryger ørerne ned ad nakken og hun slår med hovedet, eller snapper måske ligefrem efter mig.

Hun er sgu en hård banen :lol:

Nerver har hun ikke mange af. Når de to andre bliver bange for et eller andet (som regel indbildt), er hun helt kold, selv om hun jo egentlig burde følge de gamle :ehh:

Faktisk lader Fie og Skipper hende tit tage føringen. F.eks. skal hun både gå først ind og ud af stalden.

Hun skal nok blive god, for hun lærer lynhurtigt. Men om hun nogen sinde slipper helt af med sin "attitude", er ikke godt at vide. Jeg synes egentlig bedre og bedre om hende :ok:

(Om ikke andet så er jeg sgu helt vild med hendes hals :lol: se lige den hals!!:

[img:26c45bc2fc]http://i14.photobucket.com/albums/a310/LoneBeck/121006morganaskridt.jpg[/img:26c45bc2fc]

Har I andre oplevet 1 års plage, der var så stride? Jeg har ikke, og jeg har ellers kendt rigtig mange :ehj:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

En plag(e)

Post by Lone »

Åh jo da - Athene var da nøjagtig lige så slem, da hun først kom over sin generthed. :elsk: :elsk:
Hun var faktisk herre-styg! Athene har nu aldrig rigtig bidt -kun lidt - og ikke sparket - men hun var virkelig styg at trække med - kunne stejle og gøre ved og mosede bare afsted - gerne henover én.
Det holdt hun så op med, med lidt intensiv træning i hvem der bestemte -

Og sindssygt modig - det er hun stadig - hun er ikke bange for noget som helst!
Det er da bare fordi de har selvtillid! :sejr:


Athene kan osse give pote :elsk: - vi blev inspireret af dig
:-D
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

En plag(e)

Post by MinnaN »

Har hun ikke været i hænder før hun kom hen til dig?
Er det ikke fordi hun er preteenager? :lol:
Hun er godt nok lækker, bortset fra det.

Synes at de plage som er ude hos os er lige så stride som jeres damer. De har bare ikke en skid respekt for mennesker. Mosler, stejler, bukker, bider, sparker og hiver som en gal i træktovet.

Jeg har en gang trukket med sådan en skiderik af en hingsteplag, hvor jeg blev udsat for hele ovenstående badulje.
Jeg blev ret gal og satte ham grundigt på plads. Hele øverste etage roterede på den lille. :lol:
Og han havde været i hænder, men i ved: Neeeeejjjj, et nuttet lille føllebasse som bare MÅ ALT for sin menneskemor. Det er SÅÅÅ sjovt, når han napper lidt i bukserne eller nusler i håret eller han laver badutspring som lille føllebølle, når man trækker med ham.
Nogen mennesker skulle aldrig have lov til at have heste eller have lov til at opdrage føl/plage/ungheste.

Jeg selv indbefattet, for det er for stort et ansvar at præge sådanne nogle små skønne skabninger.
For de ER jo søde som bølleføl, belastende men kære som plage og uendeligt grænseoverskridende på en charmerende måde som ungheste. :lol:

Respekt for jer som vil opdrage og lære plage og unge heste at være velopdragne, stabile og flinke heste. :klap:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

En plag(e)

Post by Lone Beck »

Hende her går ganske pænt i snor og står også pænt, når hun er bundet :ok:

Til gengæld bider og sparker hun altså for et godt ord :smaek: Eller det gjorde hun.

Jeg er meget enig i at det skyldes en god portion selvtillid - kombineret med at hun ikke har fået noget modspil. Hun har IKKE været nævneværdigt i hænder, før jeg købte hende :tommelned: Jeg har en lille mistanke om, at hun nok har haft held til at skræmme nogle mennesker med sin opførsel...

Jeg synes hoppeplage plejer at være meget nemme at opdrage (hvor det kan være svært at bevare tålmodigheden overfor de værste af hingstene), men Morgana forbedrer sig jo også hurtigt. Det er bare udgangspunktet, der er rimeligt stygt :ehj:

[quote:6dbeb463fe]Neeeeejjjj, et nuttet lille føllebasse som bare MÅ ALT for sin menneskemor. Det er SÅÅÅ sjovt, når han napper lidt i bukserne eller nusler i håret eller han laver badutspring som lille føllebølle, når man trækker med ham.
Nogen mennesker skulle aldrig have lov til at have heste eller have lov til at opdrage føl/plage/ungheste. [/quote:6dbeb463fe]

Jeg er ganske enig. MEN nogle hingsteplage bliver faktisk så stygge selv om de ellers har fået en udmærket opdragelse. Når hormonerne raser KAN de bare ikke styre sig :ehj: Jeg har haft en enkelt hingsteplag, der virkelig var utålelig (selv om han samtidig var fantastisk kærlig). Han blev kastreret allerede da han var 10 måneder, og så var der ikke mere pjat med ham :ondgrin:

[quote:6dbeb463fe]Athene kan osse give pote - vi blev inspireret af dig [/quote:6dbeb463fe]
Fedt :-D Har i det ikke også sjovt med det? ;-)

Morgana har i øvrigt næsten ikke fået vinterpels endnu (fuldblodssind og -skind :ehj: ), så det sidste par nætter har hun haft et dækken på. Hun gloede noget første gang hun fik det på. Drejede hovedet - først til den ene side og brummede til dækkenet - så til den anden side med mere brummen. Men allerede aftenen efter vrinskede og puffede hun, da jeg gik ind til Skipper og gav ham dækken på: Hun ville også have tøj på. Hun ELSKER sit dækken :lol:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply