Navneskifte

Post Reply
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Navneskifte

Post by Lone Beck »

Nu står jeg jo og skal ændre navnet på min nye plag - fra Fantomet til Fata Morgana.

Jeg fortryder i dén grad, at jeg ikke ændrede Skippers navn mens tid var (inden han fyldte 3 år), så han slap af med Sky High Bavnshøj. Havde jeg ændret hans navn, var han kommet til at hedder Skipper Skrold - Skrold er navnet på vores gård. Dengang faldt det mig ikke ind, at der kunne være noget som helst galt i det.

Men ER det ufint at skifte avlernavnet med sit eget?

Personligt kan jeg ikke se, at avleren skal have så meget større ære af en hest, der sælges ved fravænning, end den person, der opfostrer og uddanner dyret. Men det vil de fleste avlere da sikkert være rygende uenige i ;-)

Forresten ville jeg sikkert også selv blive irriteret, hvis det var MIG, der havde avlet hesten :mrgreen:

Jeg har ikke lyst til at træde nogen over tæerne, så Fantomet kommer bare til at hedde Fata Morgana - uden Skrold. Havde hun haft et "efternavn" kunne jeg jo have bibeholdt det, så man stadig kunne se, hvor hun stammede fra :ide:

Men hvad er reglerne på området? De skrevne? Og ikke mindst de uskrevne?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Navneskifte

Post by KatieKat »

Hvis den ikke allerede har et avlernavn kan jeg ikke se noget problem i at du bare ændrer det navn som du har lyst til.
Og jeg tror ikke jeg havde skænket det en tanke selv hvis der havde været et avlernavn. Skipper Skrold er da så meget bedre end Sky High Bavnshøj. Det navn er da umuligt at bruge i dagligdagen.
Nu ved jeg ikke hvad dine planer med Skipper er, men med mindre du sådan skal ud og gøre dig gældende ved store stævner og den slags tror jeg ærlig talt at avler er ligeglad med hvad du vælger at kalde hesten.

Fata Mogana er desuden et fint navn synes jeg.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Navneskifte

Post by jytteh »

Hvis hesten har et "avlernavn" ja så er det ufint at skifte det, emn har den et navn uden fo eller efternavn er det jo egentlig lige meget..

Når man kårer en hest er der jo mange som kikker på den kombination som måske har givet et suer eksemplar, men det behøver jo ikke altid være positivt at sælge et føl... jeg har oplevet årets føl blive så dårligt opfostret hos den nye ejer at jeg ville ønske at der ikke stor min hingst som far og at de havde givet den et nyt navn
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Navneskifte

Post by Lone Beck »

[quote:38ad0d4744]Hvis hesten har et "avlernavn" ja så er det ufint at skifte det[/quote:38ad0d4744]

Det kan jeg egentlig også sagtens forstå, fordi avlernavnet jo siger noget om, hvor hesten kommer fra :tommelop:

Jeg kunne således have døbt Skipper om til Skipper Bavnshøj uden at provokere nogen, formoder jeg ;-)

Men de store stutterier, Blue Hors m.fl., omdøber jo rask væk deres heste, så de får stutterinavnet koblet på, ikke?

Er det ikke ufint?

Hvis ALLE overholder denne regel om at bevare stutteri/avlernavnet på hestens papirer, synes jeg det er helt fint. Men hvis "De Store" gerne må omdøbe, mens vi andre ikke må, giver jeg ikke meget for det :tommelned:

[quote:38ad0d4744]Skrolds fata morgana[/quote:38ad0d4744]

Jep, sådan var det blevet, hvis jeg ville have Skrold med. Men nu bliver det bare Fata Morgana - også fordi jeg ikke regner med at beholde hende på langt sigt.

[quote:38ad0d4744]Nu ved jeg ikke hvad dine planer med Skipper er, men med mindre du sådan skal ud og gøre dig gældende ved store stævner og den slags tror jeg ærlig talt at avler er ligeglad med hvad du vælger at kalde hesten[/quote:38ad0d4744]

Man kan selvfølgelig altid kalde hesten lige hvad man vil. Her handler det udelukkende om det officielle navn på hestens papirer.

Jeg skal minsandten ikke ud og gøre mig til grin på stævnebanerne, men jeg håber da at komme til at se Skipper brillere. Han har gangarterne til det :ok:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Navneskifte

Post by Lone Beck »

Nåja, man kunne jo også lige tjekke reglerne inde på landscentret ;-)

[quote:05b47ede11]§ 5
Navnet er en væsentlig del af en hests identitet. Navneændring kan derfor kun ske efter ansøgning og betaling af gebyr, og kun i forbindelse med ejerskift eller sponsering.

Stk. 2 Ved navneændring af heste på 3 år eller derover anføres det oprindelige navn i en parentes efter det nye navn, jvf. dog begrænsningen i § 1.
Stk. 3 Stutterinavn bevares ved navneændringer, undtagen ved tildeling af sponsornavne, hvor det af tekniske årsager ikke altid er muligt.
Stk. 4 Sponsornavnet bevares kun så længe sponsoratet varer. [/quote:05b47ede11]

Jeg har i øvrigt søgt og fået tilladelse til at omdøbe min plag til Fata Morgana, så nu skal jeg bare have sendt papirer og penge ind.

Det koster 693,75 kr. at ændre navnet.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Navneskifte

Post by Lone Beck »

Nu er Morgana ejerskiftet og jeg har fået det nye hestepas, så det er jo fint :ok:

MEN:

Nu gjorde jeg så dét, jeg burde have gjort forlængst: Jeg tjekkede hestens signalement og fandt to fejl. Der står at hun har en plet på undersiden af halsen. Den plet kan JEG sgutte få øje på. Desuden står hendes farve som "rød, kan skimle" - ikke et ord om hendes lyse man og hale :ehj:

Hvad gør jeg nu?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Navneskifte

Post by jytteh »

venter til hun skal besigtiges til konkurrencepas, så bliver det rettet der.
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Navneskifte

Post by Lone Beck »

Nårh, ok. Tak :-D
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Navneskifte

Post by jytteh »

tja... man kan ikke bare ændre på "udseenet" af en hest/pony, uden enten en besigtiger eller dr. dyr.. og der er jo ingen grund til at betale ekstra for de ting 8) hvis man alligevel senere skal have dyret enten kåret eller besigtiget til pas..
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
Post Reply