Rustne sko

Post Reply
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Rustne sko

Post by jytteh »

her i søndags var jeg hos nogle jeg kender og se lidt på deres ponyer .. så spørger de mig om jeg ved hvorfor deres fodtøj bliver rust belagt når de går hen over græsset, vi lavede traskede frem og tilbage "alle Mand" og vi havde alle sammen rustfarvet støv på overlæderet af sko/støvler..

så i går var jeg oppe i marken til vores egne pruster og dælme om jeg ikke fik den samem farve sko af at rende rundt hos dem..

vi bor ca. 2 km fra hinanden af vejen og 500-600 meter i luftlinie.

der er ingen industri i miles omkreds.

så HVORFOR dælen for man røde sko, græsset ser jo ganske normalt ud.
og Guruen Niels Erik som jo eller ved næsten alt han viste heller ikke hvorfor... Så nu spørger jeg alle jer så kan det jo være der er en som er klogere end os der kan fortælle HVORFOR...
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
Lena

Rustne sko

Post by Lena »

Hmmm........... Vi havde "rustent" græs sidste år på et tidspunkt. Jeg mener også at det var om efteråret. Det var små rustne pletter, som kunne gnides af det enkelte græsstrå.

Men HVAD det er - dét ved jeg ikke!
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Rustne sko

Post by Ane »

er det måske sådan noget rust der også kan angribe korn?: http://www.planteforskning.dk/planteforskningdk/profiler/hortonom/britt_schejbel

Ane
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Rustne sko

Post by jytteh »

jeg vil traske ned i marken og undresøge planterne nærmere, jeg ved det er rajgræs hos mine venner, men det er det ikke der hvor mine heste går...

men undersøges det skal de.
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Rustne sko

Post by gukuvi »

Det er helt sikkert gulrust, som hovedsaligt angriber hvede, men kan sprede sig til græsmarker også, især rajgræs.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
Post Reply