Hvor er det grimt!

Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Hvor er det grimt!

Post by Lea »

http://www.youtube.com/watch?v=QrX6jhkLpiI&mode=related&search

Jeg kan simpelthen ikke forstå, at den kone kan blive verdensmester! :-(
Læg lige mærke til hendes hænder - hun giver aldrig efter. Hesten krøller sig sammen alt det, den kan, men får aldrig belønningen. Den har ingen chance for at undslippe presset - ingen indflydelse. Ligegyldigt hvor meget den anstrenger sig for at gå rigtigt, bliver det ved med at gøre ondt. Hvor fanden er den indlæringsmæssige værdi i det?!? :opkast:

Undskyld mig, men jeg bliver fandme så harm over sådan noget svineri - føj!
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Hvor er det grimt!

Post by MinnaN »

Tjah, jeg kan med mine uerfarne øjne se en hest som IKKE går afslappet på biddet, men "snapper" med læberne/munden. Hvis den ikke var snøret ind, så ville den gabe.
Jeg kan ikke se at hun gir den frihed, men til gengæld krøller den helt sammen. Med et kandar i munden er hun jo ikke just blid ved hesten.
Er det det der hedder röllkür?
Hesten slår fra ved at være lettere uregerlig (for en hest i den klasse er at slå med halen og vippe lidt med bagbenene uregerlig).

Enten så er hun ved at "rulle" den sammen i röllkür som opvarmning eller også så er hun for uopmærksom pga nerver eller skal vise sig på opvarmningsbanen for at skræmme/"psyke" konkurrenterne.
Eller også har hesten skabt sig og hun vil samle den og få den til at tænke på noget andet.

Men jeg villle ikke få lov til at ride sådan på en opvarmningsbane. Den skulle min berider sgu nok sørge for at jeg fik læst og påskrevet.

Men jo bedre man bliver, jo mindre lytter man til andre. :ehj:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Hvor er det grimt!

Post by Lea »

Jo jo, det er skam rollkur, når det er bedst...
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Hvor er det grimt!

Post by Lone Beck »

Jeg kan heller ikke lide den måde at ride på - MEN: Man skal jo se på hesten og den ser med mine øjne fantastisk smidig og velgående ud.

Galoppen er sublim, mens det er svært for uindviede at forstå, hvad det er hun foretager sig i trav/piaf :ehh: Måske har hesten bare svært ved at holde takten?

Hesten pisker ikke med halen, den vifter stille og roligt, og jeg synes ikke den ser særligt anspændt ud. Ikke nær så anspændt som jeg ville forvente af en hest, der krølles sammen på dén måde :ehj:

Alligevel er jeg enig: noget kønt syn er rollkuren ikke :ked:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Hvor er det grimt!

Post by Lea »

Nej, den ser ikke anspændt ud. Men jeg kan heller ikke se gnisten. Jeg synes mest, den ser ud, som om den har givet op...
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Hvor er det grimt!

Post by Lea »

[quote:2968fdf408]Måske har hesten bare svært ved at holde takten? [/quote:2968fdf408]

I wonder why? :ond:
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Hvor er det grimt!

Post by Lone Beck »

[quote:8d242174f1]Men jeg kan heller ikke se gnisten. Jeg synes mest, den ser ud, som om den har givet op... [/quote:8d242174f1]

Jeg er helt enig ;-)

Det er svært at få øje på det løsgørende... :ehj:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Hvor er det grimt!

Post by Lea »

[quote:843cbc8351]Det er svært at få øje på det løsgørende... [/quote:843cbc8351]

Ja, men dét tror jeg så også, at Anky er fløjtende ligeglad med. Hendes mål med dressuren er tydeligvis IKKE en smidig, løsgjort hest, der bruger sig selv korrekt - men derimod er hest, der er så forskræmt, at den faker det godt nok til at vinde VM :gloed:
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Hvor er det grimt!

Post by HHansen »

[quote:85b93d9e18]men derimod er hest, der er så forskræmt, at den faker det godt nok til at vinde VM [/quote:85b93d9e18]
Dét tror jeg så ikke på man kan. Jeg tror simpelthen ikke på at man ved ren tvang, straf og mishandling kan få en hest til at gå de øvelser tilstrækkeligt godt til at den vinder. Ligsom jeg til hver en tid benægter at springhestene man ser til f.eks VM kan tvinges igennem en bane på 160 cm vha mishandling.

Heste på det plan (gælder iøvrigt også væddeløb) kan og vil ikke kunne løse opgaven godt nok til en præmie, hvis ikke de behandles godt og hvis ikke de selv vil det bare lidt.

Jeg så lidt af VM - bl.a Ankys ridt. Og jeg er enig med de fleste i at hun ikke var den bedste. Men jeg synes dælen dytme heller ikke hun var den ringeste. Og jeg synes IKKE hesten ser tvunget ud. Den takter såmænd heller ikke ringere end de fleste andre i passage og piaff. Man ser da nogle højst underlige takter der. Og det også på heste der formentlig ikke rides i rollkur. Og hvorfor er der aldrig nogen der taler negativt om Matinés hale der pisker frem og tilbage konstant? Den hest må jo så føle sig voldsomt generet??? Og den takter så iøvrigt heller ikke rent hele tiden.

Jeg er ikke som sådan FOR rollkuren - synes det virker unødvendigt. Men jeg kan nu heller ikke hidse mig sådan op over det - hun rider jo tydeligvis ikke sådan HELE tiden - for hesten må jo nødvendigvis også lære at gå korrekt, ellers kunne hun jo ikke starte den (eller så korrekt som de nu går - de heste der starter de klasser).
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Hvor er det grimt!

Post by Lea »

[quote:b904a6e427]Og jeg synes IKKE hesten ser tvunget ud[/quote:b904a6e427]

Kig lige på videoen. Hvis nu hesten får lyst til at strække sig frem og ned, så kan den bare gøre det? Næ, gu' er den tvunget. Den har jo intet andet valg, end at gå med næsen på bringen. Jeg får klaus bare ved tanken.

Og så er jeg for øvrigt enig i, at der findes mange andre ryttere, der rider grimt. Men nu er det lige Anky, der er på videoen... Om man bruger roll-kur eller barring eller bare generelt rider svinsk, er jeg ligeglad med - det er ikke betegnelsen, der pisser mig af, der er hestens udtryk!
Post Reply