DV'er. Mange benskader?

User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

DV'er. Mange benskader?

Post by MinnaN »

Dette indlæg er ikke ment som en helvedes svada vedrørende DV'er og avlere. Jeg synes at DV'en har et lige så stort potentiale som alle andre heste racer. Jeg er blot nysgerrig og søger at bekræfte/afkræfte min egen teori vedrørende DV'ere og deres benskader.
Men det er blot hvad jeg har observeret igennem en tidsperiode på ca. 5 år.

Det jeg har observeret er at der er ret mange DV'er som får benskader som unge heste eller har et spinkelt fundament med benskader til følge.
Hvorfor avler man på heste med et spinkelt fundament eller heste som er disponerede for benskader? Når vi nu ved at uden et godt solidt fundament, så holder hesten ikke længe?

Hvad jeg baserer det på:
Vi har to unge DV'ere ude hos os. De er begge under 10 år. De står begge med benskader, hvor af den ene er kronisk. Meget spinkle koder, piber og ben i det hele taget. De er begge ejerheste og ikke rideskoleheste.
IH, hvor er de bare kønne damer at se på. Feminint udtryk, du er bare ikke i tvivl om at de er hopper. Med stort H!

Derudover har der været en del (ca. 10) unge og gamle (over 10 år) DV'ere forbi rideskolen. Som alle har forladt rideskolen igen med benskader i piber, koder og haseled.
De har alle været på prøve med 1 times ridning om dagen med øvede ryttere og spring 2 timer om måneden. Dog ikke spring hvis de har været under 6 år gamle.

På HN synes jeg at der er mange benskader på DV'erne i deres Røgt og Pleje forum.

Er det bare mig som lægger mere i mine observationer? Eller er der noget om snakken?
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

DV'er. Mange benskader?

Post by HHansen »

Uha nu kan jeg lige hive en af mine kæpheste frem :smaek:

JA jeg synes også der er for mange DV'er (eller skal vi bare sige varmblods/sportsheste) med benskader.

Og JA jeg synes at hestekvaliteten er for nedafgående. Kender snart ikke nogen der IKKE har haft en hest der som alt for ung fik seneskader eller slidgigt eller andet grimt, som gjorde at de ikke kunne rides mere.

Og en hel del af årsagen mener jeg skal findes i at ALT for mange mennesker finder det OK at avle på deres skadede hopper. :brok: :smaek:

Det kan da GODT være at hoppen ikke har ondt og derfor godt kan få et lille sødt føl.. Og det kan også godt være at skaden ikke er arvelig - fordi den stakkels hoppe jo har fået den fordi den blev brugt forkert...
Men den dårlige holdbarhed er vel arvelig!

Men hvis en varmblodshoppe der er avlet til at være ridehest, ikke kan holde til at være det - er det så fordi den er brugt forkert, eller fordi den er avlet forkert?
Det er vel ingen sag at avle heste der kan holde til at være fold-dekorationer.

Så hvis folk nu ville holde op med at få et føl på yndlingshoppen når den ikke kan rides mere pga dårlige ben - og istedet få slagtet krikken (eller beholde den som fold-dekoration) så kunne det være at vi havde bedre hestemateriale.
Og hvis man også var hårdere til at kassere dårlige føl og ungheste hos avler - og ikke sælge dem videre til lille Lise som efter 4 år opdager at den ikke kan holde - så var der igen også de færre dårlige gener til avlen.

Men det ER selvfølgelig et spørgsmål om hvad vi mener heste skal bruges til. Jeg mener det er ridedyr, og det er derfor vi har en af slagsen. Og det skal den kunne holde til.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

DV'er. Mange benskader?

Post by gukuvi »

Jeg vil give dig fuldstændig ret , hvis en hest ikke kan holde til at blive redet må der stilles spørgsmål om hvorfor.

Er det en foldskade er det jo ikke arveligt, men er hesten brækket ned på grund af at den er brugt, sååå.

Jeg synes der er en tendens til at ligeså snart der er en sprække ja så skal der puttes et føl i den, for det er så hygge ligt og så kan man selv beholde. Go´daw du, de gør det jo ikke.

Vi lever i en præstationstid og det går ud over dyrene.

I disse dage kører der en masse om udstillingsarabere, da der har været en episode med en handler der har tævet en treårs hoppe bag kulisserne.

Alle påstår de elsker deres heste, men hvor meget holder det til i det lange løb, hvis man har ambitioner?

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

DV'er. Mange benskader?

Post by Lone Beck »

DV er nok også den mest udbredte race på ridecentre, hvor hestene kommer for lidt på fold og måske oven i købet rides "uhensigtsmæssigt", når den endelig rides :ide:

(Tænk på alle de skrækkelige tøser, der ikke har tid til at lære at ride og i stedet saver hesten ned og forlanger alverdens svære øvelser af den. Lige nøjagtig de tøser er jo også dem, der absolut skal have en hest efter Blue Hors don dit eller dat :ond: )
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

DV'er. Mange benskader?

Post by annetteB »

Jeg tror SLET ikke, at man tager fejl, når man mener at beskader er overrepræsenterede blandt varmblodshestene/sportshestene - om man så kalder dem DV'er eller andet.

Men om de er SÅ overrepræsenterede, som det umiddelbart kan synes, er jeg ikke sikker på - for hvad SAMMENLIGNER egentlig vi med???
Hvor mange ANDRE slags heste er der reelt i ridesporten??

På LOR er der blandt de "store heste" 1 gammeldags knabstrupper, 1 traver og 1 svær kørehestelignende oldenborger....men 21 varmblodsheste med eller uden krone og bølge.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

DV'er. Mange benskader?

Post by gukuvi »

ja, og hvad er dansk varmblod? Alt muligt sammenblandet.

Vores første araberhoppe bedækkede vi med Margo xx og i vores uvidenhed troede vi så, vi lavede en angloaraber, men nej, de kom med hele svineriet og skulle brændemærke ham med DV brændemærke !

V i ville ikke lægge navn til en DV på de papirer så det blev aldrig aktuelt.

Så når alt kommer til alt så er de fleste racer nok involveret i den kedelige statistik.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
koontz
Posts: 3
Joined: Tue 19. Sep 2006 21:34

DV'er. Mange benskader?

Post by koontz »

Hej Gunni

Jeg tror at grunden til at de ville brandmærke den med DV og ikke angloaraber, er det ikke at Mago xx ikke er kået i angloaraber?

Om det kun er DV der har mange benskader, det tror jeg ikke. Jeg har også set en del andre racer med mange benskader... Men jeg syntes at der er del heste som har problemer med OCD :graed: og det syntes jeg da er trist. Jeg har lige fået rgt. min 6 mdr. gammel frederiksborg hingst, og han havde OCD i bagbenet og skal nu opr. Dyrelægen siger at denne OCD er ikke kommet af slag, men er arvelig :graed:

Stine
Trine (Faxa)
Posts: 39
Joined: Thu 28. Sep 2006 10:28

DV'er. Mange benskader?

Post by Trine (Faxa) »

Jeg tror man er nød til at gribe tingene lidt anderledes an, hvis man vil danne sig et reelt overblik over om DV/Varmblod er rigere repræsenteret mht. benskader end andre racer.

Følgende er man vel som minimum nød til at vide:
- hvor mange heste er der i DK
- hvad bruges de til (spring, dressur, skovtur, løb, avl, foldbumser)
- hvilken afstamning har disse heste (alternativt hvilken blanding)
- hvor gamle er de
- hvilken fodring/ridning har de været igennem og hvor tidligt blev de tilredet
- har de haft fold/boksskader (ulykker)

Og der er sikkert 50 andre ting der kunne være relevante for at danne et totalt billede, hvorefter man så kan regne procenter ud.

Personligt så tror jeg måske også, at det afhænger af om folk kalder det en skade hvis de i en handelsundersøgelse opdager at hesten har mus/spat/ringfod osv. - eller om det først kaldes en skade den dag hesten er reelt halt. Min erfaring er nemlig at dette er meget forskelligt :-?

Mange DV/Varmblodsheste er igennem røntgen "i tide og utide" hvorimod en blandingspony til hyggeridning sjældent tjekkes - den KAN jo ligeså vel som førstnævnte være smækfuld af fejl...

I den forbindelse kan man også indvende at mange begyndere/urutinerede IKKE kan mærke hvis deres hest er uren - hvorfor de selvfølgelig rider videre på deres "rengående og sunde" hest. I mange tilfælde har de heller ikke et øvet øje til at holde øje fra jorden.

De fleste sportsheste derimod står opstaldet og ses af uddannede beriddere ugentligt - og DE skal nok råbe op hvis der er noget i vejen! Ofte er deres ejere også mere observante omkring småændringer i hestens gang/adfærd (nogle gange kammer det så over i hysteri hvor man "ser" hesten halt :stum: ).

Men men men...alt dette er jo bare gisninger for uden er dybdegående undersøgelse så KAN vi ikke vide om DV/Varmblod er mere udsatte procentvis end alle andre.....


Trine (Faxa)
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

DV'er. Mange benskader?

Post by MinnaN »

Som sagt, det er mine observationer over ca 5 år med det hestemateriale (ca. 20 heste) jeg havde til rådighed. Derudover hvad jeg har set og læst på HN.
De heste jeg observerede på min rideskole er med krone og bølge på røven og med papirer.

Det jeg lagde mærke til var deres spinkle fundament og skader til følge.
Derudover synes jeg at der er rigtig mange DV'ere under 15 der har et spinkelt fundament.

Men ja, rent statistisk kan mine observationer ikke bruges til noget, da jeg skal have et hestemateriale på mere end 30 heste og en testgruppe på samme antal ved siden af som den gyldne standard.
Men jeg vil have lov til at undre mig over mine observationer og eventuelt få folk til at tænke sig om.

Men ja, der skal tages hensyn til alder, foder, antal af DV'ere i DK, uheld med mere.

Men jeg synes stadig at det er underligt at DV'ere er overrepræsenteret i ulykkesstatistikken.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

DV'er. Mange benskader?

Post by Lone Beck »

[quote:51f98a8580]Det jeg lagde mærke til var deres spinkle fundament og skader til følge. [/quote:51f98a8580]

Der er vel også al mulig grund til at forvente, at meget store heste med spinkle ben og vinklede haser er mere udsatte for benskader :ide:

Men DV's avlsmål er vel også at benene skal være "passende føre" eller hvad dælen det nu hedder, når de skal passe til hestens krop :ehh: Tror jeg da nok...
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply