spilder jeg min hoppe?

heste-heksen
Posts: 11
Joined: Tue 3. Oct 2006 15:08

spilder jeg min hoppe?

Post by heste-heksen »

hejsa strigler.....

jeg har lidt på hjertet her, som jeg håber i vil give en kommentar med på vejen. mit dilemma består i min højt elskede fjordhoppe, som jeg købte fra temmelig usle forhold for et halvt år siden. jeghar fået hende på ret køl, i ordenlig foderstand, og forsvarlig at ride på. hun har fået det godt. jeg købte hende med henblik på at ride i skoven og hygge mig, og måske få et føl på hende om et par år, da hun har vist sig at være en rigtig flot fjordhest (uden papirer dog) Nu viser hun talent så det gør en ting for dressur. hun er blevet en rigtig dejlig ridehest. super lærenem og lige til stævner faktisk. men jeg er for det første 29 år gammel, og har et job der kræver en del mere af mig end 37 timer om ugen, så hygge i skoven, i terrænnet og på stranden er hvad det kan blive til for hende hvis hun skal blive hos mig. i princippet kan jeg jo ride den slags på hvad det skal være (mere eller mindre) men jeg er jo vanvittig glad for hende, men vil jo heller ikke stå i vejen for hendes talent.......
hvad ville du gøre??

janne
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

spilder jeg min hoppe?

Post by gukuvi »

--------------
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

spilder jeg min hoppe?

Post by Ane »

heste har ingen ambitioner

(hørte jeg engang en klog sige)


min hest ville da også været nået meget længere med en dygtig rytter der kunne bruge mere tid på ham - han er 5 og kan kun det grundlæggende.. han er køn og velgående - muligt nogen synes det er en skam. Men spørg mig om jeg er ligeglad - for det er jeg.

Ane
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

spilder jeg min hoppe?

Post by Tigerbaby »

Næh, jeg synes egentlig heller ikke du skal være bekymret for at spilde hendes talent.
For det første er det da slet ikke sikkert hun vil være lige så dygtig med en anden rytter - det kan jo være at i to har noget unikt sammen..? :ok:
For det andet, så er det da slet ikke altid lig med lykken for en hest at være konkurrence hest, også selvom den har et stort talent. I de forkerte hænder kan det slides op og køres træt, aldrig komme på fold og tvinges til at arbejde på et meget højt niveau hver dag.
For det tredje er der da ingen der siger at hun ikke får stillet sin eventyrlyst og appetit på at arbejde og bruge sig, ved at blive redet som du gør - variation af tempo og rute kan da være ligeså udfordrende som at gå forskellige figurer på en bane, bare man tænker lidt over det.
Desuden så har jeg vist aldrig oplevet en hest der var gladere for at gå på banen end i skoven/ved stranden/på vejen...
:loneb:

Tarra
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

spilder jeg min hoppe?

Post by KatieKat »

Jeg har 4 der bare går på folden og pynter. Spild af god bøf i virkeligheden, men jeg er glad for dem og de har det godt, så de bliver stående.

Behold den søde hest og vis hellere os nogen billeder af den.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

spilder jeg min hoppe?

Post by Lone Beck »

Jeg kan kun tilslutte mig det, de andre skriver: Heste har ingen ambitioner :ok:

Når man snakker "spild af talent" hos heste, handler det vel mere om økonomi: Har jeg råd (eller nerver!!) til at beholde en hest som skovturshest, hvis jeg kan sælge den som dressurhest til 100.000 kr.?

Uden at sige et ondt ord om fjordheste, som jeg er en stor fan af, bliver den problematik næppe aktuel med en sådan ;-)

Som Katiekat siger: Lad os se nogle billeder af vidunderet :-D
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

spilder jeg min hoppe?

Post by stratego »

Ingen heste er spilte når de har det godt som de har det.

Hesten har det sikkert ganske upåklageligt med at være foldbums i hverdagen og komme på hyggetur i weekenden.

Det eneste jeg står af ved er når hesten står hele ugen og den så skal yde en toppræstation i weekenden.

Vil man have en atlet må man tage ansvaret for hestens motion og kan man nøjes med mindre har hesten det også ganske fint med det.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
heste-heksen
Posts: 11
Joined: Tue 3. Oct 2006 15:08

spilder jeg min hoppe?

Post by heste-heksen »

Heste har ingen ambitioner...... sådan havde jeg slet ikke tænkt over det. men ved i hvad. i har ret, og jeg beholder min Bella. jeg er jo så glad for hende, og jeg ved at hun har det super godt hos mig. det er jo ikke svært at se forskel på nu, og et halvt år siden. men samvittigheden var lige ved at få fat i mig, for man vil jo ikke holde nogen tilbage på grund af sin egen egoisme. (hvis i forstår??) tak for de ærlige meninger :klap:

hvis nogen vil være så søde at fortælle mig hvordan man gør, vil jeg meget gerne vise både hende frem :elsk:

rigtig god weekend. nu vil jeg køre ud og ride en tur på stranden på Bella. .......fordi jeg kan!
energien f
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

spilder jeg min hoppe?

Post by Godzilla »

Sådan!........ :loneb: God tur på Bella. :klap:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

spilder jeg min hoppe?

Post by Jillow »

[b:a9fece6eb2]heste-heksen[/b:a9fece6eb2] :tommelop: :tommelop: :tommelop: :tommelop: herfra... Jeg har min elskede hoppe fordi hun er den hun er.. Hun har været højt placeret... Min interesse for Dressur/Spring er slut men brænder for Western.. Om det så er spild at Matti´s talent ved jeg ikke men hesten hun er glad og tilfreds og det er ejer også (mig)...

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
Post Reply