DV'er. Mange benskader?

Kokjo

DV'er. Mange benskader?

Post by Kokjo »

Det er klart min vurdering og observationer at JA de DV´er er bare disponerede for benskader. Mange DV-ejere der har krydset min vej har haft problemer, og jeg har ingen respekt for den "race"

Der findes smukke eksemplarer med de proportioner jeg kan lide (og tror på), men gud hvor er der langt imellem dem.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

DV'er. Mange benskader?

Post by MinnaN »

Kokjo: Sådan har jeg det også. De få DV'er jeg har mødt som er ordentlige i eksteriør har været få. Dvs jeg har lært at de skal være fra den gang jeg var "lille".

Jeg foretrækker desuden "tunge" heste, såsom frederiksborgere, oldenborgere og friesere. Med et laaaaaangt øjekast til shires og tinkere.
Desværre er det sådan at hvis man vil starte stævner, er man næsten nødsaget til at have en DV'er eller hestemateriale i samme stil, da dommeren ikke værdiger en et øje, hvis du starter på noget "tungere".

Jeg har set World Cup stævnerne i dressur (tak for Eurosport) og de heste er da godt nok noget spinkle, i forhold til tidligere tiders dressurheste. Jeg ville være bange for at sætte mig op på dem. Alene af den grund at de ville knække sammen under min vægt. :lol:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

DV'er. Mange benskader?

Post by Lone Beck »

Rolig nu, Minna: Både frederiksborg- og oldenborgracen er leveringsdygtig i individer som kan begå sig på en dressurbane - også på højt plan :ok:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

DV'er. Mange benskader?

Post by MinnaN »

Jeg lød vist liiidt bitter. :lol:

Og jeg ved det godt. Jeg har ikke turdet gå ind på frederiksborgavlersiden, fordi det kunne være jeg fandt en vallak/hingst/hoppe som bare sagde "KØB MIG". :lol:

Jeg er bare faldet for frederiksborgheste. De er altså skønne. :elsk:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

DV'er. Mange benskader?

Post by Lone Beck »

Jamen, du skal skam ikke tabe modet fordi du er til freder. De HAR jo vist, at de kan være med på højt plan.

Det dér med at man absolut skal have en dv'er for at kunne starte dressur, er jeg overbevist om, er en skrøne - med det lille forbehold, at dv'er som regel har bedre bevægelser end mange andre racer (og her tænker jeg IKKE på freder og oldenborgere - du kan sagtens finde sådan én, der har lige så gode bevægelser).

Gode bevægelser SKAL udløse højere karakterer. Det kan man bryde sig om eller lade være, men reglementet siger altså, at der ikke kun skal ses på øvelsens udførelse, men også på kvaliteten af gangarterne.

Derfor vil de fleste dv'ere få en bedre karakter for en ringe udført 10 meter volte end de fleste fjordheste/tinkere/travere m.fl.

Man kan vel være fræk og påstå, at folk absolut vil have gangmaskiner for at kompensere for deres egen utilstrækkelighed som ryttere - men man kan også bare acceptere, at de små marginaler tæller :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

DV'er. Mange benskader?

Post by annetteB »

[quote:51e4ccc33f]Jeg har set World Cup stævnerne i dressur (tak for Eurosport) og de heste er da godt nok noget spinkle, i forhold til tidligere tiders dressurheste. Jeg ville være bange for at sætte mig op på dem. Alene af den grund at de ville knække sammen under min vægt. [/quote:51e4ccc33f]


Arh, prøv at se på Lis Hartels Jubilee - Hun var da heller ikke just en sværvægter at se på!!?
- men selvfølgelig, hvis vi med "tidligere tider" mener RIDDERTIDEN eller lign, så kan jeg naturligvis godt følge dig!
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

DV'er. Mange benskader?

Post by MinnaN »

Nej, jeg mener for bare 15 - 20 år siden. Martzog og hans efterfølger Revel var da ikke klejn i det. Der var da masse foran og bagtil, hvor springerne var elegante og lidt mere lette i det.
Ikke at dressurhestene var klodsede, de var bare mere muskuløse. Når de lavede passage og piaffe var det med betydelig mere schwung og indundertræden end det jeg ser i dag.

Dog var Next Milton en stor dreng, hvis I kan huske ham? Utrolig smuk hvid springhest med charisma der nåede ud over kameraet.

Det var da gældende for alle dressur hestene. Men de sidste 10 år er hestene blevet mere spinkle i det. Synes jeg, men det kan bare være at jeg måler op mod de "gyldne minder". ;-)
Nåh ja, det vil ikke være første gang jeg tager fejl. :-)
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

DV'er. Mange benskader?

Post by Lone Beck »

Ja, hvis du husker Marzog som stor og kraftig, så er dine minder da ret forgyldte :lol:

Han var en spinkel, feminin vallak, der netop satte de traditionelle kraftfulde dressurheste til vægs med lethed og elegance :ok:

Herligt at BEGGE typer heste kan gøre sig gældende, synes jeg :ide:

Der er sgu så mange skrøner om at dommerne ikke kan lide dit og dat, og dømmer derefter. De kan f.eks. ikke lide skimler, har jeg hørt. Og se bare Matiné :mrgreen:

Sandheden er, at kraftige heste med kraftfulde bevægelser har bedre evner for nogle øvelser end de spinkle, lette heste - og vice versa :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

DV'er. Mange benskader?

Post by MinnaN »

Jeg så lige billeder af mig selv som teenager. Det er MIG der er spinkel i forhold til hestene og så er alting jo bredt og stort. :lol:

Desuden så er jeg sikkert også miljøskadet af Prinsegemalen. Alt er unægteligt spinkelt ved siden af ham, med mindre det er Gimli og hans dejlige damer. :lol:

Men jeg synes nu stadig at de fleste dressurheste er noget spinkle i det.
Schenklerne hænger jo under maven på dem.
Andre end mig der synes at piaff og passage har mistet schwung, opadgående og indundertræden?
Og at changementerne er blevet grimme med schenklerne hængende oppe ved underlaget?
Jeg synes ikke jeg kan se minimale hjælpere, tværtom. :ehj:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

DV'er. Mange benskader?

Post by Lone Beck »

[quote:80d31d6292]Andre end mig der synes at piaff og passage har mistet schwung, opadgående og indundertræden?[/quote:80d31d6292]

Så har du ikke set Matiné piaffe :dans:

Men mange af dem er sgu da en jammer at se på. Det er jeg enig med dig i.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply