Bidløs trense

Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Bidløs trense

Post by Lea »

Jeg har kigget lidt på bidløse trenser, og det er mit indtryk, at der er to "hovedmodeller" (hvis vi ser bort fra ridekapsuner, sidepulls og alt det dér): en med krydsede remme under hovedet og en, som vel egentlig bare er en tætsiddende grime-agtig ting.

Hvad er smartest? Øs ud af jeres erfaringer udi det alternative! (Niiinie og Miiiikkel - hjælp! :bed: )
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Bidløs trense

Post by HHansen »

Der hvor jeg underviser har vi elevheste der går med bidløse trenser - idet hestene ikke er synderlig begejstrede for begyndernes urolige hænder.

Vi har begge typer af den bidløse - og ja jeg synes faktisk de fungerer nøjagtig lige godt - eller lige skidt. Det sidste har jeg med fordi det altså ikke er ALLE heste der går supergodt med bidløs. En af dem vi har bliver lidt stiv at ride på med den bidløse, han skyder skulderen og går hvor det passer ham. Ved godt det er en rytterfejl - men prøv at få en 9 årig begynder til at holde en 148 cm 22 år gammel pony med egen vilje, ude på hovslaget vha benene :ehj:
Nå - de ville heller ikke kunne med trense på så det er jo en anden snak :mrgreen:

Men altså - jeg synes ikke der er den store forskel på de to typer.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Bidløs trense

Post by 99E »

Af de to?
Jeg har ingen anelse, synes ikke nogen af dem er specielt interessante.

Det første, du skal tænke over er:
Hvad skal du ride med den?
Dressur med let kontakt på tøjlen?
Skovture/spring med løse tøjler?
Western? I så fald: Stævner?

Bosal og ridegrimer virker lagt fra som trensebiddet - de er svære at bøje hesten af i, rider man med dem og kræver bøjning skal bøjningen komme fra sæde/schenkler.
Lidt ligesom når man rider med bid med hævestangseffekt.
Ingen af dem er egnet til "begynderdressur" - men begge er efter min mening framragende til springning, riden rundt i skoven og på stranden og på vejen - EFTER man har fået et kort kursus i, hvordan de bruges (herunder: hvordan man stopper!).
Fx virker et bagudrettet træk i højre tøjle IKKE "bare af sig selv" drejende til højre.

Sidepulls og "bidløse trenser" rider man noget mere med som man rider med et trensebid - bagudrettet træk i højre tøjle leder hesten til højre.
Sidepulls har ofte et nylonreb hen over næsen - det er IKKE velegnet til kontakt på tøjlen!
Nogle af de bidløse trenser har et bredt, fladt lædernæsebånd - i så fald kan man ride med kontakt på tøjlen. LET kontakt.

Vil man ride dressur på hesten uden bid og have flest muligt muligheder vil jeg faktisk anbefale en ridekapsun.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Bidløs trense

Post by 99E »

Hov, jeg glemte noget - hvorfor de to ikke er interessante - for mig.

Jeg har en enkelt gang prøvet den dersens med krydset under "hagen" på hesten.
Jeg syntes, den var før "død" at arbejde med - den gav ikke hurtigt nok efter og min hest reagerede ikke specielt positivt på den.

Det kan så godt være, det lidt er fordi jeg er vandt til at arbejde med tynge, glatte nylonreb, der flytter sig når man beder dem om det - både som reb og som tøjler.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Bidløs trense

Post by Lea »

Hvad så med en hackamore? Jeg har indtryk af, at man der har bedre mulighed for at 'nødbremse'?

Det er til turridning for løse tøjler.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Bidløs trense

Post by 99E »

Hackamore:
Som med bosal/rebridegrime: Ikke mulighed for at bøje hesten for tøjlen.
Man kan heller ikke nødvendigvis være sikker på, bagudrettet træk = drej.

Til turridning for løse tøjler ville jeg personligt foretrække rebridegrime eller bosal. En westerntræner kan lære dig, hvordan man stopper - inklusive nødbremse.

Men det er i sidste ende et spørgsmål om smag og behag.

Hvorfor vil du ride bidløst?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Bidløs trense

Post by Lea »

Argh, en helt ny gren indenfor "at-gøre-det-rigtige-for-sig-selv-og-sin-hest-så-begge-parter-trives-optimalt-selv-om-hestens-velbefindende-selvfølgelig-altid har-førsteprioritet"-junglen. Det er sgu da hårdt at være hesteejer! :traet:

:lol:

Hvis bagudrettet træk ikke drejer, hvad gør så?

Tasha bryder sig ikke om, at man har kontakt til biddet (hun spænder, når man samler tøjlerne op), så jeg rider altid for løse tøjler alligevel. Derfor tænkte jeg, at jeg ligesågodt kunne prøve uden bid, så hun var fri for det, når jeg nu næsten ikke bruger det.

Jeg så inde på distanceforeningens hjemmeside, at man gerne må starte uden bid, men så skal det være hackamore af sikkerhedshensyn. Derfor tænkte jeg, at der var lidt mere nødbremse i en hackamore end i fx en rebgrime?
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Bidløs trense

Post by 99E »

Næh, det der med hackamore vs. andre bidløse optømninger er bare fordi distancerytterfolket (DRF) er nogle fjolser, der ikke ved, hvordan det der med at stoppe hesten virker...
:ras: :stum:

Hvis bagudrettet træk ikke drejer, gør et sideværts træk.
Dvs. man fører hånden ud til siden i stedet for bagud.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Bidløs trense

Post by Lea »

Okay.

Jeg kan skaffe en hackamore brugt til 150 kr. Jeg tror, jeg prøver det først - måske egner hun sig slet ikke til at blive redet uden bid.

Bosal er jo sådan ret westernagtigt - og det passer ikke til vores look 8-)
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Bidløs trense

Post by Jillow »

Jeg er ikke vild med hackamoren, men derimod den her er jeg ret vild med
http://www.naturhesten.dk/category_show.php?categoryId=30&section=bidloose
http://www.naturhov.dk/prod/nobit.htm her kan man læse om netop den form for hovedtøj. :tommelop:

Jeg er selv tilhænger af bidløse trenser og er ved at skifte over til det selv.


Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
Post Reply