Bidløs trense

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Bidløs trense

Post by 99E »

Jeg må indrømme, at min hest så udmærket er i stand til at ignorere sådan en "bidløs trense"-tingest med flade læderremme.
:møgkrikke:
:roed:

Til gengæld *er* den lettere at "håndtere" for "almindelige ryttere" (ligesom en sidepull), hvor både en bosal og en mekanisk hackamore kan være lidt tricky.

Men jeg "spiser" helle rikke de (efterhånden gamle) mantraer fra Dr. Robert Cook om at hesten er ved at blive kvalt af biddet, hvis den skummer om munden og at det i det hele taget er det ondeste dyrplageri ikke at have "en metalfri hest".
Og en korrekt monteret mekanisk hackamore sidder helle rikke, som Naturhesten skriver, på den bløde del af hestens mule.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Bidløs trense

Post by Lea »

Det endte med, at jeg købte et hjul: http://www.heste-nettet.dk/lodge/48638/billeder/433035/ Jeg kan ikke finde ud af at lægge billeder herind, men det kan ses påmonteret trunten i linket.

Det fungerer vildt godt! :tommelop:
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Bidløs trense

Post by Jillow »

Har selv redet med hackamore engang og syntes den er extrem dum... Har man som jeg en hest som er lydig på tøjlen så skal man nok ride med noget andet bidløst.. Jeg har ikke redet Matti med hackamoren selv om jeg har en liggende [b:2abfbf3420](som er til salg)[/b:2abfbf3420]. Jeg er personligt modstander af for meget af de forskellige optømninger der findes til heste da jeg syntes mange rytter "misbruger" dem eller med mine ord [color=brown:2abfbf3420]fejl rider[/color:2abfbf3420] sin hest, (kan man ikke skrive sådan??? :ehj: )...

Skal så heller ikke gøre andre til fejl ryttere, har selv redet med forskellige ekstra hjælpere engang..

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Bidløs trense

Post by CXEC »

Lea, forklar venligst ;-) Jeg kan se mulen på billedet og hun ser glad ud, men hvorledes anvendes det?

Overvejer lidt om jeg skal finde alternativ til bid til Puttedyret.... eller måske bare en anden bid type? Skal det være et andet bid har jeg bare ingen pejling på hvilken slags for der er SÅ mange og lige så mange meninger om hvad der er det rette.... TSK TSK TSK Det jeg har til hende er et pinchless todelt bid 12,5 cm.... men det virker som om hun kunne trænge til noget andet? Eller bilder jeg mig det ind? :ehj:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Bidløs trense

Post by Lea »

Céleste, jeg skal prøve. Når man tager i tøjlen, trækker man skråt bagud/opad (for man sidder jo højere oppe end hestens mund :ide:). Så drejer hjulet, så remmen over næsen og kæden under hagen strammes. Giver det mening? Jeg tror, det hjælper at kigge på billedet imens.

Kæden under hagen kan skiftes ud med en læderrem eller polstres, hvis man gerne vil have noget blidere.

Jeg bruger kun meget let kontakt til tøjlen. Tasha er meget "fintfølende". Dog slukker hun indimellem og bliver åndssvag. Så er jeg glad for, at jeg ikke rider med bid, for så har jeg indimellem ret godt fat - og det ville gøre rigtig av, hvis jeg red med bid. Jeg synes, at hjulet fungerer rigtig godt i begge situationer (rolig vs. hys).

Hvis du gerne vil prøve et andet bid, kunne tredelt være en mulighed. Nogen heste går bedre med det. Selv bruger jeg tredelt, hvis jeg rider med bid (hvad jeg ikke har gjort siden i sommers engang...)
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Bidløs trense

Post by CXEC »

-Hov, glemte helt at se om du havde svaret Lea! FY! Nå ja, tredelt er overvejet! Måske skullej jeg investere i det?

Hmm, hvor fandt du det med hjulet? Har aldrig set det før, gad vide om jeg kunne bruge det på Xeniamusen?
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Bidløs trense

Post by Lea »

Hjulet købte jeg i Calles Dyrerige i Aalborg på tilbud - gav 150 kr. Normalt koster det vist 7-800! :-o
Faktisk har jeg overvejet at gå tilbage til biddet i en periode. Tasha er blevet ret hysterisk at ride, så for at udelukke årsager, får hjulet lige en pause...
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Bidløs trense

Post by CXEC »

Jamen dog?

Callesdyrerige kommer jeg nok ikke liiiige forbi sådan med det første... SUK! ar aldrig set dem andre steder... 7-800 wildt....
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
monikaj
Posts: 1
Joined: Mon 5. Mar 2007 14:06

Bidløs trense

Post by monikaj »

Læste lige indlægene om emnet og havde lyst til at komme med en kommentar.
Jeg har købt en (hysterisk) araberkrydsning for 2 år siden og der var ikke rigtig noget der ville fungere i f.t. hovedtøj. Den blev komplet opkørt med bid i munden og overreagerede voldsomt. Jeg red den derfor i en grime i en periode, hvilket fungerede noget bedre. Derfor gik jeg på jagt efter det "rigtige" bidløse hovedtøj. Sidepull fungerede ligesom en grime, sad bare tættere på. Dvs man kan stoppe og dreje ved at tage hånden (langt) ud til siden. OK, sådan set. Den med krydsningen under hagen er mere smart at se på og min hest forstod lige med det samme at omsætte signalerne. De findes i 2 udgaver: den hvor nakkestykket er ud i et og den delte, hvor krydsremmen sidder for sig selv. Sidstnævnte er "skarpere". Bosal kunne jeg ikke få til at fungere optimalt da jeg ikke har adgang til en westerntræner.
Hackamore skal man ikke tage fejl af. Den er godt nok bidløs men kræver meget rutine. Det er faktisk muligt at brække næsen på en hest med den. Jeg har set en rytter "vælte en hest bagover" med sådan en.

I sidste ende er det en smagssag og man er nok desværre nødt til selv at prøve sig frem.
Håber det lykkes......
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Bidløs trense

Post by CXEC »

Indtil videre er jeg ikke kommet længere. Jeg overvejer at skifte bid, kort og godt. Det gør os ikke bidløse, men det kunne være det ændrede på tingene for den bette dame?
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply