Hvor er det grimt!

User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Hvor er det grimt!

Post by HHansen »

Hov Lea du misforstod mig.

Der hvor jeg IKKE synes hesten ser tvunget ud, er når den er på banen i konkurrencen. Det var i den sætning jeg skrev det. At hun vandt, at jeg ikke synes hun var den bedste, men at hesten trods alt ikke så tvunget ud. Det var som kommentar til det du skrev om at hesten fakede sig igennem på banen. For det tror jeg ikke på man kan.

Hesten er absolut tvunget i videoen fra opvarmningsbanen.

Og jeg bryder mig heller ikke om det...
Er bare ikke overbevist om at det er DERFOR hesten takter urent osv... Idét alle de andre sgi også gør det.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Hvor er det grimt!

Post by Lea »

[quote:c0877b8722]Det var som kommentar til det du skrev om at hesten fakede sig igennem på banen. For det tror jeg ikke på man kan. [/quote:c0877b8722]
Nej, du har nok ret. Jeg er bare vred over, at man kan vinde VM, når man rider sådan, som man ser på videoen.

[quote:c0877b8722]Er bare ikke overbevist om at det er DERFOR hesten takter urent osv... [/quote:c0877b8722]

Næ, det er jeg sgi heller ikke. Faktisk er jeg ligeglad med, om rollkur virker eller ej. Om så man får en super-smidig og enormt veltaktende hest ud af det, synes jeg stadig, det er noget svineri! Målet helliger IKKE midlet!
Det var vist egentlig dét, der var min pointe :lol:
aribeth

Hvor er det grimt!

Post by aribeth »

[quote:973d236a69]Faktisk er jeg ligeglad med, om rollkur virker eller ej. Om så man får en super-smidig og enormt veltaktende hest ud af det, synes jeg stadig, det er noget svineri! [/quote:973d236a69]

Øhh nå, ... en super smidig og veltaktende hest er ellers umiddelbart for mig tegn på en god træning!!!

Jeg ved ikke rigtig med rollkur, jeg bryder mig som sådan heller ikke om at hesten skal gå og bide sig selv i forbenene, men hvis man kigger på andre af videoerne på den side du linker til, så er denne video du viser, en af dem hvor det ser værst ud.... Rent faktisk synes jeg nogle af de andre videoer viser noget yderst fornuftigt ridning, ser man bort fra at hestens hoved altså nærmest er puttet ned mellem forbenene på den...

Det lyder logisk for mig, at ligamenterne i nakken bliver overstrukket og det kan umuligt være sundt i det lange løb. Dog mangler jeg nogle gode og saglige dokumentationer for hvad det netop er der sker når hesten går med hovedet derinde. Og jeg gider ikke læse artikler fra modstanderne ligesom jeg heller ikke gider at læse dem fra tilhængerne.

Og indtil der kommer sådan nogle gode, nøgterne og saglige dokumentationer, så venter jeg pænt med at kalde personer for alle mulige ord... det kunne jo være man tog fejl.

Hilsen
Katrine
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Hvor er det grimt!

Post by Lea »

Jamen Aribeth, det er ikke konceptet rollkur som sådan, jeg harcelerer over. Det er det her:

[quote:4380d2afb4]Læg lige mærke til hendes hænder - hun giver aldrig efter. Hesten krøller sig sammen alt det, den kan, men får aldrig belønningen. Den har ingen chance for at undslippe presset - ingen indflydelse. Ligegyldigt hvor meget den anstrenger sig for at gå rigtigt, bliver det ved med at gøre ondt.[/quote:4380d2afb4]

Lige meget om hesten kan vinde OL ved at blive redet på den måde, synes jeg stadig, det er forkert ridning. Det er ikke fair over for hesten. Sgu!
aribeth

Hvor er det grimt!

Post by aribeth »

Jamen der er vi ret enige, det undrer mig at hesten accepterer at gå derinde uden at få en form for "belønning" i at hun giver efter ...

Men der er en af de andre videoer derinde hvor hun faktisk ser ud til at give efter og har en meget let hånd. Hesten kvitterer blot af næsten at bøje nakken endnu mere i stedet for at søge frem og ned... og det undrer mig i den grad.... det ser ud som om den rent faktisk slapper mere af når den nærmest bider sg i forbenene... men hvordan søren får hun den så til at gå korrekt i klasserne ??

Hilsen
Katrine
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Hvor er det grimt!

Post by gukuvi »

Efter hvad jeg har ladet mig fortælle så er hun en af de dressurryttere der har mindst skader på sine heste, samt også at de holder helt op til de er tyve år.

Så måske må man erkende, at nogen er bare dygtigere og ved mere end os herhjemme i andedammen.

At begynde at kalde hende svinsk synes jeg er, at gå meget langt når man ikke kender den rigtige baggrund for hendes træning.

Jeg rider ikke dressur så jeg udtaler mig ikke professionelt, men hesten virker på mig meget smidig, tøjlerne er ikke stramme, halen pisker ikke så måske er det bare sådan, at musklerne er strakt så langt, ved den rigtige træning over den tid det nu tager.

Kan ikke lade være med ar sammenligne lidt den anden vej med det man gør med islænderne , hvor næsen bliver rettet i vejret, ryggen synker og mister , i mine øjne , bæreevne, er de også svinske?

Jeg har ikke ondt af Ankys hest , jeg er sikker på at den bliver passet optimalt med massage og hvad der skal til, men jeg kan skræmmes lidt ved tanken om at uøvede prøver at gøre hende kunsten efter.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Hvor er det grimt!

Post by stratego »

Det linkede klip er ikke det værste klip jeg har set af dem der er på siden.
Hvis man skal snakke om at bide sig på bringen og hænder på det forkerte sted, så er 1b meget værre i mine øjne.

I det linkede klip bliver der redet utroligt meget på sæde og schenkler og fik mine heste de spark og de sædeskub så ville de også flytte sig som skudt ud af en kanon. Jeg ville nok have lidt svært ved at følge med, men meget kan man sige om hendes ridning, men hun er med hele vejen og er der promte i det skridt hesten er ved at lave en fejl. Om det så skyldes hendes eller hestens fejl kan være svært at se grundet optagelserne.

Kyra arbejder med udtrykket 12.4.1, hvor 1 er meget blød hjælp, 2 lidt kraftigere og 4 er så det virkelig kan mærkes.
Som jeg ser det så bruger Anky 4 hver første gang og siden 1.

Vil ikke sige hun forholder hesten hele tiden, men den får lidt eftergivenhed når den gør det rigtigt. Det man dog bemærker er at hver gang hun giver en 4 er hun parat til at holde igen så energien virkelig kommer ind under hesten og den derfor kommer mere op af bakke.

Det jeg også bemærker er at hun næsten ikke bruger stangen ( de næroptagelser jeg kan se), men holder godt tilbage på bridonnen og kun vipper på stangen enkelte gange og så vidt jeg kan se er stangen mellem 35-45 grader hele tiden, hvilket den jo også skal være.

Jeg vil med dette ikke sige at jeg bifalder hendes metoder, men kan godt se pointen med at hun bruger det som hun gør.

Ved at trække hesten hoved så langt ind på bringen får hun et bedre løft på skulderen og det udnytter hun så når hun skal ind på banen, da hun så på den måde kommer hurtigere til en mere bærende hest.

Ville dog aldrig byde mine heste den behandling, men ride det kan hun altså.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Post Reply