Anbefal et fuldfoder

Lone

Anbefal et fuldfoder

Post by Lone »

Næ - hæ,hæ!
Fatter iøvrigt ikke, at jeg aldrig har taget mig sammen til at køre til Thomasminde - det er jo lige om hjørnet!

Men nu sker det - snart........
Kokjo

Anbefal et fuldfoder

Post by Kokjo »

Jeg er jo fan af roepiller, det er ingen hemmelighed. Det må være nemt for dig at finde dem billige dernede. Når jeg siger billige mener jeg 1 kr/kg.

Du ved sikkert allerede at roepiller er eminente til ældre heste, ponyer (også dem der er for tykke), og også til ungheste og minsanten avlshopper...

Jeg fodrer mine hopper med wrap ad lib. - Roepiller (3 kg tørvægt pr. hest) og vit/min.
Hingsten får wrap ad lib. - 2 kg roepiller (tør vægt), havre og vit/min.

Jeg ved godt du ikke gider blande, det er også irriterende, men jeg ville forenkle fodringen, for jeg tror ikke du kan tilgodese alles behov 100% med et fuldfoder. Du løber eks ind i et problem når din hoppe har folet og hun skal malke. Så får hun alligevel brug for ekstra vit/min.

Jeg oplever at mine aldrig rigtigt er sultne. Hopperne (de går i løsdrift) har store kasser til wrap ude, når jeg fodrer giver jeg wrap i først og hælder bare roemassen over høet. De enes fint om det, og det præcise indtag er ikke så væsentligt, da roepiller ligger på grænsen til et grovfoder. Og alligevel indeholder det samme energi (tungt fordøjeligt) som havre.

Når jeg bløder piller op så driver jeg lige vit/min i spanden inden vandet hældes i, nemt og hurtigt.

Jeg ville klart bruge det som et grundfoder. Den unge hoppe er nok den eneste du må kræse lidt ekstra om når hun har folet.
Lone

Anbefal et fuldfoder

Post by Lone »

Jeg kan desværre ikke købe billigere roepiller end andre steder - men nok det der affaldsprodukt - kosetter, men det vil jeg ikek fodre emd.

Jeg er nu gået over til Tjørnehøj Mølles Müsliblandinger, som jeg har brugt for år tilbage.
Artig får Breeder og de andre får Team.
Derudover får de alle Betfor ( roesnitter) og Lucerne - og så naturligvis hø.
Så blande gør jeg stadig lidt - men det hele er da noget mere forenklet i forhold til før, hvor jeg blandede 6 forskellige emner.....
Thomasminde
Posts: 4
Joined: Wed 7. Dec 2005 04:58

Anbefal et fuldfoder

Post by Thomasminde »

Det var dog ærgerligt, at du aldrig nåede at kigge forbi, inden du bestemte dig. Jeg har ellers et rigtig godt nyt produkt fra Videbæk, der kunne have været noget for dig.

Med venlig hilsen
Thomasminde
Forhandler af foder og plejemidler på Lolland-Falster
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Anbefal et fuldfoder

Post by Lone Beck »

Videbæk müsli proppede jeg i Dengsen i perioden op til og efter hendes foling sidste år (lille Kicki :graed: ). Hun blev pludseligt radmager - eller også var jeg bare ikke opmærksom nok pga. vinterpelsen :ehh:

Men i hvert fald begyndte jeg at give hende videbæk müsli - som er billigt, og hun blev pæn i løbet af bare en måned på trods af at hun jo samtidig begyndte at producere mælk :-o

Jeg tjekkede sidenhen foderet i Foderplan Hest, og krikken var angiveligt ikke dækket ind med noget som helst med den mængde som producenten anbefalede - men pæn blev hun altså :ehh:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply