DV'er. Mange benskader?

Trine (Faxa)
Posts: 39
Joined: Thu 28. Sep 2006 10:28

DV'er. Mange benskader?

Post by Trine (Faxa) »

Man kan så undre sig over at de "spinkle dressurheste fra Eurosport" netop har BEVIST at de kan holde til topsport med de både fysiske og psykiske krav dette indebærer ;-) ...

Hestene igennem de sidste 10-15 år er såmænd ikke blevet så meget anderledes - lidt længere ben, men det er nu også langtfra alle der har modelben. Som Lone rigtigt siger så var Marzog bestemt ikke kraftigt bygget, ligesom Rembrandt, Jubilee og flere andre heller ikke var det.

Jeg tror nærmere man skal ind og kigge på hvorfor de private rideheste med kun en ejer, som bliver passet i hoved og r.. ikke kan holde længere end de gør - og det gælder ALLE racer! Jeg tror det har meget med for DV´s vedkommende at gøre med DSA, egnethedstester, championater og "krav der skal overholdes" (såsom LA som 5-års, M som 6-års osv). De fleste "dødelige" ryttere får faktisk redet deres hest i smadder fordi de er nød til at træne uforholdsmæssigt meget mere end en uddannet beridder for at nå samme mål. Ofte er hesten også af en lidt ringere kvalitet og omgangen med den lidt mere uproffesionel på nogle områder. En beridder vil typisk ride en 5-års hest i 20-25 min dagligt hvor en privat-rytter vil ride det dobbelte - det giver jo i sig selv et unødigt slid på hesten. Ofte laver beridderen jo heller ikke så mange "fejl" som privatrytteren - så alt i alt forstår jeg såmænd godt hvorfor der er forskel i levealderen på de proffesionelle og privates heste.

I de maaaaange år jeg har passet heste fuldtids (he he læs mindst 12 timer dagligt ;-)) har jeg kun været ude for 2 heste som brød ned pga. riderelaterede skader. En var så overdrevet overbygget at den ikke KUNNE løfte forparten tilstrækkeligt til at ligge vægten korrekt om på bagbenene og gik som følge deraf ned med slidskader i begge forben. Den anden pådrog sig gang på gang skader på dragterne af forhovene idet den simpelthen trådte sig selv så kraftigt at både den ene og den anden slags klokker røg af H til - sammen med skoen og dele af hoven :stum:

Selvfølgelig har der været andre heste som har haft skader - men hvor ændrede beslag, fodring, krav i ridningen osv har kunnet få dem til at holde igen.

Trine (Faxa)
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

DV'er. Mange benskader?

Post by Lone Beck »

[quote:a6e6406950] De fleste "dødelige" ryttere får faktisk redet deres hest i smadder fordi de er nød til at træne uforholdsmæssigt meget mere end en uddannet beridder for at nå samme mål.[/quote:a6e6406950]

Intelligent betragtning :ok:

Læg dertil, at mange af disse ambitiøse privatryttere faktisk ikke har grundridningen i orden og derfor fristes til at tvinge hesten op i en holdning, der slet ikke hænger sammen med samlingsgraden :ide:

Bare se på nogle klubstævner rundt omkring. Hestene holdes benhårdt i holdning (som regel under/bag biddet), mens de mangler mindst 20-30 cm i overtrædning og er stive som brædder :tommelned:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

DV'er. Mange benskader?

Post by MinnaN »

Det kan godt være de er stive som brædder og mangler overtrædning, men de vinder over os som hellere vil have overtrædning og smidige heste. Men hestene er som regel "gangmaskiner", og så ser dommeren ikke andet.

Jeg selv rider kun LC2, på Prins, men selv der vil jeg hellere have fremdaddrift og overtrædning end stiv hest og holdning.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Trine (Faxa)
Posts: 39
Joined: Thu 28. Sep 2006 10:28

DV'er. Mange benskader?

Post by Trine (Faxa) »

Lone - ja, ja vi nordjyder er skam ikke så DÅHME som vi til tider giver udtryk for :tudegrin:

Du har HELT ret i den manglende grundridning - og jeg græmmes også når jeg ser heste til stævner gå med nakken i GP stilling og bagbenene i "jeg er lige tilredet" stilling...Ligesom MinnaN vil jeg 1000 gange hellere se en hest som står lidt åbent fortil - men som til gengæld svarer korrekt frem, og arbejder med igennem HELE kroppen.

Men ak og ve - de dyyyyygtige dressurdommere har tilsyneladende ikke samme smag som vi herinde :prik:

Trine (Faxa)
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

DV'er. Mange benskader?

Post by Lone Beck »

[quote:8c025458dd]Men ak og ve - de dyyyyygtige dressurdommere har tilsyneladende ikke samme smag som vi herinde [/quote:8c025458dd]

Der FINDES velsagtens dygtige dressurdommere, men det er nok primært på højere plan, og da er skaden jo sket :ehj:

Men måske vi skal diskutere videre i Minnas nye tråd (jaja, hun venter sig - vi må bære over med denne trang til at starte nye tråde ;-) )
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply