Den Artige hest - keder sig??

Post Reply
Lone

Den Artige hest - keder sig??

Post by Lone »

Jeg rider ikke Artig lige pt - det fungerer ikke så godt, når humøret og energien er lidt nede.... så det er vel 14 dage siden hun blev redet.

Det er jo som sådan ikke et stort problem, hun er jo ikke så gammel endnu - men på den anden side så vil hun vældig gerne bestille noget og blir lidt reserveret og utilfreds, for ikke at sige misundelig på de andre heste.
Så jeg havde tænkt at lave nogle HMS øvelser - a la Kelly Marks udmærkede bog.
Det kan jeg da osse sagtens - men Artig ser ud somom hun er ved at dø af kedsomhed og der er bare ikke megen medleven fra hendes side.
Forestil jer en kvinde på 165 iført blåt termotøj, slæbende rundt på en unghest på 176, med muggen mule.....
Jeg gir Artig et tegn for at gå frem - og bakke - og hun går frem og hun bakker, mens hun glor på mig somom jeg er tåbelig.
Jeg vender hende med bagparten om forparten - jeg "maler" hende på kroppen, jeg lader hende gå ud i lang line og i kort og væk og nær og hele svineriet - og det eneste tidspunkt krikken liver lidt op, er når hun tror jeg har guf i lommen.
Så kravler hun ned i lommen og elsker mig - indtil jeg fjerner dem, fordi hun er for anmassende - så har vi muggen mule igen.

Hvad skal jeg gøre?
Hvordan hidser jeg hende lidt op til at finde det spændende og vedkommende og båndknyttende og respektindgydende?
Når jeg småløber, forløns og baglæns, så vader hun bare med lange skridt efter mig - i skridt vel og mærke - når jeg med livlig røst forkynder et elelr andet, så glor hun bare mistroisk på mig... Når jeg siger "Kom, Artig" - så kigger hun lige lidt for længe, med det der " for fanden da"-blik i øjnene - og så kommer hun da.

HJÆLP!!!!
Jeg vil ha en hest, der gider og som følger mig i tykt og tyndt og som blir bedre og smidigere og lettere at ride - når jeg skal ride igen - og som har lært noget!!!!!

ER det virkelig kun ponyer, der er egnet til denslags?
Athene vil gerne - Pina er endnu værre end Artig - Hun VED jeg er dum....

Hvad gør jeg - og hvad gør jeg forkert?
Lone

Den Artige hest - keder sig??

Post by Lone »

Eller hvad skal jeg ellers lave med hende - i ridepausen? Jeg har virkelig lyst til at arbejde med noget andet - imens jeg venter på at ride.
Lea
Posts: 782
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Den Artige hest - keder sig??

Post by Lea »

[quote:ecc527c3ab]
Forestil jer en kvinde på 165 iført blåt termotøj, slæbende rundt på en unghest på 176, med muggen mule..... [/quote:ecc527c3ab] :tudegrin:

Altså, nu kender jeg ikke så meget til Kelly Marks. Men går ud fra, at det hele går ud på noget med at skabe tillid osv.? Måske har Artig masser af tillid til dig og hele verden - måske er det derfor, hun keder sig.

Hvad med at gå lange ture med hende - fx langs trafikerede veje, så hun kan blive godt trafiksikker. Måske har du en skov i nærheden eller andet uvejsomt terræn. Slæb hende med indimellem træer og op og ned af bakker. Så lærer hun at være opmærksom på sine omgivelser og hvor hun sætter sine føder. Og bakker er som bekendt godt for musklerne. (Måske skal du så overveje at undvære termotøjet - det bliver nok for varmt).

Hvis du gerne vil lave de HMS-øvelser med hende, kan du måske gøre det nye steder, hvor hun ikke føler sig tryg og bliver dvask? Har du en trailer - eller måske en lille by i nærheden? Så kan du jo bakke hesten rundt på det lokale torv.
Lone

Den Artige hest - keder sig??

Post by Lone »

jaeh - det lyder meget rigtigt - men der er jo det med det manglende mentale overskud - orker jeg så de store udfordringer?

Ideeerne er gode nok, men jeg tror at jeg mest kan overskue det vante lige pt.....

Artig har jo nok masser af tillid - men alligevel....

Iøvrigt er her ingen bakker - det er jo Lolland.....
Men tak for svaret.
aribeth

Den Artige hest - keder sig??

Post by aribeth »

Jeg ville nu nok vælge at ride alligevel...
Nu rider jeg jo western, så i en periode hvor mit mentale overskud var på nulpunktet ville jeg nok vælge at ride lidt trail. Trail er en slags forhindringsbane kan man sige. Det er egentlig meget præcisionsarbejde, og det indebærer at man kan trykke på hestens rigtige knapper og flytte den på en 5-øre...
For eksempel kan man øve "flyt forparten skridt for skridt" (eller bagparten) "bak imellem kegler" "åbn lågen" "sidestep over bomme" "bak et L" eller "forcer en pressenning" og så videre..

Og rent faktisk kan man jo også gøre meget af det her med hesten for hånd i stedet for. Det er rigtig skægt, synes jeg.

Ellers øver jeg "showmanship at halter" Hesten skal stilles pænt op, stå parrallelt på alle fire ben uden at man rører ved hesten. Trave pænt og roligt med når man løber, bakke og lave et 360 graders turn hvor den står på invendige bagben imens. Alt dette skal laves uden man hiver og flår i hesten og uden at man rører ved den (selvfølgelig kan man blive nødt til det fra start af, men det er meningen at man skal ende ud med at kunne gøre det for forholdsvis løs snor)

Ellers kunne du jo løsspringe hende hvis hun kan lide det...

Hilsen
Katrine
Lone

Den Artige hest - keder sig??

Post by Lone »

jeg vil ikek så gerne løsspringe - for hun er jo i fol.
men det andet - det kunne jeg nok.
Kan man al det på en hest på 176?

Gider du ikke skrive lidt mere udførligt og vejledningsagtigt?
Forhindringsbane lyder godt - det kunne være sjovt - måske ku jeg komme til at grine......
Det gider jeg faktisk rigtig godt.

Vil du ikke være så rigtig sød og lave mig en serie af øvelser som jeg kan bruge?
aribeth

Den Artige hest - keder sig??

Post by aribeth »

[quote:9a89e5ba35]Kan man al det på en hest på 176?[/quote:9a89e5ba35]

JO da, hvorfor ikke :-) når nu det kun er for sjov.

Her er et link som handler lidt om trail, det sidste afsnit fortæller også at det er en glimrende idé at gøre med hesten for hånd:
[url=http://www.westernportalen.dk/v3/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=36&mode=thread&order=0&thold=0]westernportalen[/url]

og her kan du se Ricko og Annette i nogle få trail øvelser... jeg er der endda også :-) [url=http://www.tukaer.dk/heste/ricko/ricko.htm]tukaer[/url]

Her er lidt video af en trail klasse: jeg ville foreslå dig for eksempel at lave L'et og bakke hende i det... det kan man også bruge til at sidepasse på. og så ville jeg også lave firkanten.
[url=http://www.performancehorsenews.de/index.php?Seite=videos&Video=170&submit=Anzeigen]trail[/url]

og her er en lille haflinger:
[url=http://www.performancehorsenews.de/index.php?Seite=videos&Video=143&submit=Anzeigen]haflinger trail[/url]

ellers kan man smide en pressening på jorden og ligge den fast under et par bomme.
Lav et fluegardin, en bro eller en låge... Alt kan bruges :-)

Jeg håber du kan bruge lidt af det...

Hilsen
Katrine
Lone

Den Artige hest - keder sig??

Post by Lone »

Det kigger jeg lige på - på mandag!

jeg har før ladet hende gå mellem kegler, gå over og på en pressenning - det var der ingen problemer i.
Og så har jeg forsøgt at lære hende at gå gennem noget - uden mig - for hånd - det gav ingen mening, synes Artig........
Post Reply